سند مالکیت کاداستری برای ۴۲ میلیون هکتار از اراضی کشور صادر شد

بهبهانی از حل مشکل سنددار شدن شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خبر داد و گفت: در ۹ ماهه ۱۴۰۰ برای ۴۲ میلیون هکتار از اراضی کشور سند مالکیت کاداستری صادر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی بهبهانی» شامگاه چهار‌شنبه (29 دی) در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین قوانینی که امروز بسترساز توسعه پایدار، پیشگیری از زمین‌خواری، کاهش دعاوی، امنیت و ثبات سرمایه‌گذاری است قانون جامع حدنگار یا همان کاداستر محسوب می‌شود.
 
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: کل اراضی منابع طبیعی کشور 137 میلیون هکتار است که از این مقدار اراضی ملی تا سال 99 برای بالغ بر 47 میلیون هکتار سند مالکیت کاداستری صادر شد و این عدد در 9 ماهه 1400 به عدد 42 میلیون هکتار رسید.
 
*صدور سند مالکیت اراضی ملی کشور برای 110 میلیون هکتار 
بهبهانی با بیان اینکه مشکلاتی در مسیر اجرای کاداستر وجود دارد تصریح کرد: با احتساب 11 میلیون هکتاری که در طول 40 سال از قبل تا پایان سال 98 انجام شده بود در حال حاضر عدد ما در صدور سند مالکیت اراضی ملی کشور کاداستر به 110 میلیون هکتار رسیده است.
 
وی چالش‌های پیش روی کاداستر را برشمرد و ابراز داشت: ما باید به مردم سند بدهیم تا تمام نقاط کشور دارای سند مالکیت و تعیین تکلیف باشند بنابراین قوانینی که نتواند قوانین حدنگار و کاداستر را محقق کند محکوم به اصلاح است و چاره‌ای هم نیست.
 
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به وضعیت خاص گیلان و اراضی ارزشمند آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه خرده مالکان این استان باید بتوانند سند مالکیت بگیرند افزود: با جلسات متعددی که برگزار شد به اجماع مشترک رسیدیم که آئین نامه قانون کاداستر باید اصلاح شود که امیدواریم آئین‌نامه مشترک تنطیم شده تا یکماه آینده موانع قانون پیش روی مردم را مرتفع کند.
 
بهبهانی خطاب به مردم استان گیلان نیز اضافه کرد: سازمان ثبت با درک اینکه هزینه‌های این کار یعنی گرفتن سند مالکیت برای مردم بالاست به عنوان متولی قانون حدنگار با کمک سایر سازمان‌ها وارد میدان شده است و حدود 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، لشت‌نشا، خشکبیجار و شهرک نصیررود را به عنوان نقطه آغازین زیر پوشش قراردادها برد.
 
وی ادامه داد: از همه کسانی که در شهرهای اشاره شده سکونت دارند تقاضا داریم پس از احراز هویت و ارائه مدارک خود، حتما همکاری تنگاتنگی با شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته باشند زیرا در این طرح برای تولید نقشه از مردم هزینه‌ای اخذ نمی‌شود و دوم اینکه بدون مراجعه به اداره ثبت در فرآیند تشکیل پرونده مشاوره‌های رایگان هم به آنان ارائه خواهد شد.
 
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: شرکت‌های مشاور طرف قرارداد اداره کل منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد گیلان وظیفه دارند طبق شرح خدماتشان محدوده مستثنیات، محدوده واگذاری‌ها و محدوده‌هایی که اجرای آرای قضایی بوده را مشخص کنند و این کار هم‌اینک قطعه به قطعه و پلاک به پلاک با حساسیت کامل دنبال می‌شود تا حقی از مردم تضییع نشود.
 
بهبهانی با بیان اینکه هفت هزار و 850 قطعه از مستثنیات مردم در استان گیلان یعنی 185 هزار هکتارش تثبیت شده است اظهار داشت: از مجموع اراضی استان گیلان یعنی یک میلیون و 470 هزار هکتار حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار اراضی ملی است و مابقی اراضی غیر ملی مستثنیات، شهری و کشاورزی را شامل می‌شود.
 
وی عنوان کرد: قانون ساماندهی اراضی و حل مشکل سنددار شدن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاها قانونی بسیار سهل و آسان بود بنابراین مصوب شد تا کل شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت بتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند که بخش عمده‌ای از شهرهای استان گیلان این ویژگی را دارند.
 
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه 394 هزار سند دفترچه‌ای فعال در دست مردم است خاطرنشان کرد: قانون دیگر اعتباری برای اسناد دفترچه‌ای قائل نیست و هیچ خدماتی نمی‌توان به این اسناد داد به همین علت از مردم تقاضا می‌کنیم قبل از آنکه نیاز مبرم به سند مالکیت پیدا کنند برای تعویض سند مالکیت اقدام نمایند.
 
 
پایان پیام/
کد خبر 1139488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha