ثبت نام ۲۲۴ هزار نفر مرد مجرد در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون/دستورالعمل رمز پول ملی سال آینده اجرایی می شود

افزایش ۱.۱ درصدی قیمت مسکن در دی ۱۴۰۰، دستورالعمل رمز پول ملی سال آینده اجرایی می شود، ثبت نام ۲۲۴ هزار نفر مرد مجرد در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون، قیمت ۱۳ ارز کاهش یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۶ بهمن شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۱.۱ درصدی قیمت مسکن در دی ۱۴۰۰

بنابر اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه دی سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸.۳ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است.

 
گفتنی است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی سال ۱۴۰۰» برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.
 
 
 
 
روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی نوشت: ابزار نوینی به نام رمز ریال که در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره بزودی از آن هم رونمایی می‌شود. رمزریال، شکل دیگری از اسکناس؛ منتها کاملاً دیجیتال بوده و با سرعت بالاتر در انجام پرداخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

براساس اعلام بانک مرکزی، در رمزریال؛ اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهاتش را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود.

 

به گفته مهران محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی، فاز آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال اجرا می‌شود و استفاده عمومی دارد و به صورت اسکناس است ،اما در فضای دیجیتال منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

ثبت نام ۲۲۴ هزار نفر مرد مجرد در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون

ثبت نام آقایان مجرد از ۲۳ تا ۴۴ سال از ۲۰ دی آغاز شده و ۲۲۴ هزار متقاضی در شهر‌های مختلف ثبت نام کرده اند که اطلاعات آن‌ها در حال بررسی در شهر‌های مورد درخواست است. حداکثر زمان تعیین شده برای ساخت پروژه‌های ساختمانی حمایتی بین ۱۸ ماه تا ۲ سال است که زمان آن ارتباط مستقیم با آورده متقاضیان دارد.

 

آقایان مجردی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند، باید در بازه زمانی تعیین شده تشکیل خانواده دهند، در غیر این صورت طبق قانون امکان واگذاری طرح‌های مسکن حمایتی به افرادی که واجد شرایط نیستند وجود ندارد.

 

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای مهر ماه در بیش از ۶۰۰ شهر کشور آغاز شده و مقرر شده دولت در قالب این طرح ۴ میلیون واحد مسکونی را برای متقاضیان واجد شرایط از جمله مردان مجرد بالای ۲۳ سال و خانم‌های سرپرست خانوار بالای ۳۵ سال در نظر بگیرد.

 

قیمت ۱۳ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (چهارشنبه، ۶ بهمن ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۲۳ واحد پولی افزایش و قیمت ۱۳ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۰ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۶۷۲ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۳۹۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۶۹۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۲۴ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۸۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۶۸ ریال، روپیه هند ۵۶۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۸۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۰۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۸۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۵ ریال و  عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۲۳۴ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۳ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۴۹ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۱۴ ریال، روبل روسیه ۵۳۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۲۹ هزار و ۹۷۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۳۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و۸۵۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۶۹ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۹۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۳۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ دینار و ۲۵۰ ریال، رینگ مالزی ۱۰ هزارو ۲۳ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۸۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۳۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۹۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۶۵ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۷ ریال قیمت خورد.

 

سند آمایش سرزمینی باید اجرایی شود

علیرضا رحمت نیا، معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه شب گذشته (سه شنبه 5 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در ۴ دوره تلاش شد، سند آمایش تهیه شود، افزود: یک دوره در پیش از انقلاب بود که به اجرا نرسید و دوره‌های بعدی در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بود. بالاخره کار بزرگی که انجام شد ماده ۳۲ احکام دائمی توسعه بود که شورای عالی آمایش سرزمین بر اساس قانون دائمی، تشکیل شد و در این شورا ۲۶ دستگاه با همفکری هم سند آمایشی را با هزینه کمتر از ۲ میلیارد تومان تهیه کردند و مورد وفاق همه دستگاه هاست.

 

رحمت نیا با بیان اینکه اسناد زیادی داریم، اما متأسفانه در نظام تصمیم گیری، اجرایی نمی‌شوند و نمایندگان مجلس، ضوابط و قوانینی را قرار می‌دهند و اکثرا پیگیر حوزه انتخابیه خود هستند، افزود: در سال ۱۳۸۳ ضوابط ملی آمایش سرزمین را داشتیم که در آن جا بر تمرکززدایی از کلانشهر‌ها تاکید شد.

 

معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای تمرکززدایی باید فعالیت را به مکان‌های با جمعیت کم ببریم، گفت: مثلاً در همان زمان هم مقام معظم رهبری اصرار داشتند و هم در ضوابط بود که سواحل ”مکران“ باید استقرار جمعیت بیشتری داشته باشد، زیرا هم دسترسی به آب و انرژی دارد و هم در حوزه معدن، مزیت داریم، اما متأسفانه اجرایی نشده است.

 

رحمت نیا با اشاره به اینکه خوشبختانه در ماده ۶ سند ملی مصوب اسفند، اجرایی شدن سند را نظام‌مند کردیم یعنی دولت، مکلف شده است سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور را راه اندازی کند، گفت: در آن جا تکلیف شده است همه طرح ها، پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای و سرمایه گذاری، تولیدی و مشارکتی، پیش از اجرا از طریق این سامانه استعلام شود که آیا بر آمایش سرزمین منطبق است یا خیر؟

 

کد خبر 1139696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha