راه یابی ۳۶ مقاله برتر به ۵ کمسیون همایش آسیب های اجتماعی

حجت الاسلام ابراهیم پور گفت: از حدود ۴۶ مقاله تأیید شده حدود ۳۶ مقاله در کمیسیون های ۵ گانه دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی از نگاه اسلام معرفی شدند.

 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی پور، دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در ادامه این نشست خبری در خصوص این همایش دو روزه بیان کرد: 26 و 27 دی ماه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام برگزار می شود. مراسم افتتاح این همایش با حضور شخصیت های مطرح کشوری و لشکری چون دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور، دکتر احمد چلداوی رییس دانشگاه شاهد، دکتر میرباقری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام پارسانیا رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و تنی چند از نمایندگان مجلس فردا 26 دی ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمی پور افزود: در بخش دوم این همایش در دو کمیسیون مقالات ارایه خواهد شد که به دلیل شرایط کرونایی از حضور همه پژوهشگران در این کمیسیون ها معذور بودیم؛ به همین دلیل یک کمیسیون به صورت تلفیقی با ارایه هشت مقاله و کمیسیون دیگر با عنوان مفاسد اخلاقی با ارایه هفت مقاله 26 دی ماه بعد ازظهر در تهران و در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد.

 

ایشان خاطر نشان کرد: دوشنبه 27 دی ماه همزمان با دومین روز همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در سالن انجمن های علمی حوزه در شهر قم سه کمیسیون با عنوان کمیسیون خانواده و جمعیت با ارایه هفت مقاله، کمیسیون تلفیقی حاشیه نشینی و کرونا و مفاسد اجتماعی با ارایه هفت مقاله و کمیسیون فضای مجازی با حضور اندیشمندان برگزار خواهد شد.

 

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام از ارسال 99 مقاله به این همایش خبر داد و گفت: 20 مقاله از این تعداد به دلیل اسلامی نبودن از دستور کار همایش خارج شدند، 46 مقاله تایید شدند چون همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر رویکردهای اسلامی تمرکز کرده بود، پژوهشگران بسیاری امکان حضور در آن را پیدا نکردند به خصوص در محور مفاسد اخلاقی و اجتماعی و یا در دو محور کرونا و اعتیاد لذا حدود 36 مقاله به مرحله نهایی راه یافتند. ارزیابی کلی بنده این است این همایش دستاوردهای خوبی در حوزه مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام را داشته است.

 

بنابراین گزارش؛  دکتر سید مرتضی میرباقری؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی با حضور در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام وی با اشاره به وضعیت اسفبار آسیب‌های اجتماعی و لزوم مقابله با آن گفت: در سال ۱۳۹۴ جلساتی با حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای برگزار شد تا مسائل اجتماعی سامان یابد. این موضوع نشان می‌دهد که حل مشکلات و جایگاه والایی دارد که بالاترین مقام سیاسی کشور به صورت مستقیم برای آن وقت میگذارند.

 

وی افزود: متاسفانه زیر پوست جامعه با مشکلات عدیده اجتماعی مواجه هستیم که جامعه اسلامی حیات طیبه خود را به واسطه این مشکلات واسطه دست داده است در سال ۱۳۹۴ وقتی ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی بیان شد چند اصل و تصمیم گیری مهم برای مقابله با آنها به تصویب رسید که اکنون  در حال مخدوش شدن است

 

 میرباقری عنوان کرد: ما به صورت ملوک‌الطوایفی نمی‌توانیم مسائل و آسیب های عدیده اجتماعی را حل و فرض کنیم نهایتاً کشور برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک شورا با آن که من مخالف تشکیل شورا هستند. اما در این قضیه آن را به مثابه یک نخ تسبیح که هماهنگ کننده سایر کارهاست می‌دانم لذا ستاد مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌تواند وزارت کشور باشد این موضوع در دولت قبل مطرح شد و علیرغم مخالفت‌های بسیار مقرر شد تا شورای اجتماعی با حضور رئیس جمهور تشکیل شود.

 

 

 وی تصریح کرد: اما  جای این سوال وجود دارد که  سازمان برنامه و بودجه کشور برای آسیب  اجتماعی چه پشتیبانی مالی را  در نظر  گرفته است. مجلس شورای اسلامی سال گذشته بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای آسیب های اجتماعی تصویب کرد اما در لحظه آخر این بودجه نشدند این در حالی است که مقام معظم رهبری به طور مستقیم وارد عمل شدند اما در مقام حمایتی سایر سازمانها و ارگانها  سستی می کنند.

 

بنابراین گزارش؛ فاطمه قاسم پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی؛ در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که با همکاری دانشگاه شاهد  و سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور برگزار شد، مشکلات "اعتبارات" را از جمله مهم ترین مشکلات حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: دستگاه های متولی در امر آسیب های اجتماعی نگاهی جزیره‌ای دارد. سال گذشته در مجلس حداقل بودجه‌ای را به بودجه سنواتی آسیب‌های اجتماعی  اضافه کردیم اما بعضا این بودجه که قرار بود خرج کار فوق العاده در حوزه آسیب های اجتماعی شود صرف اقدامات دیگر می‌شود، چراکه نگاه ما حل مساله آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه نگاهمان به انجام حداقل مسئولیت هایی است که در سیستم برایمان تعریف شده است.

 

وی با بیان اینکه ما اهتمام جدی به مساله آسیب های اجتماعی نداریم، ادامه داد: این عدم اهتمام جدی مهم ترین مساله ما است. شیوه حکمرانی ما هم غلط است به طوری که ما ادای دین به آسیب‌های اجتماعی اجتماعی را در حد ارائه برخی بیلان های کاری سطحی تقلیل می‌دهیم.

 

قاسم پور پور تصریح کرد: ما هنوز نمی‌دانیم حذف ارز ترجیحی در کنار نداشتن دقیق سامانه جامع ایرانیان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند چراکه نمی‌دانیم برخی از این تصمیمات مهم اقتصادی حتی اگر تصمیمات درستی هم باشند در کنار نبود سامانه جامع ایرانیان ممکن است چه عوارضی داشته باشند.  درواقع ما فاقد مدل و الگو حکمرانی در آسیب های اجتماعی هستیم و این نداشتن الگو حکم رانی ما را با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند.

 

رئیس فراکسیون زنان و خانواده با بیان اینکه شاید مهم ترین مساله در حوزه آسیب های اجتماعی این است که در امور اجتماعی همواره مسائل اقتصادی دیده می‌شود، افزود: اگرچه مساله معیشت و امور اقتصادی مهم است و حتما کاهش فقر منجر به کاهش مسائل اجتماعی می‌شود اما پرداختن به مساله آسیب های اجتماعی باید متناسب با رویکرد حضرت آقا در اولویت کشور باشد که متاسفانه این امر را در دولت ها شاهد نبوده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه بعضا در وزارتخانه‌هایی که جنس اجتماعی دارند نیز برای تصمیم گیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اراده‌ای دیده نمی‌شود و تصمیمات از منظر اقتصادی ارزیابی می‌شوند، خاطر نشان کرد: از جمله مسائل جدی ما "الگو مداخله" است. بیش ازپنج سال از تشکیل شورای اجتماعی کشور به دستور مقام معظم رهبری می‌گذرد و در کنار چالش‌های جدی و نقدهایی که به این شورا می‌شود اما تلاش این شورا بر این بوده که کار ستادی خود را به خوبی انجام دهد. اما آنچه اکنون نیاز داریم الگو مداخله مقابله با آسیب های اجتماعی است.

 

قاسم پور در پایان سخنان خود به نبود آمارهای معتبر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برای مثال از کانال‌های مختلفی در رابطه با زنان سرپرست خانوار آمار گرفتیم اما بعضا آمارها با هم همخوانی ندارد. در واقع بحث فقدان آمار معتبر برای برنامه ریزی اجتماعی جدی است. به تعبیری می‌توان گفت که در برخی اسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست.

 

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی و با حمایت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به همت پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در مرکز همایش پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) وزارت کشور برگزار می گردد.

 

 

کد خبر 1138197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha