بیش از ۳۰ درصد مبادلات اقتصادی با اوراسیا از گیلان انجام می شود

قربانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد مبادلات اقتصادی با اوراسیا از گیلان انجام می شود گفت: این امر به نقش ارزنده ای گیلان در سهم تجارت خارجی ایران در اتحادیه اوراسیا اشاره می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، « مهدی قربانی» امروز (چهارشنبه، 6 بهمن ) در نشست خبری به مناسبت 26 ژانویه روز جهانی گمرک اظهار داشت: مرز طولانی گیلان با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منجر به شکل گیری موافقت نامه موقت آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا در پنجم آبان ماه سال 98 شد و موجب شد 86 درصد حجم تجارت خارجی با کشورهای همسایه از طریق این اتحادیه صورت گیرد که تاکنون استان گیلان توانست در این زمینه 30 درصد تبادلات اقتصادی انجام شده را به خود اختصاص دهد.

 

مسئول میز اوراسیا گمرک ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم رویکردمان نگاه به همسایگان اعلام شده است، تصریح کرد: همسایگی ایران با 15 کشور همسایه استراتژیک، کشورمان را در زمره سومین کشور پر همسایه جهان قرار داده است لذا ایران با امضای موافقت نامه های دو و چندجانبه با کشورهای همسایه در سنوات گذشته توانست به عضویت اتحادیه های مختلف درآمده و با سازمانهای مهمی تفاهم نامه هایی را امضا کرد و اکو، پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از موارد موفقی است که ایران در آنها عضویت دارد.

 

قربانی با بیان اینکه بیش از 70 درصد CT3 ایران از از اتاق بازرگانی گیلان انجام می شود گفت: این امر به نقش ارزنده ای گیلان در سهم تجارت خارجی ایران در اتحادیه اوراسیا اشاره می کند.

 

وی در ادامه توسعه زیر ساختهای بنادر که فرصت پهلوگیری کشتی ها با تناز بالا را فراهم کند، شرکت فعال تجار و بازرگانان در نمایشگاههای اقتصادی عضور اتحادیه اوراسیا و عدم اطلاع رسانی درست به تجارایرانی در این نمایشگاهها را از جمله محدودیت هایی دانست که کشورمان برای تبدیل موافق نامه های موقت به ازاد بدان نیاز دارد.

 

مسئول میز اوراسیا گمرک ایران خاطرنشان کرد: ایران در زمینه امور گمرکی در اتحادیه اوارسیا مشکلی ندارد اما اگر تجار و بازرگانان برای ارزش گذاری گمرکی مشکلی دارند، می توانند با مراجعه به دفتر ارزش های گمرک ایران مشکل خود را در کمیته ارزش گذاری بررسی و حل کنند.

 

قربانی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران ساز و کاری ارزش گذاری و منشا کالای صادراتی وجود ندارد گفت: می بایست قبل از انعقاد هرگونه تفاهم نامه با هر کشوری این مشکل را حل کنیم.

 

وی تاکید کرد: گمرک ایران در کارگروه ملی امور گمرکی سه بسته پیشنهادی را به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ارائه کرده که سه موافقت نامه خوب گمرکی را منعقد سازد.

 

قربانی تبادل الکترونیکی ارتباط، موافقت نامه اداری بین گمرکات طرفین و شناسایی فعالین اقتصادی مجاز را از جمله این موافقت نامه ها اعلام و تصریح کرد: اکنون رایزنی در این زمینه انجام و در برخی موارد به مرحله امضا رسیده است و در بخش فعالین اقتصادی مجاز نیز پیشنهاداتی ارائه شده که تاکنون در این زمینه جوابی دریافت نشده است.

 

وی خاطر نشان کرد: اکنون مسئولیت اجرای موافقت نامه موقت منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا به وزارت صمت واگذار شده است. این موافقت نامه که به جهت رویکرد گمرکی قرار بود به گمرک واگذار شود با تشخیص رئیس جمهور پس از تصویب مجلس مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است.

 

کد خبر 1141654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha