افزایش اشتغال‌زایی با اجرای ۴۸ پروژه بزرگ جدید صنعتی کشور/ روند تورم نزولی است

اقدامات عملی بانک سپه برای تحقق محرومیت‌زدایی و عدالت، روند تورم نزولی است، افزایش اشتغال‌زایی با اجرای ۴۸ پروژه جدید صنعتی، اجرای طرح‌های سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در مرحله اول طرح های توسعه‌ای برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۸ بهمن شبستان به شرح زیر است:

نرخ رسمی ۲۴ ارز ثابت باقی ماند

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (‌دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۳ واحد پولی افزایش و قیمت ۹ ارز کاهش یافت، نرخ ۲۴ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز ‌یکشنبه، ۱۷بهمن ماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۸۵۹ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۱۰۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۴۰۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹۰ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۷۵یال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۶۰ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۵۶۵ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۸۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۴۷۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۹۳ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۱۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۸۷۰ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۱۳ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۹۸ریال، روبل روسیه ۵۵۶ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۲۹ هزار و ۷۰۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۱۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹هزار ۴۸۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۴۰ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۴۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۷ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۰۳ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۳۳۶ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزارو ۴۷ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۳۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۳۲ریال، هر لاری گرجستان ۱۳هزار و ۹۲۷ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۱ریال، افغانی افغانستان ۴۴۳ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۴۸ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۷ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۴ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۹ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ریال قیمت خورد.

 

اقدامات عملی بانک سپه برای تحقق محرومیت‌زدایی و عدالت

آیت‌اله ابراهیمی با تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرامیداشت یاد، نام و خاطره و آرمان‌های بلند معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان عالی‌قدر انقلاب دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهدای عرصه امنیت و خدمت در کشور، در تشریح چشم‌انداز و اولویت‌های فراروی بانک سپه گفت: این بانک به‌منظور تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسویی و همگامی با راهبردهای اقتصادی دولت، هم‌زمان با انجام فعالیت‌های تخصصی حوزه بانکداری، برنامه‌های کلی خود را در مسیر تحقق شعار عدالت و محرومیت‌زدایی انقلاب تدوین و عملیاتی می‌کند.

* مسئولیت‌پذیر در اجرای مأموریت‌های بزرگ
وی با اشاره به مسئولیت‌پذیری بانک سپه در استقبال از اجرای مأموریت‌های بزرگ ملی و کلان در اقتصاد کشور و پذیرش نقش‌های جدی و مؤثر در این عرصه، تصریح کرد: این بانک با مشارکت در تأمین مالی طرح‌های کلان اقتصادی در حوزه تولید محصولات استراتژیک و زیربنایی، گام‌های اساسی در توسعه کشور برداشته است و نقش مهم و انکارناپذیری در اقتصاد دارد.
ابراهیمی به حضور هدفمند و با برنامه بانک سپه در بخش‌های پیشران اقتصاد اشاره کرد و افزود: این بانک برای کمک به تأمین منافع ملی در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، سیمان، فولاد، صنایع غذایی و سایر بخش‌های مهم، پروژه‌های کلیدی فراوانی را تأمین سرمایه کرده است.

* کمک به تحقق اهداف و شعارهای انقلاب
وی اظهار داشت: بانک سپه علاوه بر منابع داخلی برای حضور قدرتمند در عرصه‌های مختلف اقتصادی با مسئولیت‌پذیری و ریسک‌پذیری از منابع صندوق توسعه برای راه‌اندازی طرح‌های ملی و بزرگ کشور استفاده کرده و در زمینه امضای قرارداد به‌منظور تزریق منابع این صندوق به بخش‌های مختلف اقتصادی همواره در زمره سه بانک اول کشور بوده است.
مدیرعامل بانک سپه کمک به تحقق اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی ایران را از برنامه‌های اولویت‌دار این بانک خواند و افزود: بانک سپه تلاش می‌کند برای تحقق توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی زمینه عملیاتی شدن طرح‌های بزرگ مستقر در مناطق مرزی و کم برخوردار را فراهم کند.

 

امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم/ روند تورم نزولی است

علی صالح آبادی شب گذشته (یکشنبه 17 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه بازار ارز از ابتدای سال وضع خوبی داشته و در بخش حواله‌ها و اسکناس ارز عرضه‌های خوبی انجام شده است، گفت: امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده، ۳۱ درصد رشد داشته است.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده و معامله اسکناس ارزی در ده ماهه امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده است که در سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود، ادامه داد: با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسان چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد.

 

صالح آبادی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازار‌های جهانی و قیمت نفت بسیار خوب است که موجب افزایش عرضه ارز شده است، ادامه داد: همچنین از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است.

 

صالح آبادی در ادامه روند تورم را نزولی دانست و گفت: انتظارات تورمی هم کاهش یافته است و نرخ تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است. مشکل عرضه ارز نداریم، اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی هم مشکلی نداریم.

 

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد، گفت: رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

 

وی با بیان اینکه از مجلس درخواست داریم که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرند تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم، افزود: تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است.

 

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.

 

افزایش اشتغال‌زایی با اجرای ۴۸ پروژه بزرگ جدید صنعتی کشور

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (یکشنبه 17 بهمن) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۴۸ طرح به طور همزمان آغاز شد که به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه اندازی و ساخت، اشتغال قابل توجهی خواهد داشت، گفت: یکی از نکات مهم در این طرح‌ها تدبیر تأمین مالی آنهاست، در کشور گاهی ساخت واحد‌هایی تا ۵۰ درصد رشد می‌کند، اما به دلیل نبود منابع مالی متوقف می‌ماند و این مسأله به این خاطر است که روزی که طرح‌ها آغاز شد برنامه مالی آن تا پایان دیده نشده است.

 

فاطمی امین با بیان اینکه طرح‌هایی که رونمایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد، برای شرکت‌های قوی با رتبه‌های بزرگ در بورس مانند مبارکه، چادرملو، گل گهر و شرکت‌های دیگر هستند که این شرکت‌ها توان فنی و مالی دارند و این نوید را می‌دهند که طرح‌ها در زمان برنامه ریزی شده اجرایی شوند، خاطرنشان کرد: در این طرح‌ها تلاش کردیم زنجیره‌ها را متوازن کنیم یعنی از سرمایه گذاری تکراری جلوگیری کنیم و حتی به سمت جایگزینی حلقه‌های مفقوده برویم.

 

وزیر صمت با بیان اینکه این طرح‌ها در دو تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: دولت هم هدف گذاری برای رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد کرده است و این نرخ در سال ۱۴۰۲ با تکمیل ظرفیت‌های موجود تأمین می‌شود، ولی اگر از امروز سرمایه گذاری نکنیم از سال ۱۴۰۳ به بعد دچار افول خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه یکی از این ۴۸ طرح، معدن مس جانجا در شمال سیستان و بلوچستان است که در دوره احداث که چند سال طول می‌کشد برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اما بعد از بهره برداری ۳ هزار شغل مستقیم و ۵ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد، گفت: در این طرح بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌شود.

 

فاطمی امین گفت: این طرح‌ها به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه اندازی و احداث اشتغال قابل توجهی دارند و موجب افزایش تولید خواهند شد، اما بعد از راه اندازی جهش جدی در رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

 

وی درباره حضور بخش خصوصی در این طرح‌ها خاطر نشان کرد: کار ما در دولت این است که اولویت‌هایی را در اقتصاد مانند صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال قرار دهیم و قواعد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بخش خصوصی بدون مانع حرکت کند و همچنین شرایط را تسهیل و نظارت کنیم و اگر دولت همه این کار‌ها را به خوبی انجام دهد شاهد حضور بخش خصوصی خواهیم بود.

 

اجرای طرح‌های سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در مرحله اول طرح های توسعه‌ای

محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان شب گذشته (یکشنبه 17 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از اجرای طرح‌های سرمایه گذاری به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان در مرحله اول طرح های توسعه‌ای خبر داد و گفت: 17 بهمن مرحله اول طرح سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری فولاد مبارکه آغاز شد و در مجموع ۶ طرح اعم از ساخت واحد تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، خطوط نهایی نورد در فولاد امیرکبیر کاشان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان، خط تولید محصولات کیفی نورد گرم به ظرفیت بیش از ۴ میلیون تن با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان، تاسیس شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ۶ شهر جدید با اعتبار هزار میلیارد تومان، ساخت نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان و قرارداد خرید و ساخت داخل ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری در حوزه حمل و نقل با ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

 

طیب نیا با بیان اینکه جمع این موارد نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان در مرحله اول برنامه توسعه‌ای است، گفت: البته الگویی که در فولاد مبارکه برای توسعه‌ها تعریف کردیم دو محور اساسی دارد اول فولاد مبارکه به وسعت ایران است که از منطقه جغرافیایی فراتر خواهیم رفت و در گام محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در کل کشور و طرح‌هایی که در مراحل بعدی تعریف شده است وارد استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق اصفهان و مرز‌های جغرافیایی کشور می‌شویم.

 

طیب نیا با بیان اینکه همچنین در استان‌های کرمان و یزد بواسطه سهامداری ما در شرکت‌های بزرگ مانند گل گهر، چادر ملو و توسعه و معادن سرمایه گذاری انجام شده به سیاست‌های فولاد مبارکه مرتبط می‌شود، خاطر نشان کرد: نکته سوم در محور‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه موضوع توسعه کمی، کیفی و متوازن است.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه بیشتر شرکت هایی که عملیات اجرایی طرح های توسعه را آغاز کردند، مولود انقلاب هستند و اکنون باید به توسعه کشور کمک کنیم، افزود: طرح هایی که عملیات اجرایی آنها روز یکشنبه آغاز شد شامل 40 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است و میزان اشتغال ایجاد شده ناشی از بهره برداری علاوه بر دوران ساخت آنها حدود 12 هزار نفر است و درآمد حاصل از بهره برداری این طرح ها حدود 110 هزار میلیارد تومان سالانه و به نرخ امروز خواهد بود.

 

طیب نیا با اشاره به اینکه گام اول در شرکت های بزرگ، توسعه کمی بوده است، گفت: گام دوم ما ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و حرکت به سمت نوآوری و فناوری است. زمانی که آبادانی کشور تحقق یابد نتیجه آن را مردم در سفره خود خواهند دید، وقتی که اشتغال ایجاد شود و شرکت های قدرتمند سرمایه گذاری کنند کارکنان آنها نتیجه این کار را خواهند دید.

 

وی با بیان اینکه برخی از این طرح ها به جز اشتغال و درآمدزایی، به طور مستقیم منافعی دارند به عنوان نمونه شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در 9 شهر ایجاد کردیم که در کشور کم نظیر است، گفت: با بودجه اختصاص یافته دولت حدود 90 سال انجام آن طول می کشید ولی با سرمایه گذاری فولاد مبارکه در 3 تا 4 سال انجام شد، الآن با سرمایه گذاری که در بخش آب انجام دادیم مصرف آب خودمان را به نصف رساندیم.

 

 

کد خبر 1143412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha