آیت الله قاضی   خود را سرباز امام و رهبری می‌دانست

حجت‌الاسلام قاضی دزفولی گفت: آیت الله قاضی (ره) عشق و علاقه فراوانی به حضرت امام راحل داشت و همواره خود را سرباز امام (ره) می‌دانست.

«حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول، به مناسبت سالروز رحلت آیت الله قاضی (ره) با اشاره به ۱۳ بهمن سالروز رحلت امام جمعه فقید دزفول اظهار کرد: این عالم عشق و علاقه فراوانی به حضرت امام راحل داشت و خود را سرباز امام (ره) می‌دانست.

 

امام جمعه دزفول افزود: آیت الله قاضی (ره) شباهت زیادی به حاج قاسم سلیمانی داشت و مقام معظم رهبری ایشان را از شخصیت‌های استثنایی انقلاب، فردی مقاوم، خستگی ناپذیر و شجاع دانستند.

 

وی ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی دینی و نه سکولار بود تصریح کرد: مردم‌ ایران دین و اسلام را می‌خواستند، لذا عالم دینی می‌توانست مردم را علیه رژیم طاغوت بسیج کند نه روشنفکر غربی.

 

حجت‌الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه نباید استقامت و پایداری شخصیت‌های بزرگ را فراموش کنیم بلکه باید آنها را سرمشق قرار دهیم اضافه کرد: امام خمینی(ره) یک عالم دینی بود که توانست نظام ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی را با پشتیبانی مردم کنار بزند.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن با اسلام ناب محمدی مخالف است نه اسلام سکولار که خود مروج آن است عنوان کرد: اهل فکر و قلم باید در برابر حساسیت و غیرت زدایی مردم از اصول و مبانی اسلام بایستند.

 

«سید مجدالدین قاضی دزفولی» نخستین امام جمعه دزفول و از مبارزان دوران پهلوی است. او در سال ۱۲۷۹ خورشیدی (برابر ۱۳۲۲ هری قمری) در دزفول متولد شد. پدرش سید عبدالحسین قاضی از روحانیون برجسته بود.

 

مقدمات از صرف و نحو و معانی بیان و منطق را در نزد استادان آن زمان به پایان رسانید و سطح و خارج را نزد اساتیدی چون سید عبدالمهدی قاضی (راعی)، محمدرضا معزی دزفولی، عبدالحسین عاملی و محمدمهدی بیگدلی گذراند و در سال ۱۳۳۵ موفق به کسب درجه اجتهاد شد. سال ها به تدریس پرداخت و مدتی در مدرسه لرزاده در تهران تدریس کرد.

 

مرحوم قاضی دروس خود را نزد محمد رضا معزی، آقا سید عبدالمهدی داعی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی، میرزا محمد علی معزی، محمد مهدی بیگدلی، عبدالحسین عاملی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی (صاحب کفایه الاصول) تلمذ نمودند. در سال۱۳۳۵ هجری شمسی، رتبهٔ اجتهاد و فقاهت ایشان توسط سیدحسین بروجردی وسید علی بهبهانی مورد تصدیق قرار گرفت.

 

مادر ایشان ازخاندان قاضی محسوب می‌شد، همواره ایشان را نسبت به فراگیری علوم زمان خود تشویق و ترغیب می‌کرد. مرحوم قاضی، سال‌های زیادی از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت مردم دزفول نمود و طلاب بسیاری از مشکوه دانش نورانی وی استضائه نمودند. ایشان در راه تدریس و تکفل مخارج طلاب زحمات و مشقات فراوانی را متحمل گردید.

 

 وی در ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۴دعوت حق را لبیک گفت. از نکات بارز شخصیت ایشان ماندن در کنار مردم در هنگام بمباران دزفول در دوران مقدس بوده که هیچگاه دزفول را ترک نکرد و از محورهای اصلی خلق حماسه مقاومت مردم دزفول بود.

 

در دوران حیات آیت الله قاضی (ره) با وجود بمباران و موشکباران دزفول، نماز جمعه این شهر هیچگاه متوقف نشد. وی از بنیانگذاران نماز جمعه دزفول است و دومین نماز جمعه کشور پس از تهران در دزفول توسط ایشان بر پا شد.

 

کد خبر 1144252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha