۲ میلیون و ۳۲۱ هزار درخواست برای غیر فعال سازی کارتخوان/لزوم برداشتن هر گونه محدودیت در صدور مجوز کسب و کار به بهانه اشباع بازار

۲ میلیون و ۳۲۱ هزار درخواست برای غیر فعال سازی کارتخوان، لزوم برداشتن هر گونه محدودیت در صدور مجوز کسب و کار به بهانه اشباع بازار، سکه بهار آزادی ۱۱۸,۵۴۰,۰۰۰ ریال، دستگاه کارتخوان مجهول الهویه به هیچ وجه نداریم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۴ بهمن شبستان به شرح زیر است:

هر گونه محدودیت در صدور مجوز کسب و کار به بهانه اشباع بازار باید برداشته شود

امیر سیاح، رئیس دفتر مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار شب گذشته (شنبه 23 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید شرایط قابل تفسیر برای مامور برداشته شود یعنی دستگاه ها برای صدور مجوز شرطی نگذارند که بسته به نظر مامور امکان تغییر داشته باشد.

 

وی درباره شروط  تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: طبق دستورالعمل جدید شرط اول این است که همه کسب و کار های زیرزمینی، رسمی شوند و مجوز بگیرند و شرط دوم هم آسان شدن تولد کسب و کار جدید و  رشد سریع آن است. باید موانع ایجاد کسب و کار برداشته شود.

 

سیاح درباره تکالیف دولت در این زمینه اینگونه توضیح داد: در این خصوص تکالیف دولت مشخص شده است. باید زمان صدور مجوز ها کاهش یابد، مجوزها ثبت محور باشد، گرفتن کاغذ ممنوع می شود. استعلامات را دستگاه صادرکننده باید بگیرد و در تاریخ معین باید مجوز بدهد در غیر اینصورت دستگاه ناظر به سراغ آن می رود. همچنین استعلامات باید الکترونیک و هوشمند شود.

 

وی با بیان اینکه مجوز حق افراد متقاضی است، گفت: هزینه سرمایه گذاری را باید کم کنیم شرایط سخت صدور مجوز باید برداشته و اعلانی شود.  نظارت ها بر کسب و کار باید پسینی شود.

 

سیاح با تاکید بر اینکه صدور هیچ مجوزی  نباید به نظر مامور باشد، گفت: صدور مجوز باید آنقدر شفاف شود که به نظر فرد بستگی نداشته باشد. هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار باید برداشته شود و لابی های موجود باید حذف شود. ۲۸۰۰ مجوز تا الان در سامانه درگاه ملی مجوزها بارگذاری شده که بااین شرایط سنجیده شده اند.

 

وی درباره برخی از شروط مبهم در صدور مجوزها نیز گفت: خیلی از شرایط صدور مجوزها مبهم است به معنی اینکه مثلا در سازمان غذا و دارو، بخشنامه ای برای تولید غذای خانگی وجود دارد که در آن شرط امکان ایجاد شرایط بهداشتی قید شده، این مبهم است و مامور می تواند نظر خود را اعمال کند.

 

هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۸,۵۴۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۴ بهمن) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۰۳۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۸.۵۸ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۹,۸۴۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۸,۵۴۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۸,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۸۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۴ بهمن) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۴,۵۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۰,۳۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۰,۸۹۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۲۳ بهمن) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۶۳۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۷.۷۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۶,۲۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۴,۵۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۵,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۶۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (شنبه ۲۳ بهمن) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۲,۲۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۹,۹۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۸,۰۶۰ ریال رسید.

 

آکادمی ایرانسل «انقلاب متاورس» را بررسی می‌کند

آکادمی ایرانسل با برگزاری یک وب‌سمینار، «انقلاب متاورس» را به‌عنوان تجلی پارادایم نوظهور دنیای فناوری، بررسی می‌کند. این وب‌سمینار، با عنوان «متاورس؛ از بازی و رؤیا تا واقعیت» همراه با نمایشگاه جانبی و با حضور کسب‌وکارهای فعال این حوزه، یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۲۱ در آکادمی ایرانسل برگزار و به صورت زنده از تلویزیون اینترنتی «لنز» ایرانسل، پخش می‌شود.

در این وب‌سمینار، با تشکیل کارگروه‌های آموزشی و کاربردی در حوزه‌هایی مانند متاورس، NFT، شهر هوشمند، امنیت داده‌ها، حقوق قانونی مجازی و کسب‌وکارهای نوین، ضمن بررسی ابعاد گوناگون و جنبه‌های مختلف تحولات جدید دنیای فناوری، تلاش می‌شود تا علاوه بر بالا بردن ضریب آگاهی عمومی جامعه و آموزش افراد، در مسیر ایجاد بستری برای شکوفایی اقتصاد ملی، گام برداشته شود.

از جمله محورهای ارائه در این وب‌سمینار، می‌توان به رویکرد ایرانسل در تحول دیجیتال، شهروند دیجیتال در متاورس، متاورس و تحول دیجیتال، ظهور و رشد فناوری و تأثیر آن در زیست‌بوم کسب‌وکار، یونیورس در متاورس، انواع متاورس بر اساس شرکت‌های فعال، شهر هوشمند در متاورس، مزرعه متاورس و امنیت در NFT اشاره کرد.

دو پنل تخصصی نیز با حضور کارشناسان و فعالان زیست‌بوم فناوری، با موضوع «متاورس، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو» و «انتقال تجربه عملی و کاربردی در متاورس»، در این وب‌سمینار، اجرا می‌شود. بازدید از نمایشگاه تجهیزات متاورس با حضور فعالان کسب‌وکار نیز از دیگر بخش‌های این وب‌سمینار است.

آکادمی ایرانسل از تمامی جوانان جویای کسب تجربه‌های جدید مبتنی بر فناوری‌های نوین، صاحبان مشاغل و مدیران کسب‌وکارهایی که به آشنایی بیشتر با فرصتهای پیش روی ایجاد شده در متاورس علاقه‌مند هستند و به طور ویژه از فعالان و علاقمندان به حوزۀ فناوری بلاک‌چین، کسب درآمد در حوزۀ NFT و متاورس، فعالان و توسعه‌دهندگان حوزۀ بازی‌های رایانه‌ای، صاحبان مشاغل در حوزه‌های صنعت، ساختمان، واردات و صادرات و…، کسب‌وکارهای نوپای فعال در حوزۀ فناوری‌اطلاعات، مدیران توسعه بازار و هکرهای رشد، برای شرکت در این وب‌سمینار دعوت کرده است.

این رویداد به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در آکادمی ایرانسل واقع در ایستگاه نوآوری شریف برگزار و به صورت آنلاین توسط تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل پخش می‌شود.

 

۲ میلیون و ۳۲۱ هزار درخواست برای غیر فعال سازی کارتخوان

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور شب گذشته (شنبه 23 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار کارتخوان و درگاه الکترونیکی پرداخت به پرونده‌های ما اتصال پیدا کرده است، گفت: ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار درخواست غیر فعال سازی کارتخوان را داشتند. مجموعا ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت به سامانه ما متصل است در واقع از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار درگاه پرداخت و کارتخوان تاکنون ۴۰ درصد  به سامانه مالیاتی متصل شده اند.

 

وی در این باره که در راستای ساماندهی دستگاه های کارتخوان چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در دو ماه گذشته فرایندها را تغییر داده ایم. امکان ثبت نام را برای دست فروشان، مشاغل خودرو و سایر موارد و حتی اشخاصی که با وانت کار می کنند فراهم کرده‌ایم لذا امکان ثبت نام برای این اشخاص در درگاه سازمان امور مالیاتی به صورت سیستمی فراهم شده است.

 

برزگری با بیان اینکه ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان ماده ۱۱ قانون است، گفت: قانون مواد متعددی دارد. قانون گستردگی کاملی در خصوص بحث ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی دارد از یک ماه پیش مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم تا حساب های تجاری و غیرتجاری تفکیک شوند که در قالب ماده ۱۰ قانون اقدامات لازم صورت گرفته است یعنی به صورت سلسله مراتب کار باید پیش برود.

 

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه با توجه به برنامه زمان‌بندی که برای اجرای قانون ساماندهی پایانه های فروشگاهی در نظر گرفته شده است، سازمان امور مالیاتی آخرین مهلتی که برای ماده ۱۱ در نظر گرفته پایان بهمن ماه است، گفت: از پایان بهمن ماه اطلاعات را برای بانک مرکزی ارسال خواهیم کرد تا اگر کسی دستگاه کارتخوان دارد غیرفعال کند.

 

دستگاه کارتخوان مجهول الهویه به هیچ وجه نداریم

کاظم دهقان، مدیرعامل سامانه شاپرک شب گذشته (شنبه 23 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه پذیرش شامل کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی داریم، گفت: از این میزان حدود ۸ میلیون کارتخوان‌ها  که به سایت امور مالیاتی مراجعه کرده و نسبت به پرونده مالیاتی خودشان اقدامات لازم را انجام داده اند. این ۸ میلیون کارتخوان بیشترین مبلغ تراکنش را داشتند؛ در واقع این تعداد حدود ۸۲ درصد مبلغ کل شبکه پرداخت را شامل می‌شود و طبیعتاً با ثبت پرونده مالیاتی و تکمیل پرونده مربوطه، عمده مالیاتی که دولت می‌تواند بگیرد را از این میزان کارتخوان اخذ می کند زیرا باقی مانده آنها معمولاً زیر ۳۰ میلیون تومان درآمد دارند که تقریباً معاف از مالیات هستند.

 

وی با بیان اینکه مطابق لیستی که سازمان امور مالیاتی به بانک مرکزی اعلام می کند ما مکلف هستیم به شرکت‌های مربوطه آن لیست را ارائه کنیم و از آنها بخواهیم تا مشتریانشان را مجاب کنند که اقدام به ثبت‌نام کامل کنند، گفت: اگر این کار صورت نگیرد مجبور هستیم که اعمال قانون کنیم.

 

دهقان با اشاره به اینکه بعد از پالایش های متعدد حدود ۸ میلیون پیش ثبت نام مالیاتی شده است یعنی این تعداد در سامانه مالیاتی پرونده پیش ثبت نام دارند، ادامه داد: از همین تعداد دعوت شده تا ظرف یک هفته بیایند و پرونده خودشان را تکمیل کنند.

 

وی درباره اینکه چه اقداماتی در راستای ساماندهی کارتخوان های بانک مرکزی صورت گرفته است، گفت: از یک سال و نیم پیش اقدامات متعددی انجام شده است به طوری که زیرساخت‌ها باید فراهم می‌شد و همچنین تبعات اجتماعی کار باید رعایت می شد. با هماهنگی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم از ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۹۹ تمامی کارتخوان های جدید پس از پیش ثبت نام مالیاتی اجازه فعالیت گرفتند.

 

مدیرعامل سامانه شاپرک با بیان اینکه سامانه پیچک در بانک مرکزی چند ماه است که کار خود را آغاز کرده است، گفت: از طریق درگاه های مختلف بانکی بحث ثبت و انتقال چک را بین ذینفعان چک در حوزه تبادلات انجام می‌دهد. چک هایی که از چند ماه پیش صادر شده‌اند کلیه موارد در سامانه باید ثبت شود در غیر این صورت امکان وصول فراهم نمی‌شود.

 

 

 

 

کد خبر 1145624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha