حمایت مجلس  از سفرهای منطقه ای رییس جمهور/اروپایی ها تکلیف خودشان با جریان مذاکرات را مشخص کنند

مجلس از سفرهای منطقه ای رییس جمهور حمایت می کند، دولت کانادا به دنبال سرکوب صداهای مخالف است، اروپایی ها تکلیف خودشان با جریان مذاکرات را مشخص کنند، باید ساختار بازار گاز را به لحاظ امنیت انرژی حفظ کنیم برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مجلس از سفرهای منطقه ای رییس جمهور حمایت می کند، دولت کانادا به دنبال سرکوب صداهای مخالف است،  اروپایی ها تکلیف خودشان با جریان مذاکرات را مشخص کنند، باید ساختار بازار گاز را به لحاظ امنیت انرژی حفظ کنیم از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه سوم اسفند است.

مجلس از سفرهای منطقه ای رییس جمهور حمایت می کند

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سفر رییس جمهور به قطر گفت: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم شروع کرده است بازنگری در موضوع روابط خارجی به خصوص روابط با همسایگان است که این مسئله در موضوعات داخلی کشور نیز تاثیرگذار است.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت یک اقدام هوشمندان و متفکرانه را شروع کرده است و آنهم ارتباط موثر و کارآمد و تنش زدایی با کشورهای همسایه است. نظام سلطه در حال حاضر خواهان ایجاد فاصله و انشقاق بین کشورهای منطقه است و با تحریک کشورهای همسایه در سالیان گذشته لطمات زیادی را به امنیت منطقه وارد کرده است.

 

وی اضافه کرد: تدبیر و اقدام دولت سیزدهم در بحث توسعه و تقویت روابط با کشورهای همسایه باید ادامه داشته باشد، سوء تفاهمات باید برطرف شود تا امکان رشد اقتصادی با کشورهای همسایه را بیشتر کنیم.

 

وی تاکید کرد: با تقویت روابط کشرهای همسایه و با هماهنگی و هم افزایی می توانیم در مسیر صلح، امنتیت و آرامش منطقه حرکت کنیم. کشورهای منطقه این امکان برایشان فراهم است که چنانچه به دور از غوغاسالاری های نظام سلطه حرکت کنند و از جوسازی های نظام سلطه به دور باشند، بخش اعظمی از منافع اقتصادی خودشان را تامین کنند. ایران اسلامی امروز مبتکر این حرکت خوب بوده است.

 

اروپایی ها تکلیف خودشان با جریان مذاکرات را مشخص کنند

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مذاکرات وین گفت: عزم ایران هم در سطوح حقوقی و هم در سطوح سیاسی برای آن است که مذکرات به نتیجه برسد و در عین حال منافع ملت ایران در سطح مطلوب مورد توجه قرار گیرد.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون باید اروپایی ها تکلیف خودشان را با جریان مذاکرات را مشخص کنند و تصمیم سیاسی مورد نیاز را بگیرند، آنها باید بدانند اگر همچنان بر طبل اقدامات یکجانبه و منفعت خودشان بکوبند و حاضر نباشند منافع ملی ایران را در نظر بگیرند به توافق نخواهیم رسید.

 

وی ادامه داد: اروپایی ها باید بدانند در جریان تصمیم سیاسی باید به سرعت تصمیم بگیرند و فرصتی که در اختیار آنها منتج به نتیجه شود و اگر این اتفاق بیفتد می توانیم به مجموعه نتایجی برسیم که لغو تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین های لازم برای اینکه بتوانیم به این روندها ادامه دهیم، حاصل خواهد شد.

 

دولت کانادا به دنبال سرکوب صداهای مخالف است

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار توییتی نوشت: در ادامه اِعمال سخت گیری های شدید علیه معترضان، پلیس کانادا اکنون از سلاح صوتی با برد بلند استفاده می‌کند. این سلاح می تواند موجب آسیب های جدی به اعصاب شنیداری شود. این، یک اقدام دیگر برای سرکوب صداهای مخالف است. هیس! معترضان کانادایی دیگر فریاد نزنید!

غریب آبادی در ادامه این توییت نوشت: افرادی که در جریان نشست سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ در معرض استفاده از این نوع سلاح قرار گرفتند، دچار این آسیب ها شدند: صدمات خفیف مغزی، از دست دادن دائمی شنوایی، وزوز گوش، سوراخ شدن پرده گوش، گوش درد، سرگیجه و حواس پرتی.

 

باید ساختار بازار گاز را به لحاظ امنیت انرژی حفظ کنیم

حبیب الله ظفریان، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره مقایسه اوپک با مجمع کشور‌های صادر کننده گاز گفت: در آینده سهم نفت و زغال سنگ کم و سهم گاز و انرژی‌های تجدید پذیر افزایش می‌یابد و موجب می‌شود کشور‌هایی که امنیت انرژی برای آن‌ها مسأله می‌باشد به این موضوع بپردازند. این مقایسه درستی نیست، چون ساختار بازار نفت با گاز متفاوت است، بازار نفت یک بازار شکل گرفته و نزدیک به کامل است و قیمت نفت در همه جای دنیا تقریباً با یک اختلاف از نظر کیفیت و حمل و نقل، ثابت است، ولی بازار گاز دارای ساختار متفاوتی است، اگر بازار نفت، جهانی است بازار گاز کاملاً منطقه‌ای است، شکل این بازار به نحوی است که در هر منطقه یک مکانیزم قیمت گذاری و حتی یک مناسباتی بین کشور‌های صادر کننده و وارد کننده برقرار است بنابراین بعضی وقت‌ها قیمت گاز در دنیا در برهه‌هایی از زمان تا ۵۰۰ درصد اختلاف دارد.

 

وی با بیان اینکه تجارت گاز بیشتر با قرارداد‌های بلندمدت ۲۰ سال به بالا انجام می‌شود، ولی در بازار نفت بیشتر زیر یک سال است، گفت: این تفاوت‌ها موجب می‌شود نگاه‌ها به موضوع تجارت گاز و مجمع صادرکنندگان گاز که به ابتکار ایران شکل گرفته است، متفاوت شود.

 

ظفریان با بیان اینکه اوپک در بازار نفت بیشتر به قیمت گذاری فکر می‌کند، ولی در بازار گاز به دلیل این که ساختار متفاوتی دارد و باید دستور کار متفاوت و مبتنی بر ساختار خود داشته باشد بازار گاز را به سمتی می‌برد که بیشتر منافعی که به وجود می‌آید برای کشور‌های عرضه کننده از جمله ایران باشد، خاطرنشان کرد: دستور کاری که در مجمع صادر کنندگان گاز پیش می‌رود متفاوت با اوپک خواهد بود.

 

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه گاز؛ آینده انرژی دنیا می‌باشد، افزود: در آینده سهم نفت و زغال سنگ کم خواهد شد و گاز افزایش پیدا می‌کند و این اهمیت موجب شده است کشور‌هایی که امنیت انرژی برای آن‌ها مسأله می‌باشد به این موضوع بپردازند.

 

پیش بینی ۲ ماه تا یک سال حبس برای ترک فعل در الکترونیکی کردن مجوز‌ها

روح الله نجابت، نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه طبق ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی برای متخلفان در قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار از دو ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است، گفت: یک سال از ابلاغ این قانون از سوی رئیس مجلس گذشت، سال گذشته نمایندگان مجلس تلاش کردند به حل معضل مجوز‌های کسب و کار کمک دهند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی، وزارت اقتصاد به عنوان بخشی از دولت که رصد می‌کند کمتر از ۴۰ درصد صدور مجوز‌ها الکترونیکی شده است، گفت: حدود ۱۳۰۰ مجوز وجود دارد، ولی کمتر از ۵۰۰ مجوز نهایی شده است و این عدد برای مجلس قابل قبول نیست.

 

 نجابت با بیان اینکه در یک فرایند مشخص این موضوع را دنبال کردیم تا این قانون تصویب شود، ادامه داد:دستگاه‌ها مکلف بودند در این یک سال خودشان را به این میزان برسانند، اما وزارتخانه‌های مختلف و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی کشور با آنچه که مورد انتظار بود فاصله زیادی دارند. بعضی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت کار که موضوعات اشتغال به آن‌ها مرتبط است حدود ۵۷۸ مجوز صادر می‌کنند که ۲۸۳ مجوز در این فرایند به صورت الکترونیکی شده است.

 

نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق و اصل ۹۰ مجلس درباره ضمانت اجرایی قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار گفت: طبق ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی، برای متخلفان دو ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است و از آنجایی که یک جرم غیرقابل گذشت از نظر مجلس و قانون گذار می‌باشد نیازی به شکایت ندارد و مسئولان قضایی باید پیگیری و با متخلفان برخورد کنند.

 

 

کد خبر 1147803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha