۱۰ سامانه برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب یکپارچه کار کردند

طباطبایی جعفری گفت: وضعیت دومین نمایشگاه مجازی کتاب در تمامی ابعاد نسبت به نخستین نمایشگاه مجازی کتاب مطلوب تر بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست «بررسی ابعاد فنی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» امروز یک شنبه اول اسفند به همت خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری خبرگزاری کتاب ایران با حضور مدیران فنی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شرکت تاپین و شرکت همروش برگزار شد.

 

سید سهیل طباطبایی جعفری در این نشست گفت: سامانه نمایشگاه مجازی کتاب برای همراه بودن با نمایشگاه فیزیکی طراحی شده بود و با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفتیم نمایشگاه کتاب تهران را مجازی برگزار کنیم. 10 سامانه به صورت یکپارچه با هم کار کردند که این نمایشگاه برگزار شود.

 

مدیر فنی سامانه های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،  اظهار داشت: هیچ ایده ای نداشتیم که با چه میزان از ظرفیت مخاطب در نمایشگاه مجازی کتاب مواجه هستیم. یک سری مشکلات در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق افتاد که بعد از دور اول تصمیم گرفتیم اشکالات را رفع کنیم. اولین مورد بحث زیرساخت بود. تصمیم گرفتیم از نمایشگاه مجازی کتاب از پلتفرم هم روش استفاده کنیم و همچنین موتور جست و جوی جدید را پیاده سازی کردیم. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب زمان پاسخ دهی مان 3 ثانیه بود. با تغییراتی که صورت دادیم آن را به 60 میلی ثانیه رساندیم.

 

جعفری خاطرنشان کرد: در بحث زیرساخت تصمیم گرفتیم از پلتفرم هم روش استفاده کنیم که خوشبختانه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب نتیجه اش را به خوبی دیدیم. حداکثر پیک در نمایشگاه اول 23 هزار یوزر در نیم ساعت بود. این پیک در نمایشگاه دوم به 30 هزار یوزر در نیم ساعت رساندیم. 200 هزار عنوان کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب داشتیم. وضعیت دومین نمایشگاه مجازی کتاب در تمامی ابعاد نسبت به نخستین نمایشگاه مجازی کتاب مطلوب تر بود.

 

بر اساس این گزارش، «آزاده نظربلند» معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران،در مورد طراحی سامانه ای برای طرح های فصلی کتاب گفت: این نشست مربوط به نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. ما در مورد طرح های فصلی کتاب سامانه ای را طراحی می کنیم که به زودی بهره برداری می شود و در یک نشست مجزا در مورد آن صحبت و اطلاع رسانی می کنیم. این سامانه کمتر از راه اندازی نمایشگاه مجازی کتاب نیست، پروژه بزرگی است که امیدواریم با سربلندی از آن بیرون بیایم.

 

«فرشید فرح خواه» در این نشست گفت: ایده اصلی شکل گیری فضای مجازی برای رویدادهای کتاب شکل گرفت. مشکلاتی در بحث ثبت نام در سال های گذشته و همچنین ارایه بن های خرید کتاب وجود داشت که مجموعه را به این فکر وا داشت که برخی از این فرآیندها به شکل الکترونیکی باشد تا سرعت و دقت افزایش یابد.

 

مدیر فنی نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار داشت: در کنار ایجاد هسته های اولیه بستر مجازی برای حضور ناشران سامانه های دیگر در این سیستم درست و طراحی شد. سامانه هایی مانند سامانه ثبت نام ناشران داخلی، سامانه ارایه بن های اعتباری و سامانه ثبت نام ناشران خارجی شکل گرفت. نتیجه این بود که این سامانه ها بلوغ بهتری داشتند و به نقطه مطلوب رسیده بودند.

 

وی تصریح کرد: با ورود و فراگیری کرونا در جهان و همچنین کشورمان برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب در شرایط مبهم قرار گرفت. نمایشگاه بین المللی کتاب در اولین سال شیوع کرونا برگزار نشد لذا بر این نشد که نمایشگاه کتاب تهران به صورت الکترونیکی برگزار شود؛ مدت زمان برای برگزاری این رویداد کوتاه بود. یکی از حلقه های این نمایشگاه فروش محصول بود. نزدیک شدیم به رویداد اول نمایشگاه مجازی کتاب با ساختار فنی. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، مشکلات ناپایداری و ارایه سرویس داشتیم چون شناختی از میزان مراجعه کننده و رفتار مخاطب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب وجود نداشت. 8 تا 9 سامانه در کنار نمایشگاه مجازی کتاب فعالیت می کردند.

 

فرح خواه با بیان اینکه اتفاقات تلخ و شیرینی از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران داشتیم، عنوان کرد: در سطح فنی و همچنین مدیریت کلان فشار زیادی روی مجموعه بود. در رویداد دوم نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به تجربیات کسب شده توانستیم رویداد را با پایداری خوبی برگزار کنیم و رضایت نسبی مخاطبان را داشتیم.

 

مدیر فنی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در مورد طرح های فصلی تصریح کرد: پلتفرمی که در نمایشگاه مجازی کتاب کار می کند با توجه به سرمایه گذاری ای که خانه کتاب انجام داده در جهاتی محرمانگی دارد و ملاحظاتی است که دوستان به جهت نگاه حرفه ای رعایت کرده اند. این طرح های فصلی در آینده به شکل مجازی برگزار می شود.

 

 

کد خبر 1149853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha