هنر ائمه جمعه مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت/ سفارش سیستماتیک به ائمه جمعه بر اساس عدالت نیست

بنیانیان با اشاره به نقش محوری ائمه جمعه در بیان مطالبات مردم و حلقه واسط میان مردم و مسئولان گفت: مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت از هنر ائمه جمعه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسن بنیانیان، عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی در دومین جلسه نماز جمعه و مطالبه گری با عنوان نقد نخبگانی گفت: امام جمعه در شرایط موجود نماد پیوند دین و سیاست است. موفقیت ائمه جمعه در انجام رسالت ها خود عامل تقویت نظریه ولایت فقیه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در شرایطی که دشمن تمام ساختارهای خود را برای هجمه به نظام جمهوری اسلامی سازماندهی کرده است، این عملکرد بسیار مهم است. دشمن تمام تجهیزات خود را بسیج کرده است تا بگوید حضور دین در سیاست کاربردی ندارد.

 

بنیانیان تصریح کرد: واقعیت این است که هر جا حضور دین نیست ما دچار مسئله و شکست هستیم نه جایی که دین وجود دارد. این سخن را هر فرد منصفی می تواند در پهنای جامعه ببیند و بداند موفقیت و شکست در کجا وجود دارد. باید ببینیم شکست ها کجاست و افرادی که پشت این شکست ها هستند چه ویژگی هایی داشتند و افرادی که موفق شدند چه موفقیت هایی را رقم زده اند. می توان گفت در صف قالب بالغ بر 90 درصد در جایی که دانشمندی قیامت باور و عاشق مردم وجود دارد در آنجا موفقیت وجود دارد و در جایی که قیامت باوری کم می شود و مردم دوستی ضعیف است، منافع شخصی مطرح است و شکست ها آغاز می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مصداق های این شکست و پیروزی ها را رسانه ملی باید برای مردم تبیین می کرد تا بخش مهمی از تلاش دشمن در القای حضور دین در سیاست به معنای بروز مشکل جامعه ایرانی است، برطرف می شد.

 

وی خاطرنشان کرد: معتقدم برای موفقیت امام جمعه این سوال مهم مطرح است که چه چیزی را از چه کسی و با چه هدفی مطالبه کنیم. مطالبه گری امری است که می توان نام دیگری نیز در ادبیات دینی برای آن عنوان کرد و آن انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که فقط وظیفه امام جمعه نیست و هر فرد متدین و متعهدی در حوزه تاثیرگذاری خود می تواند امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهد.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی خاطرنشان کرد: وقتی امام جمعه در تریبون نماز جمعه حاضر می شود، رسالت ویژه ای می یابد که نگاه او باید به ساختن جامعه باشد و از طرفی باید نگاهش بر مبنای عدالت باشد به همان معنایی که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد و از طرفی باید در اصلاح کارکردهای سازمان ها و نهادها اعم از دولتی و مردمی تلاش کنند و نقطه بهینه تلفیق این موارد نیازمند دانش جدی در ائمه جمعه است وگرنه ما در دام دشمن قرار می گیریم.

 

بنیانیان ادامه داد: دامن دشمن این است که به طور مثال در زمان جنگ وقتی رزمندگان عملیاتی را در جنوب انجام می دادند جنگی در غرب ساماندهی می کردند تا دشمن احساس کند جنگ در آن خطه رخ داده است و عکس آن نیز وجود داشت، در جنوب عملیاتی انجام می دادند و از غرب حمله می کردند. دشمن اکنون سازماندهی تهاجمی و فرهنگی را سازماندهی کرده است اما ما را با مشکلات اقتصادی سرگرم کرده است و بحران های سیاسی مقطعی را ایجاد می کند.

 

وی تصریح کرد: این روند طراحی دشمن موجب مطالبات کوتاه مدت می شود و ما به شدت از این پدیده رنج می بریم زیرا فکر می کنیم وقتی رییس جمهور وارد یک استان می شود در ملاقات با ائمه جمعه بر روی تعادل بخشی مطالبات باید ایفای نقش کند و می بینیم که هر جا می رود رییس جمهور با مطالبات اقتصادی مواجه است و هیچ کس سراغ مقوله فرهنگ را نمی گیرد. در آنجا نیز ائمه جمعه برای همراهی با مردم موضوع اقتصاد را عنوان می کنند و این امر محصول 40 سال بی توجهی به مسایل ریشه ای و فرهنگی جامعه است که چه در مجالس شورای اسلامی مطالبات مردم به سمت نمایندگان و یا در کارکرد دولت ها مسایل اقتصادی نمودار می شود.

 

وی گفت: ائمه جمعه باید تعادل مناسب را در مطالبه گری خود داشته باشند نه به معنای اینکه مسایل اقتصادی را رها کنند و این گونه نباشد که مردم تصور کنند ائمه جمعه خود مشکل اقتصادی ندارد و سیر است و به همان دلیل راجع به مسایل فرهنگی صحبت می کند، این مطالبه باید از تعادل متناسب برخوردار باشد.

 

وی با اشاره به تعامل ائمه جمعه با استاندار و فرماندار در منطقه خود تصریح کرد: در تعاملات مختلف ائمه جمعه با نمایندگان ولی فقیه، استاندار، نمایندگان مجلس و تمامی مسئولان در سازمان ها و نهادها باید تعادل لازم در مطالبه گری مورد توجه قرار گیرد؛ در این زمینه کم کاری شده است.

 

وی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب از مسئولان انقلاب در موضوع حرکت انقلاب خاطرنشان کرد: در این جلسه نیز مسئولان راجع به مسایل اقتصادی صحبت کردند در حالی که در آنجا باید وزیر آموزش و پرورش خوانده می شد و از او می خواستیم که با چه سازوکاری امور تربیتی مدارس را مورد ارزیابی قرار می دهی تا وزیر ناچار به پاسخ گویی علمی باشد همان گونه که معتقدم امروز امام جمعه آبیک اگر چهار هزار مدرسه در منطقه خود دارد با روسای مناطق آموزش و پرورش در جلساتی همفکری کنند و ائمه جمعه از طرف مردم پنج درصد مدیرانی که کارکرد تربیتی داشته اند را تشویق کند و در این زمینه از طلاب فاضل و اساتید آن منطقه کمک بگیرند تا بتوانند پنج درصد مدیران را به خوبی شناسایی کنند تا جریان توجه به تربیت در مدارس آغاز شود.

 

وی یادآور شد: در حل مشکلات تربیتی و فرهنگی مسایل اقتصادی در دل آن نهفته است زیرا فرهنگ در شعائر دینی خلاصه نمی شود. شعائر دینی بخشی از فرهنگ ماست که بسیار مهم است و نقش آن بیشتر تقویت اعتقادات است و اینکه فردی پرکار، اهل نظم و پر تلاش باشد محصول یک کار فرهنگی غنی است که باید در مدارس اتفاق بیفتد. این موضوع را می توان تامین داد به شهرداران منطقه و جلسات آنها با ائمه جمعه، اینکه ائمه جمعه در این جلسات از این افراد چه مطالبه ای داشته باشند، در اینجا نیز همین بحث عنوان می شود که باید موضوع مطالبه ائمه جمعه اصلاح ساختار شهرداری باشد نه اینکه موردی سفارش شود که فردی متدین است و باید مشکل او حل شود.

 

بنیانیان یادآور شد: درصد بسیاری از نامه ها و یادداشت ها که به دست ائمه جمعه می رسد، ضد عدالت است. فردی که به ائمه جمعه دسترسی دارد مطالبه خود را می گوید و فردی که اصلا بلد نیست و دسترسی به ائمه جمعه ندارد در داخل صف قرار می گیرد و نوعا سفارشات ائمه جمعه سیستماتیک و از این دست است که عدالت در آن نیست البته مواردی نیز وجود دارد که از این ویژگی برخوردار نیست. معتقدم بحث مطالبه گری بسیار مهم است و یکی از هنرهای ائمه جماعات و جمعه مطالبه گری درست و بر اساس عدالت است.

کد خبر 1138002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha