فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نفع ناشران و مخاطبان کتاب است

رجبی‌راد با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نفع ناشران و مخاطبان کتاب است، گفت: کسانی می‌توانند در این نمایشگاه فروش خوبی داشته باشند که پیش از آغاز نمایشگاه تبلیغات داشته باشند.

«کتایون رجبی راد» در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نفع ناشران و مخاطبان کتاب است اما کسانی می‌توانند در این نمایشگاه فروش خوبی داشته باشند که پیش از آغاز نمایشگاه تبلیغات داشته باشند

 

مدیر مسئول انتشارات نسیما پیشنهاداتی درباره بهتر برگزار شدن نمایشگاه مجازی کتاب ارائه و اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب باید از هر جهت بیشترین شباهت را به نمایشگاه فیزیکی و حقیقی داشته باشد که مخاطبان بتوانند طبق نیاز خود کتاب را دریافت کنند، مخاطبان نباید صرفا از روی عنوان، کتاب را خرید کنند بلکه ناشران باید کتاب‌های خود را در پنل‌های کاربری به صورتی معرفی کنند که مخاطبان نسبت به موضوعات کتاب آگاهی کامل داشته باشند و سپس خرید کند. همچنین باید در سایت نمایشگاه مجازی کتاب فضایی فراهم شود که وقتی مخاطبان می‌خواهند کتاب خرید کنند، بتوانند اطلاعاتی از هدف و علت خرید خود را تبیین کنند. در فضای مجازی برای پنل هر ناشر نیز تبلیغات وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه درجه‌بندی کتاب‌های ترجمه و تالیف یکسان نیست، عنوان کرد: رویکرد فرهنگی کشور به این سمت نیست که همه اطلاعات از خارج کشور وارد و ترجمه شود، بلکه گرید کتاب‌هایی فارسی که به زبان‌های دیگر دنیا ترجمه می‌شود ارزش بیشتری دارد و همچنین درجه ترجمه نسبت به تالیف در سطحی پایین‌تر قرار دارد، بنابراین باید این مساله در نظر گرفته شود. در نمایشگاه مجازی کتاب باید برای انواع کتاب‌ها درجه‌بندی وجود داشته باشد، به عنوان مثال کتاب‌های بدیع، تالیف شده و ترجمه باید با درجه‌بندی وارد نمایشگاه کتاب شوند، در این زمینه نباید تنها به تعداد کتاب‌های منتشر شده توسط یک انتشارات توجه شود بلکه باید کیفیت کارهای او در نظر گرفته شود. درباره چنین مساله‌ای خوب است یک کمیته ارزیابی و ارزش‌گذاری باتجربه کافی تعریف شود.

 

وی افزود: مخاطبان کتاب و ناشران باید درباره یکدیگر اطلاعاتی داشته باشند که ناشران طبق نیاز مشتری کتاب او را ارائه کرده یا مخاطبان بدانند از کدام ناشر می‌توانند کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

این ناشر تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران قرار داد سه ساله دارد که طبق آن در زمان برگزاری نمایشگاه باید ارسالی‌های رایگان داشته باشد اما پنل پستی در طول سال این خدمات رایگان را نمی‌دهد و صرفا به زمان‌های محدودی آن را اختصاص داده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جهت ارسال آثار و کتاب‌ها برای مخاطبان با همه مناطق پستی قرارداد ارسال رایگان داشته باشد که مخاطبان در هر نمایشگاهی تحت هر عنوانی که برگزار می‌شود کتاب خود را رایگان تحویل بگیرند. این مساله باید ضمانت اجرایی داشته باشد و شعب پستی در مناطق مختلف افزوده شود.

 

 رجبی راد خاطر نشان کرد : باید درباره نمایشگاه مجازی کتاب اطلاع‌رسانی‌های قوی صورت بگیرد و  برنامه زمانی نمایشگاه مجازی با تعداد دوره‌های آن به صورت یک پوستر مشخص برای سازمان‌‌ها و انتشاراتی‌ها ارسال شود که مخاطبان در هر سازمان، انتشارات یا هر جای دیگری با دیدن این پوسترها نسبت به زمان نمایشگاه آگاهی کسب کنند و برای شرکت در آن برنامه‌ریزی داشته باشند. همچنین باید آدرس‌ ناشران قابلیت به روز رسانی داشته باشد و کتاب‌ها به موقع به دست مخاطبان برسد.

 

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید کتاب به ketab. Ir مراجعه کنند .

 

کد خبر 1141287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha