افزایش قیمت تجهیزات، مهم ترین دغدغه های کشاورزان برای اجرای طرح آبیاری نوین

افزایش قیمت خرید تجهیزات، لوله و سایر لوازم، یکی از مهم ترین دغدغه کشاورزان شیروانی برای اجرای طرح های آبیاری نوین است زیرا با توجه به تورم کنونی، هیچ گونه صرفه اقتصادی برای آنان ندارد.

 خبرگزاری شبستان-شیروان، یکی از الزامات امروز کشاورزی، استفاده از تکنولوژی و ابزارهای نوین برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری است، نمی‌توان به حوزه کشاورزی توجه کرد ولی نسبت به الزامات آن بی‌اهمیت بود، در سال های اخیر کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها و از سویی عدم تجهیز برخی از اراضی به سیستم آبیاری نوین باعث کاهش عملکرد محصول و خسارت به کشاورزان این منطقه شده است.

 

لازم است برای نجات از خشکسالی و جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان وارده به کشاورزان و افزایش عملکرد محصول به سمت تغییر الگوی کشت و ترویج آبیاری نوین نیز حرکت کنیم تا کشاورزی منطقه با حفظ داشته‌ها و کمترین هزینه، توسعه یافته و بیشترین عایدات و بهره‌وری اقتصادی نصیب خود کشاورزان شود.

 

براساس داده‌های هواشناسی خراسان شمالی هم اکنون  ۸۲.۸ درصد گستره شهرستان شیروان را خشکسالی فرا گرفته است. خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها موجب شده کشاورزی آبی در خطر باشد و کشاورزان بابت این موضوع نگران هستند. با وضعیت کنونی، کشاورزی دیم شهرستان تعطیل است و کشت آبی هم بیش از ۹۰ درصد وابسته به چاه هاست و از سوی دیگر امسال ۴۳ درصد تولیدات باغی در شهرستان کاهش یافته و گرانی و کمبود آب کشاورزی هم فعالان این بخش ها را در شهرستان با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

 

یکی از کشاورزان شیروان می گوید: مهم ترین مشکل امروز این قشر کمبود آب و خسارت های وارده در پی حوادث طبیعی در فصول مختلف است که طی سه اخیر، عملکرد محصول به شدت کاهش یافته و یا اینکه بر اثر خشکسالی و سرما از بین رفته است.

 

«مجتبی نجفی» تجهیز اراضی به سیستم نوین آبیاری را یکی از دغدغه‌ها و راهکارهای مهم این حوزه عنوان کرد و افزود: حرکت کشاورزی از سنتی به سمت مدرن، نیازمند فرهنگ ‌سازی، آموزش کشاورزان و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های آب، کشاورزی و حتی حوزه اقتصادی است و هر چقدر که تغییر الگوی کشت با تعلل بیشتری انجام شود، ضرر و زیان بیشتری نیز متوجه کشاورزان منطقه خواهد بود ولی افزایش قیمت خرید تجهیزات این انگیزه را در دل کشاورزان به یاس تبدیل کرده است.

 

وی اظهارداشت: با توجه به وضعیت کنونی که خشکسالی ها پیاپی ادامه داشته، انتظار می‌رود مسئولان برای پیشبرد این موضوع مهم و حیاتی، از توانمندی‌های موجود در سطوح مختلف استفاده کنند و طرح و برنامه ارائه شود تا قوانینی جامع و محکم و در صورت نیاز با پشتوانه ملی اتخاذ شود.

 

یکی از کشاورزان با ابراز گلایه از بی تدبیری مسئولان در این زمینه گفت: مدتی قبل برای روش آبیاری نوین اقدام کردم که پس از طی مراحل فرآیند اداری متوجه شدم یک میلیارد ریال هزینه خواهد شد و کمک بلاعوض دولت فقط 300 میلیون ریال است.

 

وی با بیان اینکه اجرای این روش یکی از دغدغه های کشاورزان است، افزود: طی چند سال اخیر شاهد افزایش چند برابری خرید لوله، پمپ و تجهیزات بودیم که خرید کل تجهیزات آبیاری با سهم بلاعوض دولت همخوانی ندارد و این در صورتی است که طی این مدت کشاورزان با خشکسالی، کاهش عملکرد محصول و ضرر و زیان مواجه بودند و به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و اینک کشاورزان رغبتی برای انجام این روش ندارند.

 

یکی دیگر از کشاورزان که دو سال اراضی خود را مجهز به سیستم آبیاری نوین کرده، عنوان کرد: در این مدت کاهش عملکرد بسیار کمبوده ولی انقدر صرفه اقتصادی برای جبران هزینه آبیاری نداشته ام در مجموع کل استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای بالابردن سطح تولید محصولات و استفاده بهینه از منابع آبی باید در اولویت کاری کشاورزان و جهاد کشاورزی قرار گیرد.

 

«رسول سهرابی» تصریح کرد: دولت در اجرای طرح ها کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داده که تنها راه نجات اقتصاد و معیشت شهرستان در این وضعیت بحرانی ترغیب کشاورزان به این موضوع است ولی ظاهرا تاکنون اطلاع رسانی زیادی انجام نشده و برخی هم نسبت به انجام آن هیچ رغبتی ندارند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با بیان اینکه 90 درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: تاکنون سیستم آبیاری نوین در بیش از 7 هزار هکتار از اراضی شهرستان اجرا شده است.

 

«حسن ایزانلو» راندمان آبیاری و افزایش بهره وری را از مزایای اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین برشمرد و اظهارداشت: با اجرای این طرح برای هر هکتار بین چهار تا چهار هزارو 500 مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: اراضی مستعد اجرای آبیاری نوین این شهرستان 10 هزار هکتار است که بیش از 7 هزار هکتار اجرا شده و مابقی خرده مالک هستند که کشاورزان رغبتی برای آن ندارند.

 

ایزانلو اضافه کرد: افزایش تولید محصولات زراعی از مزیت‌های سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اراضی دیم است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با اشاره به افزایش هزینه ها، نداشتن توجیه اقتصادی و بی رغبتی آنان در این خصوص گفت: امسال 6 پرونده برای آجرای این طرح در شهرستان تشکیل شده و 3 طرح بارانی به مساحت 20 هکتار با 6 میلیارد ریال اعتبار از محل کمک های فنی اعتباری صندوق توسعه کشاورزی در مرحله اجرا است که سال 99-98، 14 طرح با 20 میلیارد ریال اعتبار جذب شد.

 

ایزانلو تغییر آبیاری از سنتی و غرقابی به قطره ای و بارانی را از دیگر کارهای این سازمان دانست و بیان کرد: این موضوع باعث عدم هدررفت آب شده و صدمات کمتری به خاک وارد می کند.

 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین منابع تأمین آبی اراضی زراعی، رودخانه‌های دائمی، فصلی، چاه‌ها، قنات، چشمه‌سارها و سد مخزنی است گفت: امسال کمک های دولتی برای هر هکتار اجرای آبیاری قطره ای، 400 میلیون ریال و آبیاری بارانی 300 میلیون ریال است که اجرای آن بهترین راهکار جهت دغدغه و خسارت کشاورزان است.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند. این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

 

 

کد خبر 1142616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha