سفر به قطر؛ گامی برای ارتباط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس/احتمال اجرایی شدن سامانه جامع تجارت تا پایان فروردین ۱۴۰۱

سفر به قطر؛ گامی برای ارتباط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ایجاد ظرفیتهای عظیم برای خنثی سازی تحریم ها با روابط تجاری با قطر، احتمال اجرایی شدن سامانه جامع تجارت تا پایان فروردین ۱۴۰۱ برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سفر به قطر؛ گامی برای ارتباط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ایجاد ظرفیتهای عظیم برای خنثی سازی تحریم ها با روابط تجاری با قطر، احتمال اجرایی شدن سامانه جامع تجارت تا پایان فروردین ۱۴۰۱ از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه دوم اسفند است.

سفر به قطر؛ گامی برای ارتباط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور گفت: این سفر به دعوت امیر قطر با دو هدف تقویت روابط با کشور دوست قطر و شرکت در اجلاس اوپک گازی انجام می‌شود، همکاری در حوزه انرژی با قطر قابل توجه است. باتوجه به اتخاذ سیاست همسایه گرایی این سفر را گامی در جهت ارتباط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های آنان می‌دانیم موضوع دوم همکاری ما با کشور‌های تولید کننده گاز است.

 

رئیسی گفت: ایران، قطر و روسیه در کنار هم از کشور‌های مهم تولید کننده گاز هستند و همکاری میان این سه کشور گامی مهم در توسعه این صنعت است.

 

استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفتگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه‌های روز نخست سفر رئیس‌جمهور به قطر است. رئیس جمهور هم چنین در جمع ایرانیان مقیم قطر حضور می‌یابد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی خواهد داشت.

 

وی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشور‌های ابرصادرکننده گاز حضور دارند و تعدادی از آن‌ها در حاشیه نشست با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

 

وزرای امور خارجه، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس دفتر رئیس جمهور، آقای رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

ایجاد ظرفیتهای عظیم برای خنثی سازی تحریم ها با روابط تجاری با قطر

محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: بررسی سبد وارداتی کشور قطر نشان می‌دهد ایران به ویژه در حوزه های معدنی و کشاورزی مزیت های فراوانی برای صادرات به این کشور دارد.

توسعه روابط تجاری با قطر می‌تواند ظرفیت های عظیمی را در خصوص خنثی سازی تحریم ها فعال کند.

 

وضعیت معیشتی معلمان در شان این قشر آینده ساز نیست

حسن شجاعی علی آبادی، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه و رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: مجلس انقلابی درصدد ارتقای منزلت معلمان است. با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت معیشتی معلمان در شان این قشر آینده ساز نیست.

 ایرادات شورای نگهبان در مورد ‎لایحه نظام رتبه بندی‌ معلمان رفع شد و به تصویب رسید. اجرای نظام رتبه‌بندی شروع خوبی‌ است.

 

احتمال اجرایی شدن سامانه جامع تجارت تا پایان فروردین ۱۴۰۱

حجت الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور شب گذشته (یکشنبه اول اسفند) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه شاید تا پایان سال سامانه جامع تجارت کامل نشود چون تاکنون حدود 70 درصد آن اجرا شده  است، گفت: البته یکی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرایی شدن کامل این سامانه تا پایان فروردین 1401 خبر داد که پیگیری خواهیم کرد.

 

وی درباره عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت تا پایان سال افزود: یکی از پدیده های شوم که در تولید داخلی و ایجاد اشتغال، اشکال وارد می کند موضوع قاچاق است که مقابله جدی می خواهد. رئیس جمهور دستورالعملی در 9 بند صادر کرد که تعدادی از دستگاه های متولی ماموریت و مسئولیت در اجرای این دستورالعمل دارند از جمله وزارت کشور که در بند یک این دستورالعمل باید با فوریت نسبت به فعال کردن سامانه های بازارچه های مرزی اقدام کند همچنین سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مکلف شد حداکثر در مدت یک ماه با رویکرد پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی اقدام کند.

 

درویشیان با بیان اینکه همه دستگاه هایی که مسئولیت داشتند مدت ها از زمان اجرای تکلیف آنها گذشته است، گفت: مهلت رئیس جمهور 100 روز بود که الان این مدت هم سپری شد و هنوز اجرایی نشده است.

 

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی سامانه ها با هم متصل نیستند گفت: برخی دستگاه ها مانند سازمان غذا و دارو و گمرک تکلیف شان را تا جایی که بتوان از سامانه استفاده کامل کرد انجام ندادند مثلا سامانه مربوط به دارو تا داروخانه قابل رصد است ولی از داروخانه به بعد قابل پیگیری نیست.

 

دلار در لایحه بودجه سال آینده تک نرخی است/ حقوق تا ۵ میلیون تومان، معاف از مالیات است

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شب گذشته (یکشنبه اول اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تغییرات درآمدی نفت در لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت برای جبران ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیشنهاد افزایش فروش نفت به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه را داد. از یکشنبه در صحن علنی مجلس موضوع درآمد‌ها را شروع کردیم که اولین کار درآمد‌های نفتی بود.

 

وی گفت: در مقایسه بین درآمد‌های نفتی لایحه دولت و آنچه در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاد این بود که دولت در منابع نفتی خود در لایحه سال آینده فروش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را با قیمت ۶۰ دلار به مجلس ارائه کرد، ولی یک موضوعی مطرح بود که منابع دولت ۴۰۸ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های نفتی و درآمد‌های فروش اموال بود، ۴۸۱ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های نفتی و گازی، ۶۴۴ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های عمومی و ۲۹۹ هزار میلیارد تومان از محل سایر بود البته سایر سه قسمت بود که یک بخش آن ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش سهام، ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان هم ۲۰ درصد برداشت و استقراض از صندوق توسعه ملی است که بعد از گذشت دو هفته به این نتیجه رسیدیم که دولت نتوانسته امکان قانونی برای برداشت ۱۳۷ هزار میلیارد تومان را آماده کند یعنی سهم صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد بود که برای توسعه کشور و بخش خصوصی است.

 

وی با بیان اینکه دولت‌ها از مقام معظم رهبری درخواست برداشت ۲۰ درصد از این مبلغ به دلیل کاهش فروش نفت و مسائل دیگر از را داشتند که موافقت نشد بنابراین منابع ما ۱۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، گفت: دولت باید برای برداشت از صندوق توسعه ملی یا منابع معرفی کند یا از مصارف کاهش دهد تا تراز لایحه دولت کامل شود البته نامه‌ای دریافت نکردیم، ولی در جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک مورد رضایت داشتیم که بر این اساس نظر دولت این بود که در لایحه بودجه سال آینده فروش نفت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه لحاظ شود البته پیشنهاد فروش اوراق، سهام و همچنین افزایش درآمد نفت بود که نظر دولت فروش ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت بود، در این زمینه وزیر اقتصاد روز گذشته گفته بود کمیسیون تلفیق روی ریل دولت در دو مورد حرکت نکرده است، اما افزایش فروش نفت نظر خود دولت بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که حتی ۱ ریال افزایش ندادیم بلکه کاهشی هم بود به عنوان نمونه در استان چهار محال و بختیاری ۱۶۸ درصد افزایش مالیات داریم که باید در این استان جابجایی انجام شود بنابراین هیچ افزایشی در مالیات‌ها نداریم، تصریح کرد: برای جبران ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در صحن مجلس ۳ تا ۴ پیشنهاد مطرح کردم که در همه موارد ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل افزایش فروش نفت، ثابت است و دولت برای ۹۲ هزار میلیارد تومان باید از محل جابجایی، تخصیص و صرفه جویی مدیریت کند یعنی دولت باید از صد درصد لایحه بودجه، ۹۴ درصد آن را خرج کند.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگر برای جبران ۱۳۷ هزار میلیارد تومان این است که ۶۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشیم یا ۳۰ هزار میلیارد تومان سهام، یا ۱۵ هزار میلیارد تومان سهام اضافه کنیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشیم بنابراین این ۴ نوع پیشنهاد وجود دارد که در حال جمع بندی هستیم و بهترین نوع را با دولت هماهنگ می‌کنیم تا دولت هم رضایت داشته باشد، افزود: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی داده بود که اگر نتوانست نفت بفروشد اوراق واگذار کند که در مجلس این را حذف و اعلام کردیم اگر دولت نفت بیشتر فروخت از مقدار اوراق کاهش دهد.

 

 

 

 

کد خبر 1147796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha