نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی در فرابورس/ ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان غیر فعال شد

قیمت رسمی پوند و یورو کاهش یافت، نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی در فرابورس، ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان غیر فعال شد، تاریخ تولید برنج تایلندی وارداتی ۴ ماه قبل است، نه ۴ سال قبل برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه هفتم اسفند شبستان به شرح زیر است:

قیمت رسمی پوند و یورو کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت ۳۳ واحد پولی کاهش و ۶ ارز افزایش یافت، نرخ ۷ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. در این میان، بهای یورو و پوند همچون روز پنجشنبه با کاهش همراه شده است. امروز شنبه هفتم اسفندماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۲۸۶ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۲۸۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۲۸۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۵۷ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۴۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۵۵ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۵۴۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۶۸۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۳۲۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۷۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۵۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۰۱ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۶۲ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۸ ریال، روبل روسیه ۵۰۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۸۳ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۳۰۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار ۴۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۹۴۰ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۷۳۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹ هزار و ۱۵۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۳۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۱۵۵ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۲۳ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۶ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۵ هزار ۲۳۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۹۰۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۲۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ ریال قیمت خورد.

 

نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی در فرابورس

میثم فدایی در نشست «ابزارهای تأمین مالی مسکن و مستغلات» به تشریح وضعیت ابزارهای تأمین مالی حوزه مسکن و مستغلات پرداخت و عنوان کرد: امیدواریم درج صندوق‌های املاک و مستغلات تا پیش از پایان سال در فرابورس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق املاک و مستغلات به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی این بخش تصویب شد، عنوان کرد: در ادامه با عارضه‌یابی این صندوق‌ها تلاش شد حداکثر ساده‌سازی و چابکی در این ابزار وجود داشته باشد.

فدایی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس نداریم عنوان کرد: ما در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

مدیرعامل فرابورس ایران به ریسک‌ها و مزایای بخش مسکن و مستغلات پرداخت و افزود: ریسک این بخش به مسائلی چون شرایط اقتصادی، مدت زمان ساخت طولانی، هزینه دسترسی به سرمایه و … برمی‌گردد.

وی درباره مزایای بخش مسکن گفت: مسائلی مانند درآمد حاصل از اجاره، درآمد حاصل از بالا رفتن قیمت، تنوع در سبد دارایی‌ها و… مزایای این بخش را تشکیل می‌دهند.

در هم تنیدگی املاک و اقتصاد

فدایی به رابطه بین اقتصاد و بخش املاک و مستغلات اشاره و عنوان کرد: ارتباط قابل توجهی میان املاک و مستغلات و مخارج مصرف‌کننده وجود دارد و در سبد دارایی مردم بخش عمده املاک است. موضوع دیگر وجود ارتباط مستقیم میان املاک و تولید ناخالص داخلی است. از سوی دیگر نیز بسیاری از وام‌ها به واسطه توثیق املاک بوده و املاک روی نرخ نکول تأثیر گذار است.

وی اضافه کرد: در اقتصادهای دنیا همبستگی ۶۰ تا ۹۰ درصدی بین تولید ناخالص داخلی و املاک و مستغلات وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران در تشریح ابزارهای مالی مختلف بخش املاک و مستغلات اظهار کرد: این ابزارها در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام و همچنین بازار خصوصی و بازار عمومی دسته‌بندی می‌شوند.

فدایی در خصوص وضعیت صندوق‌های املاک و مستغلات در آمریکا نیز یادآور شد: از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۲۰ بازدهی انواع دارایی‌های این حوزه به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده است.

 

سود ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی را افزایش می‌دهد

مشکانی کارشناس اقتصادی گفت: روز گذشته شرکت‌های بورسی روسیه، تحریم را پیشخور کردند و شاخص بورس روسیه قبل از تحریم ۳۰ درصد افت کردند. در پی جنگ روسیه و اوکراین، نرخ گاز در اروپا به خصوص در کشور آلمان گران خواهد شد که این سبب افزایش تورم تولید کننده در اروپا، افزایش تورم جهانی و کندی در رشد اقتصاد جهانی خواهد شد. همچنین قیمت اقلام زیر مجموعه مانند محصولات نفتی و یا پتروشیمی و همچنین مس و فولاد نیز گران می‌شود. در ایران نیز، درآمدهای نفتی افزایش و نرخ اقلام زیر مجموعه محصولات پالایشی و پتروشیمی، گران خواهد شد.

به گفته کارشناس اقتصادی، اروپا سالانه ۵۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز دارد که ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آن را روسیه تامین می‌کند. از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب، ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آن خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ است که در حال حاضر انتقال گاز از این خط لوله نورد استریم ۲ به اروپا تعلیق و تحریم شد. در این راستا صادرات گاز روسیه به آلمان کاهش می‌یابد و آلمان را با کمبود گاز مواجه می‌کند که نتیجه آن افزایش قیمت گاز است.

او می‌گوید: اقتصاد ما متصل به قیمت کامودیتی‌هاست. هم اکنون قیمت‌های جهانی مس، نفت، گاز و فولاد در حال افزایش است. همچنین نرخ فروش ۶۰ درصد از شرکت‌های کشور با نرخ جهانی افزایش می‌یابد و این سبب رشد بازار سرمایه می‌شود. در مقابل اما هزینه تولید برخی از شرکت‌ها به قیمت جهانی وابسته است، که اگر نرخ فروش آن‌ها افزایش نیابد در این صورت از این محل آسیب می‌بینند. به طور مثال در ایران افزایش تورم جهانی سبب افزایش بهای اوره و افزایش هزینه تولید متانول می‌شود (مگر اینکه سقفی برای فرمول گاز بگذارند و جلوی افزایش قیمت را بگیرند) در حال حاضر سقف ۵ هزار تومانی برای فرمول نرخ خوراک گاز صنایع بزرگ اعم از پتروشیمی‌ها لحاظ کرده‌اند، بنابراین تغییری در میزان سود متانول‌ساز‌ها و اوره‌سازها رخ نمی‌دهد.

 

۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان غیر فعال شد

سیدکاظم دهقان گفت: این غیرفعالسازی موقت است و دارندگان دستگاه‌ها جهت تکمیل پرونده با مراجعه به دستگاه‌های مربوط، کارتخوان‌های خود را فعال کنند.

به گفته او؛ در تاریخ ۴ اسفند ما فهرست کارتخوان‌ها را از سازمان امور مالیاتی دریافت کردیم. بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه به پرونده مالیاتی متصل شده اند و کارتخوان‌هایی که تعیین تکلیف نشده اند برای غیرفعالسازی به بانک مرکزی معرفی شده اند.

کارفرمایان صنفی تا پایان امروز فرصت دارند تا با مراجعه به درگاه اینترنتی my.tax.gov.ir و از طریق شماره ملی خود فهرست تمامی پذیرنده‌های خود را مشاهده کنند. سپس امکان اتصال هر پذیرنده به پرونده مالیاتی متناظر، درخواست غیر فعال سازی پذیرنده، حذف ثبت نام اضافی ایجاد شده توسط بانک مرکزی و یا ایجاد فعالیت جدید متناسب با پذیرنده اقدام کنند.

 

تاریخ تولید برنج تایلندی وارداتی ۴ ماه قبل است، نه ۴ سال قبل

شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس تکالیف قانونی مقرر شده وظیفه تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کشور از جمله برنج را به عهده دارد که در همین ارتباط با رعایت همه استانداردهای داخلی و بین المللی به واردات برنج اقدام کرده و همه محموله های وارداتی پس از تایید دستگاه های مسوول از جمله سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد از مبادی ورودی به انبارهای سراسر کشور برای ذخیره سازی و توزیع ارسال می‌شود.

 

در این اطلاعیه آمده است: قیمت فروش برنج های تایلندی مورد اشاره کمتر از قیمت تمام شده کالا در زمان واردات این کالا بوده و هدف دولت از عرضه این نوع برنج با قیمت حمایتی و پایین تر از قیمت تمام شده واردات آن، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه بوده است. این در حالی است قیمت تمام شده این نوع برنج در حال حاضر در مبادی ورودی کشور نزدیک به ۱۶۵ هزار ریال در هر کیلوگرم و با اعمال هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و سودهای متعارف عمده و خرده‌فروشی، قیمت مصرف کننده آن ۱۹۰ هزار ریال خواهد بود. ضمن این که تاریخ تولید درج شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه و چهار ماه پیش است که در گزارش منتشر شده چهار سال عنوان شده است.

 

این اطلاعیه می‌افزاید: برنج‌های تایلندی تحت ۲ واریته درجه B و معطر (هومالی) وارد کشور می‌شوند و به هیچ عنوان واریته درجه B برنج بی‌کیفیت و نامرغوب محسوب نمی‌شود و درجه B فقط با نوع معطر آن متفاوت است.

 

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: همه برنج‌هایی که از محل ذخایر راهبردی در شبکه‌های منتخب توزیع در حال توزیع است پیش از ورود به سطح عرضه دارای گواهی‌های کنترل کیفی لازم بوده و برنج های اشاره شده در گزارش دارای هفت ماه تاریخ مصرف است.

 

 

 

کد خبر 1150180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha