امدادرسانی اجتماعی به هم‌افزایی و همراهی مسجد و هیئت نیاز دارد

یک مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نباید و نمی‌توان مسجد و هیئت را از هم جدا دید، گفت: نزدیک شدن دو رکن روحانیت و مداحی به هم باعث می‌شود فاصله بین مسجد و هیئت کمتر شود و این دو به ویژه در امدادهای اجتماعی یکی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، قرارگاه امداد اجتماعی با عنوان «جمعیت امیرالمومنین(ع)» به همت جمعی از مداحان کشور و در لبیک به مطالبه رهبری در موضوع فعال کردن ظرفیت های مردمی، 11 بهمن ماه و در آستانه دهه فجر انقلاب رونمایی شد تا در فاز نخست، فعالیت خود را برای رسیدگی به محرومان در مناظق آزاد تجاری و صنعتی آغاز کند. بدین منظور و برای بررسی تاثیر هم‌افزایی مساجد و هیئت ها در این قرارگاه با سیدمهدی میرداماد، مداح و ذاکر سرشناس اهل بیت(ع) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

«سیدمهدی میرداماد» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره ضرورت رفع دوگانه مسجد و هیئت در رسیدگی به محرومان و انجام امدادهای اجتماعی، اظهار کرد: اساساً این دوگانه‌سازی، تفکر دشمن است تا مسجد از هیئت جدا شود شاید هم اشتباه خودی ها بوده و دقت لازم را نداشته اند و به ضرورت ها و الزامات این هم‌افزایی نپرداخته اند.

 

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) تصریح کرد: نمی توان مسجد و هیئت را از هم جدا دید چراکه هر جا اتفاق مثبتی رخ داده و دور از آفت های اجتماعی بوده ایم، دقیقا مسجد کانون و محور فعالیت ها بوده است.

 

وی با بیان اینکه تاریخ به ویژه در دوران معاصر نشان می دهد انقلاب و دفاع مقدس ما از مساجد شکل گرفتند و به نتیجه رسیدند، گفت: زمانی حسینیه ها را از مسجد جدا می کردند چون مساجد هیئت امنای کهنسال و غیرهمراه داشتند اما امروز جهاد کاملاً مقاومی لازم است تا دوگانه سازی ها و موازی کاری ها در کنار مسجد کاملاً از بین برود.

 

میرداماد ادامه داد: هیئت ما در مسجد امام صادق(ع) فعال است و شخصاً تلاشم در مسجد این است که نماز جماعت ها را تقویت کنیم چون قیبح است در هیئت دو هزار نفر حاضر باشند و سپس 50 نفر در نماز جماعت مسجد شرکت کنند!

 

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد اگر روحانیت و مداح هم‌افزا شوند، این دوگانه سازی ها رنگ می بازد. این تجربه شخصی خود من است که روحانیت و مداح را جدا از یکدیگر نمی بینم، اولین نفر پای منبر می نشینم تا همه یاد بگیرند و اهمیت این مسئله را درک کنند؛ چراکه نزدیک شدن دو رکن روحانیت و مداحی به هم باعث می شود که فاصله بین مسجد و هیئت کمتر شود و این دو یکی شوند.

 

میرداماد اضافه کرد: مسجد ارک و مسجد شهدا نمونه موفق مساجد در این همراهی و هم‌افزایی هستند که با هیئت مغایرتی ندارند و مسجدی ها هیئت را هم در همان فضای مسجد تجربه می کنند.

 

وی ابراز کرد: در اصفهان مجلس دعای کمیلی می روم، متاسفانه مسجد جامع با آن سابقه کهن و دفن علامه مجلسی در آن، در کنار کوچه ای است که هیئت آن دو هزار نفر جمعیت دارد اما مسجد خالی از جمعیت است! باید ظرفیت های مساجد کشف شوند و هیئت ها را در مساجد شکل دهیم چنان که در دفاع مقدس همه فعالیت ها از مسجد شکل و تمرکز می گرفت.

 

میرداماد درباره برکات هم افزایی هیئت و مسجد و رفع دوگانه آنها، خاطرنشان کرد: مسجد، مرکز برکت است اگر افراد به ما هم اعتماد نداشته باشند به مسجد که اعتماد دارند مسجد کاری به شیعه و سنی و چپ و راست ندارد چنان که می بینیم در شب های احیاء افرادی به مسجد می آیند که شاید در طول سال در خانه خدا حضور نیابند این ظرفیت را نباید نادیده گرفت.

 

کد خبر 1146126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha