ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده

عرفانی گفت: یکی از معضلاتی که نویسندگان غیر پایتخت نشین با آن روبرو بوده اند عدم وجود امکانات لازم است که سعی کردیم این خلا را با برپایی دوره های آموزشی مجازی در کنار کلاس‌های حضوری پر کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،« سارا عرفانی» در مراسم جشن تولد ۵ سالگی کانون بانوی فرهنگ که با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری و کانون بانوی فرهنگ در حوزه هنری برگزار شد، گفت:تولد بانوی فرهنگ بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن اهالی فرهنگ و ادبیات شد تا فعالان حوزه ادبیات زنان به ویژه بانوان هم‌افرایی بیشتری داشته باشند.

 

مدیر کانون بانوی فرهنگ اظهار داشت: کانون بانوی فرهنگ تلاش کرده است تا با ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان فضایی مناسب رشد بانوان نویسنده را فراهم کند. یکی از معضلاتی که نویسندگان غیر پایتخت نشین همواره با آن روبرو بوده اند عدم وجود امکانات لازم آموزشی و شکوفایی بوده است. سعی کردیم این خلا  را با برپایی دوره های آموزشی مجازی در کنار کلاس‌های حضوری پر کنیم.

 

وی با بیان اینکه امسال را می‌توان سال جهش و تحول بانوی فرهنگ دانست، افزود: توانستیم با همکاری حوزه هنری  به فعالیت‌های مجموعه خود عمق و وسعت ببخشیم

غرفانی با اشاره به اینکه کهن الگو‌های زن در شاهنامه را بررسی کردیم ، بیان کرد: این کانون، ۵ سال قبل با ۵ عضو از نویسندگان زن تشکیل شد. انجمن از دو گروه اعضای فعال و عادی تشکیل شده که اعضای فعال ۳۰ نفر و اعضای عادی ۸۰ نفرند. اعضای فعال به صورت مداوم و روزانه جلسات حضوری و مجازی را برگزار کرده و زیر نظر اساتید انجمن، تکالیفی را انجام می‌دهند که نهایتاً مورد ارزیابی قرار گرفته و برای چاپ اثر نیز مورد حمایت هستند.

 

مدیر کانون بانوی فرهنگ تصریح کرد: سال قبل که دوره چهارم این نشست برگزار شد از طریق سایت، عضوگیری انجام شد و تعداد زیادی از نویسندگان جدید جذب انجمن شدند که امسال هم این عضوگیری روز چهارشنبه و همزمان با برگزاری نشست سالانه انجام می شود. محدودیت برای عضو گیری وجود ندارد.انجمن در سراسر سال برای اعضای جدید دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مستمری برگزار می‌کند که اعضای سابق هم حضور دارند.

عرفانی با اشاره به برگزاری مجازی کارگاه «شناخت کهن‌الگوهای زن در شاهنامه»  گفت: این کارگاه طی ۱۰ جلسه با تدریس سیدحسین شهرستانی وبا شرکت ۸۰ نفر عضو برگزار شد و این بستر در حال حاضر تا ۲۵۰ نفر عضو را هم می‌تواند پذیرش داشته باشد.

 

سید امیر جاوید در این مراسم گفت: بانوی انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که جای دیگر پیدا نمی‌شود. اگر این بانو به روایت ادبی بپردازد گونه ای از ادبیات را خلق خواهد کرد که نمونه اش در دنیا دیده نخواهد شد. ملموس ترین نمونه این تمایز فرش ایران است که فرایند آن توام با رنج است تا به کمال برسد. کاری که کانون بانوی فرهنگ آغاز کرده است در آینده نمونه‌های بسیاری همانند خانم کلر ژوبرت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، حسین شهرستانی تصریح کرد: ادبیات فارسی متأسفانه کمتر شاهد زن به عنوان خالق یک اثر ادبی بوده است. در گذشته افراد معدودی چون رابعه بودند. در زمان حاضر نیز این مسیر با پروین اعتصامی آغاز می‌شود. نگاه زنانه به هستی در ادبیات وجود دارد اما زن به عنوان داستان‌پرداز و شاعر در ادبیات ما حضور پررنگی ندارد.

 

این نویسنده و محقق  با بیان اینکه نیازمند همسخنی و همدلی هستیم، خاطر نشان کرد:زنان به مثابه سوژه ادبیات می‌توانند نحو نگاه زنانه به هستی، سیاست و فرهنگ را بدون دو قطبی‌سازی‌های زنانه مردانه وارد ادبیات کنن.د این امر به ترمیم شکاف‌های اجتماعی در ایران کمک می‌کن زیرا نگاه زنانه به هستی، نگاه پیوندجویانه است..

 

در این مراسم از کلر ژوبرت با حضور سید امیر جاوید، مشاور و مسئول حوزه ریاست حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی مدیر اداری مالی حوزه هنری، سارا عرفانی مدیر کانون بانوی فرهنگ  تقدیر شد و از کتاب وی با نام  ماجراهای امیرعلی و ننه گلاب رونمایی شد. همچنین از کتاب «آسنا و راز کنیسه» به قلم سمانه خاکبازان و «در اسارت نفرت» به نویسندگی عطیه صالحیان رونمایی شد.

 

 

کد خبر 1151134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha