تاکید سازمان برنامه بر اجرای مصوبات ستاد اقتصادی دولت/ تدابیر جدید بانک مرکزی در حمایت از صادرکنندگان

کاهش نرخ رسمی ۲۶ ارز، تشکیل کمیته مبارزه با فساد و سلامت اداری در صندوق بازنشستگی فولاد، تاکید سازمان برنامه بر اجرای مصوبات ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس، تدابیر جدید بانک مرکزی در حمایت از صادرکنندگان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۹ دی شبستان به شرح زیر است:

ملاقات‌ با مردم و همکاران؛ تذکری برای پیگیری مستمر مشکلات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ملاقات‌های هفتگی با مردم را در برنامه خود دارد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چند روز قبل بعد از مدت‌ها در یک روز تعطیل فرصتی پیش آمد که بچه‌ها را برای بازی به پارک ببرم. در پارک همکار محترمی من را شناخت. نزدیک آمد و گفت: «از همکاران پست هستم و بحث‌هایی دارم که باید شما را ملاقات کنم». گفتم: «در خدمت هستم».

«عیسی زارع‌پور» افزود: «ماخوذ به حیا بود و گفت: اینجا مزاحم نمی‌شوم. اجازه بدهید در اداره به ملاقات شما بیایم». روز بعد به دفتر سپردم که وی را در لیست ملاقات مردمی قرار دهند و امروز او را دیدم.

وی تاکید کرد: از دیدن او خوشحال شدم. ای کاش فرصت اقتضا می‌کرد تا تک‌تک همکارانم را ببینم، از نظرات‌شان استفاده کنم و با کار و زندگی‌شان آشنا شوم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: این همکار عزیز از مشکلات معیشتی همکاران پست، به ویژه موزعین عزیز گفت؛ از سختی کار آن‌ها و موانع در مسیر ارتقای شغلی‌شان. هر چند در جلسات، بازدیدها و ملاقات‌ها در جریان این گونه مشکلات بودم و در حال اقدام برای حل آنها هستم اما دوباره شنیدن آن را تذکری به خودم برای پیگیری مستمر می‌دانم و این یکی از مزایای ملاقات رو در رو با همکاران عزیزم است.

زارع‌پور خاطرنشان‌کرد: به همه همکاران عزیزم در پست عرض می‌کنم که ان‌شالله تا پایان سال خبرهای خوشی خواهید شنید.

 

تشکیل کمیته مبارزه با فساد و سلامت اداری در صندوق بازنشستگی فولاد

«حسین عامریان»، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد از تشکیل کمیته مبارزه با فساد و سلامت اداری در این صندوق خبر داد و گفت: شفافیت و مبارزه با فساد سرلوحه برنامه‌های صندوق است. در راستای شفافیت هر چه بیشتر فعالیت‌های صندوق و شرکت‌های تابعه و مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت. همچنین همه تلاش ما بر شفافیت در تصمیمات سازمانی و مبارزه با هرگونه تعارض منافع اشخاص حقیقی یا حقوقی با منافع صندوق فولاد استوار خواهد بود.

وی ادامه‌داد: پیرو ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ایجاد واحد مستقل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات در همه سازمان‌های تابعه وزارتخانه، این اداره کل نیز در ستاد صندوق بازنشستگی فولاد تشکیل و به‌طور رسمی فعالیت خود را از تاریخ یکم دی‌ماه آغاز کرده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد اظهار داشت: موضوع نظارت و بازرسی در صندوق از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل تصمیم گرفته شد بازرسی به صورت یک واحد مستقل از حراست تشکیل شود.

وی گفت: نگاه بازرسی معطوف به پیشگیری و اصلاح روش‌های ناکارآمد است و این اداره کل به عنوان چشمان مدیریت صندوق به‌منظور صیانت از مجموعه فعالیت خواهد کرد.

عامریان با اشاره به انتصاب «محمدعلی نوده» به عنوان مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات صندوق بازنشستگی فولاد، وی را مدیری پاک‌دست و دارای سوابق مدیریتی ارزنده در بخش‌های بازرسی سازمان ها دانست و گفت: به مدیران‌عامل شرکت‌های تابعه ابلاغ کرده‌ام با این اداره کل نهایت همکاری را به عمل آورند.

 

تاکید سازمان برنامه بر اجرای مصوبات ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس

میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی در حساب کاربری خود اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تاکید دارد. دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی، به حل مشکلات ریشه‌ای بازار سرمایه نیز کمک خواهد کرد. 

 

/

 

تدابیر جدید بانک مرکزی در حمایت از صادرکنندگان

بانک مرکزی در راستای همراهی و مساعدت با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، مصوبه جلسه اخیر کمیته موضوع ماده (۲) را در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ به منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ کرد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه مصوبه فوق الذکر به شرح زیر است:

۱- صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت  نکرده‌اند، تا پایان سال ۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. 

۲- به سایر صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند مذکور(بند۱)، تا پایان سال جاری مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و با تأیید مراتب توسط کمیته مربوطه، نسبت به ارتقای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تسریع کنند.

۳- صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی خود به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ اقدام کرده‌اند، می‌توانند پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی با تأیید کمیته و ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، متناسب با ثبت صورت گرفته، نسبت به ارتقای نسبت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

۴- صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پایان سال ۱۴۰۰ مجازند به منظور ارتقای درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادی با یک یا ترکیبی از روش‌های متنوع تعیین شده و رفع محدودیت‌های مربوطه تسریع و اقدام کنند. 

۵- صادرکنندگان دارای تعهدات  ارزی سال ۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تأیید کمیته، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال یاد شده به میزان تعهدات ارزی ایفاء نشده سال ۱۳۹۷ هستند.

۶- در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفا نشده کمتر از پنج هزار یورو، این دسته از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (۲۸ دی ماه ۱۴۰۰)، از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف هستند. 

۷- فروش ریالی کالاهای صادرکنندگان کالا به کشور عراق به منظور بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا شرکت‌های مورد تأیید ستاد) به میزان مورد تأیید ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزی صادراتی می‌شود.

۸- در مواردی که واگذاری و فروش پروانه صادراتی به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، تأیید آن و با اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی به منظور اقدامات مقتضی، در مقابل ایجاد تعهد ارزی متناظر برای صادرکننده، از تعهدات ارزی واردکننده کسر می‌شود.

 

نرخ رسمی ۲۶ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (چهار شنبه، ۲۹ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۷ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۶ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۳ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز (چهار شنبه، ۲۹ دی‌ماه) هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۶۲ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۶۰۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۸۰۸ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۰۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۷۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۷ ریال، روپیه هند ۵۶۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۱۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۵۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۶۴۷۳ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۹۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۴۲۹ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۱۴ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۸۲ ریال، روبل روسیه ۵۴۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۸۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۹۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۴ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۸۶ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۴۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۱۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ دینار و ۹۲۴ ریال، رینگ مالزی ۱۰ هزارو ۴۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۲۱۲ ریال، دینار اردن۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۳۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۳۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۹ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۶۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۵۸۵ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۷ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

کد خبر 1138311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha