مذاکرات دو و چند جانبه ایران با کشورهای صادرکننده گاز در قطر/سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز می شود

مذاکرات دو و چند جانبه ایران با کشورهای صادرکننده گاز در قطر، بهای پوند و یورو افزایش یافت، ابتدای اسفند؛ صدور نخستین قبض برق با تعرفه‌های جدید، سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز می شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه دوم اسفند شبستان به شرح زیر است:

افزایش تبادلات تجاری کشاورزی ایران و ازبکستان با ایجاد کمیته مشترک همکاری‌

«سید جواد ساداتی‌نژاد» در دیدار با «جمشید خواجه‌یف» وزیر کشاورزی ازبکستان ضمن ابراز خرسندی در خصوص پیشرفت‌های این کشور در سایه ابتکارات رییس‌جمهور جدید، اظهارداشت: خوشبختانه در سال گذشته میلادی حجم مبادلات کشاورزی دو کشور رشد پیدا کرده، اما این حجم از مبادلات پاسخگوی توقعات سران دو کشور نیست و البته با ظرفیت‌های دو کشور نیز سازگار نبوده است.

وزیرجهاد کشاورزی افزود: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد و این مهم زمینه‌سازی برگزاری نشست مشترک وزاری کشاورزی دو کشور را فراهم کرده است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر توسعه مبادلات کشاورزی بین دو کشور، گفت: ما علاقه‌مندیم در حوزه مبادلات تجاری دوجانبه در حوزه‌های محصولات قرنطینه‌ای، محصولات لبنی و دام و طیور همکاری‌های خوبی ایجاد کنیم.

به گفته وی، حوزه زارعت، دامپروری و شیلات حوزه‌های جذابی برای تعامل و ارتباط اقتصادی دو کشور هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی در خصوص صادرات گله‌ مرغ اجداد، شیر خشک و برگزاری نمایشگاه مشترک برای فعالیت و آشنایی با محصولات دو کشور، تصریح کرد: همچنین علاقه‌مند به واردات شتر از کشور ازبکستان با امضای پروتکل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی هستیم.

وی افزود: موانعی برای واردات پنبه و پروتکل‌هایی در این خصوص لازم است تا مشکلات این حوزه به ‌سرعت رفع شود که ما در این خصوص آمادگی داریم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود بندر چابهار در کشورمان، گفت: ازبکستان با آب آزاد فاصله دارد و ما آمادگی داریم تا در صادرات محصولات کشاورزی با این کشور همکاری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌ که دو کشور ایران و ازبکستان می‌توانند تهاتر داشته باشند، گفت: به ‌طور نمونه کشور ایران سیب‌زمینی به ازبکستان صادر کند و در مقابل پنبه وارد کند.

 

مذاکرات دو و چند جانبه ایران با کشورهای صادرکننده گاز در قطر

جواد اوجی که برای شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ششمین نشست سران این مجمع شامگاه شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) تهران را به مقصد دوحه ترک کرد روز گذشته دیدارهای فشرده‌ای را پشت سر گذاشت.

وی افزون بر دیدار با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با وزرای انرژی کشورهای الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوهای دو یا چند جانبه همکاری در زمینه‌هایی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز و امثال آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اسناد و تفاهم‌هایی نیز آماده شده است که در صورت نهایی شدن در حضور رئیس جمهوری به امضا خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیر کلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در دوحه برگزار می‌شود و ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت خواهد کرد.

 

بهای پوند و یورو افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن، بهای پوند و بهای یورو افزایشی بود. ضمن اینکه ۱۲ واحد پولی افزایش و قیمت ۹ ارز کاهش یافت، نرخ ۲۵ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز دوشنبه دوم اسفند ماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۸۶ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۷۳ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۵۹۲ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۱ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۷۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۳ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۱۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۹۲۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۵۳۳ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۸۵ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۴۸ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۳۹ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۸۱ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۷۹ ریال، روبل روسیه ۵۴۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۵۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۰۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار ۴۸۶ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۳۱ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۷۹۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزارو ۳۳ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۱۱۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۹۹۹ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۹ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۳۷۵ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۶۱۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

 

ابتدای اسفند؛ صدور نخستین قبض برق با تعرفه‌های جدید

نخستین قبض برق با تعرفه‌های جدید در روز‌های آینده صادر می شود.

 

تعرفه‌های جدید از ابتدای بهمن ماه طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ در قبوض اعمال شده است. طبق این قانون تعرفه‌های مشترکین پرمصرف افزایش یافته است که نخستین قبض با تعرفه جدید از ابتدای اسفند به دست مشترکین خواهد رسید.

 

بنابراین گزارش، ۷۵ درصد مشترکین در قالب الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند. برای مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند قیمت برق تغییری نکرده است

 

سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز می شود

سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز می شود. سود سهام عدالت امسال برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود و برای دارندگان سهام بیشتر به نسبت بالاتر است.

 

سال گذشته بیش از ۴۹ میلیون نفر از مشمولان به علت نقصان در اطلاعات حساب بانکی موفق به دریافت سود سهام عدالت خود نشدند و سود سهام امسال و سال گذشته به حساب آنها واری می شود. در طول سال سامانه ۱۵۶۹ شرکت سرمایه گذاری پاسخگوی این سهامداران بود.

 

بنابراین گزارش، تاکنون برخی از سهام داران به اصلاح حساب خود اقدام کرده و برخی دیگر هنوز اقدام نکرده اند، از این رو سهام داران و سرپرستان سریعتر به اصلاح حساب در سامانه‌های اعلامی اقدام کنند تا سود سهام عدالت آن‌ها نیز در دوره جدید واریز شود.

 

 

کد خبر 1147795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha