مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر /سفر وزیر خارجه عمان به تهران

مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر، آخر این هفته به قله پیک ششم می رسیم، سفر وزیر خارجه عمان به تهران، ضعیف ترین عملکرد در زمینه تسهیل مجوز کسب و کار برای وزارت بهداشت برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر، آخر این هفته به قله پیک ششم می رسیم، سفر وزیر خارجه عمان به تهران، ضعیف ترین عملکرد در زمینه تسهیل مجوز کسب و کار برای وزارت بهداشت از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه چهارم اسفند است.

مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر

«لِوان جاگاریان»، سفیر روسیه، و «چانگ هوا»، سفیر چین در ایران، عصر سه‌شنبه (سوم اسفندماه) با «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر

در این دیدارها، غریب‌آبادی با اشاره به همکاری‌ها و تعاملات گسترده و روابط راهبردی میان ایران، مسکو و چین، بر توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های حقوقی و قضائی و حقوق بشری تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده تبادل هیأت‌های تخصصی قضائی و تبادل تجربیات متقابل در این حوزه است.

سفیر روسیه با استقبال از این پیشنهاد، بر تداوم مخالفت با قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران و اقدامات ضد ایرانی در این حوزه تاکید کرد.
سفیر چین نیز با بیان این که تحولات سیاسی و بین‌المللی هرگز بر اراده سیاسی پکن برای توسعه رابطه با تهران تاثیر نخواهد داشت، اظهار کرد: پکن دخالت کشورهای غربی در امور داخلی ایران به بهانه نقض حقوق بشر را محکوم می‌کند.
مقامات سه کشور ایران، روسیه و چین در این دیدارها ضمن مخالفت با استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه کشورها، بر ضرورت تداوم و توسعه رایزنی های مشترک در سطح دوجانبه و در سازمان های بین المللی در حوزه حقوق بشر تاکید کردند.

 

سفر وزیر خارجه عمان به تهران

«دربن‌حمد البوسعیدی» وزیرخارجه سلطنت عمان امروز (چهارشنبه چهارم اسفند ماه تا ساعاتی دیگر به تهران سفر خواهد کرد.

وی قرار است با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو ‌کند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که دور هشتم مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها در وین در حال برگزاری است و مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی و دیدار با هیات‌های کشورهای ۱+۴ هستند.

تیم آمریکایی نیز به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در وین حضور دارند و با نمایندگان کشورهای ۱+۴ دیدار می‌کنند.

ایران و آمریکا تاکنون هیچ مذاکره مستقیمی نداشته‌اند و تنها به واسطه non-paper ها و نمایندگان دیگر کشورها، متون و پیشنهادات خود را تبادل می‌کنند.

 

آخر این هفته به قله پیک ششم می رسیم/ ۲۰ درصد مبتلایان کودکان هستند

ولی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به موج ششم کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از جمله مسایلی که در جلسه این هفته ستاد ملی مطرح شد، بحث دورکاری کارکنان و کارمندان و همچنین برگزاری جلسات با ظرفیت 20 الی 30 درصد بود.

 

این عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: موضوعی که بسیار نگران کننده است، این است که متاسفانه کرونا برای مردم ما عادی شده است و بسیاری از آنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و شاید همین موضوع نیز باعث این شده است که سویه جدید آن به سرعت در جامعه در حال گسترش است.

 

وی ادامه داد: طبق گزارش کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا آخر این هفته به قله موج ششم می رسیم و بعد از آن تا آخر اسفند شیوع این بیماری سیر نزولی خواهد داشت.

 

وی در مورد تجهیزات بیمارستانی نیز گفت: در حال حاضر 36 درصد تخت های ما خالی است و می توانیم از نظر بستری جوابگو باشیم. در رابطه با تخت های کودکان مشکلاتی وجود داشت که با توجه به کمک ستاد ملی کرونا قرار شد این تخت ها تجهیز شود. در حال حاضر 20 درصد مبتلایان کودکان هستند که مقداری برای بحث بستری آنها نگرانی از نظر تعداد تخت بیمارستانی وجود داشت که با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده است، انشاءالله به مشکلی در این رابطه نیز برنخواهیم خورد.

 

ضعیف ترین عملکرد در زمینه تسهیل مجوز کسب و کار برای وزارت بهداشت

روح الله نجابت، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شب گذشته (سه شنبه 3 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه وزارت بهداشت به ویژه معاونت غذا و دارو ، ضعیف‌ترین عملکرد را در زمینه تسهیل مجوز کسب و کار داشته است، گفت: این وزارتخانه از ۱۱۲ مجوز ۳۱ مجوز را در سامانه صدور مجوز کسب و کار، نهایی کرده است.

 

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از ۱۲۱ مجوز ۵ مجوز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با احتساب مشاغل خانگی از ۵۷۸ مجوز ۲۸۳ مجوز، وزارت نیرو از ۲۴ مجوز ۱۷ مجوز، وزارت راه و شهرسازی از ۸۰ مجوز ۹ مجوز، بانک مرکزی از ۶۹ مجوز ۲۰ مجوز، وزارت ارشاد از ۱۵ مجوز ۳ مجوز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۲ مجوز یکی را نهایی کرده اند، گفت:  سازمان محیط زیست از ۲۶ مجوز، صدا و سیما از ۷ مجوز، وزارت صمت از ۵۱ مجوز، شهرداری تهران از ۱۰ مجوز و سازمان نظام پزشکی از ۶ مجوز هیچ یک را نهایی نکردند.

 

نجابت با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در عرصه گردشگری فعالیت کنند باید بی درد سر و آسان بتوانند مجوز بگیرند، اما اکنون این چنین نیست، افزود: قانونی که اسفند سال گذشته برای تسهیل دریافت مجوز‌ها برای کسب و کار تصویب شد به دلیل اجرا نشدن قانونی در این زمینه بود که از سال ۸۷ تا ۹۹ اجرا نشد.

 

وی با بیان اینکه پس از ۱۸ اسفند برای دستگاه‌هایی که قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را اجرا نکنند جرم غیر قابل قبول تعریف شده است، گفت: دادستانی بدون شکایت باید ورود کند و برای متخلفان دو ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است.

 

نجابت با بیان اینکه کسی که می‌خواهد وارد فضای کسب و کار شود در هفت خان دریافت مجوز می‌ماند افزود: اگر روند صدور مجوز کسب و کار آسان نشود نظارت بر کار‌های زیرزمینی نیز سخت‌تر خواهد شد.

 

ضمانت اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار از ۱۸ اسفند عملی می‌شود

سعید عمرانی، معاون قضائی دادستان کل کشور شب گذشته (سه شنبه 3 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۱۳ سال قبل به منظور بهبود فضای کسب و کار قانونی تصویب شد که متأسفانه در این سال‌ها به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی متروکه باقی مانده است، گفت: این قانون در اسفند سال گذشته با ضمانت اجرایی تصویب شد و دستگاه‌ها مکلف شدند خود را به سامانه تسهیل صدور مجوز کسب و کار متصل کنند.

 

عمرانی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی و حوزه گردشگری، بستر به وسیله سازمان‌ها ایجاد نشده است در حالی که مجوز‌ها باید در درگاه ملی مجوز‌ها بارگذاری شود، گفت: البته در گذشته برخی مجوز‌ها ۱۴۰ استعلام می‌خواستند که اکنون این تعداد دو رقمی یا تک رقمی شده که کار خوبی است.

 

معاون قضائی دادستان کل کشور با بیان اینکه از 18 اسفند 1400 ضمانت اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار عملی می‌شود، افزود: بر اساس ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی دو تا یک سال حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

 

عمرانی با بیان اینکه در قانون مبارزه با قاچاق، ۸ سال است گرفتار سامانه‌ها هستیم و هنوز به هدف نهایی نرسیده ایم گفت: ضمانت اجرایی امر محکمی است که اجرای قوانین را تضمین می‌کند. در قالب بخشنامه به همه دستگاه‌ها مهلت قانونی ۱۸ اسفند را تذکر داده ایم.

 

 

 

کد خبر 1147809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha