جشنواره را باید  به یک پروسه تبدیل کنیم تا صرفا یک پروژه نباشد

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه باید بتوانیم جشنواره‌ها را به پروسه تبدیل کنیم که صرفاً یک پروژه نباشند؛ گفت: اگر جشنواره ها دامنه زمانی محدودی نداشته باشند، اتفاقات بهتری می‌افتد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش از ظهر امروز سه شنبه 12 بهمن با حضور «امیر راد» دبیر هنری جشنواره، «سید عباس میرهاشمی» دبیر کل جشنواره و «سعید اسلام زاده» مدیر روابط عمومی جشنواره در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

 

 در این نشست «سید عباس میرهاشمی» دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل اینکه با گستره وسیعی از هنرمندان مواجهه و تعامل دارد، می تواند از جایگاه خوبی برخوردار باشد و پایه های پژوهشی داشته باشد. اگر هنرهای تجسمی در جامعه شناخته شود و باعث بالا رفتن سلیقه شود، همین بالا رفتن سلیقه باعث رشد می شود؛ امیدواریم تلاش ما در جشنواره به این مهم برسد و اثرگذاری در جامعه داشته باشد.

 

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ارایه گزارشی از روند برگزاری  این جشنواره خاطر نشان کرد:  در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سعی کردیم 13 دوره جشنواره را بررسی کنیم و یک جمع بندی را از این 13 دوره داشته باشیم اتفاقات جدیدی را دنبال کنیم و جشنواره را نسبت به موضوعاتی که به آنها کم توجهی شده بود فعالیت اش را به پیش ببریم. همراهی و همدلی در میان اعضای جشنواره به ما کمک کرد که بعد از بررسی ها فراخوان جشنواره را اعلام کنیم  وفعالیت های ما در دبیرخانه آغاز شد، رشته های 10 گانه تعریف شدند و برای هر رشته یک دبیر و سه داور انتخاب شدند.

 

سید عباس میرهاشمی افزود: رشته‌های دهگانه را در نظر گرفتیم و علاوه بر آن، چند بخش جنبی را نیز در نظر گرفتیم. در بخش ایثار و فداکاری، موضوعاتی چون گروه‌های جهادی، مقابله با کرونا و شهدای فعال اجتماعی و ایثارگری را موضوع محوری قرار دادیم. نمایشگاه آینه در آینه را به عنوان بخش جنبی برگزار کردیم. بخش مقالات را فعال کنیم.

 

وی تصریح کرد:  در راستای تمرکززدایی بخش تجسم هنر را راه‌اندازی کردیم که با ادارات کل ارشاد استان‌ها مکاتباتی انجام دادیم تا به کمک معاون هنری استانی، این بخش را به بهترین نحو داشته باشیم.

 

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با اشاره به  رعایت پروتکل‌های بهداشتی  در این جشنواره اظهار کرد: بر اساس موارد اعلام شده ستاد مقابله با کرونا سعی کردیم تمام رفتارهای‌مان بر اساس این موارد بهداشتی باشد. حتی در شکل داوری‌ها نیز سعی کردیم این رفتارها لحاظ شود. بر این اساس، انتخاب اولیه که وقت زیادی را می‌گرفت به صورت انفرادی انجام دادیم.

 

سید عباس میرهاشمی  با اشاره به  آمارهای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در دوره چهاردهم، ۴۳۴۵ هنرمند با ۱۰۸۶۲ اثر که در مقایسه با دوره سیزدهم که ۳۲۴۲ هنرمند، ۷۷۵۳ اثر ارسال کردند، میانگین ۴۰ درصد رشد داشتیم. بیشترین درصد رشد آثار برای رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی و بیشترین درصد رشد افراد برای رشته‌های کاریکاتور، تصویرسازی و نقاشی است. در بخش ویژه ایثار و فداکاری ۷۳۳ اثر از ۴۶۳ هنرمند، در نقاشی ۳۲۴۰ اثر از ۱۳۲۷ هنرمند، در عکاسی ۲۰۳۳ اثر، در گرافیک ۱۱۴۹ اثر، در تصویرسازی ۱۱۲۰ اثر، در خوشنویسی ۷۲۰ اثر، در نگارگری ۶۰۰ اثر، در هنرهای جدید ۳۴۶ اثر، در کاریکاتور ۴۶۹ اثر، در مجسمه و حجم ۳۲۷ اثر و در سرامیک ۱۲۵ حضور دارند.

 

وی در پاسخ به سئوالی درباره خرید آثار هنری جشنواره  هنرهای تجسمی فجر گفت: به خرید آثار هنری فکر کردیم اما میسر نشد و امیدواریم آنقدر رشد کنیم که بتوانیم در این حیطه فعال باشیم. از طرف دیگر، از نظر ساختاری در جشنواره فجر خلأ بهره‌برداری داریم و به دنبال این بودیم که این خلأ پر شود. خیلی از آثار چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قابل فروش هستند و به ویژه در حوزه حجم، چون آثار با نگاه‌های نظارتی انتخاب شده‌اند، قابلیت ارائه شهری دارند و به همین دلیل بنا داشتیم رایزنی‌هایی با شهرداری انجام دهیم. اگر این روند به گونه‌ای پیش رود که طی یکی ۲ سال نمی‌توان به آن جایگاه نزدیک شویم. اگر بتوانیم جشنواره‌ها را به پروسه تبدیل کنیم که صرفاً یک پروژه نباشند و دامنه زمانی محدودی نداشته باشند، اتفاقات بهتری می‌افتد. اگر این اتفاق رخ دهد من با اطمینان می‌گویم جشنواره‌ها به کارکرد خود نزدیک شده‌اند.

کد خبر 1143715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha