۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد

کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد گفت: دولت صندوق‌های توسعه‌ای را راه‌اندازی کرده تا به همراه دیگر منابع در راستای اشتغال استان‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه شنبه(23 بهمن) در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه امسال لایحه بودجه به شکل دو شوری در مجلس بررسی می‌شود اظهار داشت: روند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق تمام شده و نمایندگان به مدت یک هفته یعنی تا اول اسفند فرصت دارند پیشنهادات خود را روی لایحه‌ای که کمیسیون تلفیق تصویب کرده اعلام نمایند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه پیش از پایان سال صحن علنی مجلس کار خود را روی لایحه بودجه تمام کرده و بودجه تحویل دولت داده می‌شود افزود: دولت سال گذشته هشت میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی در لایحه آورد و مجدد یک لایحه متمم بودجه برای تزریق چهار میلیارد و 600 میلیون دلار ارز ارائه داد که مجلس به آن رأی نداد.

 

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: در سال 1401 بحث حذف بودجه چهار هزار و 200 تومانی مطرح شد و مجلس هم استقبال کرد اما دولت نتوانست یک راهکار درستی را به مجلس ارائه بدهد زیرا به موجب آن 500 هزار میلیارد تومان منابع آزاد می‌شد اما بازپرداختش آنچنان در بودجه شفاف نبود به همین علت مجلس ناچار شد 9 میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی را در تبصره دو بودجه برای تامین کالاهای اساسی مثل گندم و دارو تصویب کرد.

 

وی با بیان اینکه دولت برای تحت پوشش قرار دادن تمام کالاهایی که سال قبل با ارز ترجیحی تامین کرده بود حداقل 18 میلیارد دلار نیاز دارد ابراز داشت: دولت در لایحه بودجه تاکنون روشی را برای بازپرداخت مابه تفاوت آزادسازی و تامین کالاهای اساسی با ارز غیر ترجیحی پیش بینی نکرده است اما مجلس درصدد بررسی راه‌هایی است تا به مردم کمتر آسیب برسد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس از معافیت از مالیات حقوق‌های تا سقف پنج میلیون و 600 هزار تومان خبر داد و گفت:‌ از این رقم تا عدد 15 میلیون تومان 10 درصد مالیات تعلق می‌گیرد و برای 15 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان 15 درصد و از 25 تا 30 میلیون تومان حقوق 30 درصد مالیات در نظر گرفته شده است.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حداکثر حقوق پرداختی به کارکنان را حدود 36 میلیون تومان ذکر کرد و با تاکید بر اینکه به پزشکان و معلمان شاغل در مناطق محروم کشور تنها 10 درصد مالیات تعلق می‌گیرد یادآور شد: قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی سال قبل در مجلس تصویب شد اما نه تنها دولت قبل بلکه دولت جدید آن را تاکنون بایگانی کرده است.

 

کوچکی‌نژاد به اظهارات روز قبل رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر اینکه در بودجه سال آینده 360 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد اشاره کرد و افزود: دولت برای نخستین بار در سال 1401 صندوق‌های توسعه‌ای را با تزریق 70 هزار میلیارد تومان از منابع تبصره 14 راه‌اندازی کرده تا به همراه دیگر منابع در راستای اشتغال استفاده شود.

 

*هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای جمع‌آوری فاضلاب رشت و ساماندهی پسماند آن اختصاص پیدا کرد

وی در ادامه پسماند و فاضلاب را از بحران‌های جدی استان‌های شمالی از جمله گیلان دانست و عنوان کرد: شنیده‌ها حاکی است در سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان حدود 500 میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند گیلان اختصاص یافته اما صورتجلسه آن هنوز به دست ما نرسیده است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه پس از پیگیری‌های زیاد هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای جمع‌آوری فاضلاب رشت و ساماندهی پسماند آن اختصاص پیدا کرد بیان داشت: اگر از منابع سفر رئیس جمهور و این اعتبارات به خوبی استفاده شود می‌توانیم پسماند و فاضلاب شهر رشت را تا حدی ساماندهی کنیم.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر تحقق هرچه زودتر مطالبه مردم شهرستان خمام برای استقرار ادارات تصریح کرد: در تلاشیم منطقه سنگر، کوچصفهان، لشت‌نشا و خشکبیجار با توجه به نرم جمعیت و ویژگی‌هایی که دارند به شهرستان ارتقاء پیدا کنند.

 

کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه ترافیک شهر رشت بسیار سنگین است احداث کمربندی و حمل و نقل ریلی در آن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: احداث کمربندی حداقل به دو یا سه هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و دولت قادر به تامین کامل آن نیست بنابراین درصددیم اعتبارات آن را از طرق دیگر تامین کنیم.

 

کد خبر 1147905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha