یک میلیون مترمکعب رواناب  در سرایان ذخیره شد

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری سرایان از مدیریت بیش از یک میلیون مترمکعب رواناب براثر بارندگی های دی ماه سال جاری در شهرستان سرایان خبر داد.

«سعید خواجه» مدیر منابع طبیعی سرایان با بیان اینکه شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه سرایان با دارا بودن بیش از 930 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی یکی از شهرستان های بزرگ از نظر وسعت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد این عرصه ها بیابانی می باشد مهار رواناب ها و کنترل آنها می تواند علاوه بر جلوگیری از وقوع خسارت به اراضی پایین دست، افزایش دبی قنوات، چاه های کشاورزی و... را به دنبال داشته باشد.

 


وی بر ضرورت و توجه ویژه به افزایش سازه های مهار سیلاب و آبخیزداری در این شهرستان تاکید کرد.

 


مدیر منابع طبیعی سرایان با بیان اینکه شهرستان سرایان با بیان اینکه در بارندگی های اخیر روستای کریمو-مصعبی شهرستان سرایان با ثبت 91 میلی متر باران و تگرگ رکوردار بارش در استان بوده است، افزود: شهرستان سرایان با میانگین بارندگی 53.1 (پنجاه و سه و یک دهم) میلی متر پس از نهبندان در جایگاه دوم قرار گرفت و با مهار یک میلیون و صد هزار مترمکعب ذخیره رواناب یکی از شهرستان های موفق در این زمینه می باشد.

 


وی افزود: در صورتی که از تمامی ظرفیت های سازه ها در ذخیره سازی استفاده شود می توان بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب رواناب را کنترل و مدیریت کرد.

 


وی گفت: مهار این رواناب ها توسط 256 سازه اعم از بندهای خاکی، سنگ و ملات، گابیون و... در سطح ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از حوزه های آبخیز شهرستان صورت گرفت.

 


مدیر منابع طبیعی شهرستان سرایان همچنین آغاز به کار اجرای عملیات مکانیکی آبخیزداری به میزان چنج هزار مترمربع از محل اعتبارات ملی را در شهرستان سرایان متذکر شد و افزود: مقدار پنج هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در سرایان از محل اعتبارات ملی در حوزه روستاهای نرم و نوده شهرستان سرایان آغاز شد.  

 


وی افزود: این طرح شامل عملیات گابیون بندی و سنگ و ملات از محل اعتبارات ملی و با مشارکت مردم بوده که در حوزه آبخیز نرم و نوده اجرا خواهد شد.

 


وی افزود: تعداد 20 سازه به حجم پنج مترمکعب در این حوزه که شامل ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب سازه گابیون و ۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب سنگ و ملات و با اعتبار بالغ بر 50 میلیارد ریال، ظرف مدت 8 ماه اجرا خواهد شد.

 


وی ادامه داد: با آبگیری این سازه ها، چشمه ها و قنوات روستاهای نرم و نوده بخش آیسک شهرستان سرایان جان تازه ای خواهند گرفت.

 

 

 

کد خبر 1151172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha