دو مجتمع بزرگ گلخانه‌ای با مساعت ۶۲ هکتار در قروه احداث می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: دو مجتمع بزرگ گلخانه‌ای با مساعت ۶۲ هکتار در قروه احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه بازدید از مجتمع گلخانه‌ای قروه اظهار کرد: مجتمع گلخانه‌ای ۱۲هکتاری شهر دلبران و مجتمع ۵۰ هکتاری در روستای دوسر این شهرستان از پروژه‌های اولویت‌دار بخش باغبانی این شهرستان است که به زودی مراحل ساخت آنها شروع خواهد شد.

 

 

وی بیان کرد: باتوجه به اهمیت اشتغالزایی و اقتصاد کشاورزی در استان و در راستای بررسی مشکلات و رسیدگی به درخواست بهره‌برداران بخش کشاورزی به صورت مستمر دیدارهای مردمی در شهرستان‌های استان را برگزار می‌کنیم تا به طور مستقیم با بهره‌برداران ارتباط داشته و مشکلات خود را بیان کنند و بتوانیم برای رفع آن اقدامات بهتری انجام دهیم.

 

 

اسکندری افزود: شهرستان قروه با وجود دارا بودن پتانسیل‌های صنعتی اما باز هم، بخش اصلی اقتصادی در این شهرستان بخش کشاورزی بوده و اشتغالزایی در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: در بخش کشاورزی شهرستان قروه به طور مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به ۴۰ هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کنند البته حدود 18 هزار نفر بهره‌بردار به عبارتی تولیدکننده بخش کشاورزی در این شهرستان داریم.

 

 

اسکندری اظهار داشت: اقتصاد کشاورزی به طور ناخودآگاه همه حوزه‌های درآمدی در استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طور مثال زمان پرداخت بهای گندم کشاورزان استان، همه بخش‌های دیگر در استان تحت تاثیر درآمد ناشی از کشت گندم رونق پیدا می‌کنند.

 

 

وی تصریح کرد: ارتقای درآمد و معیشت مردم اولویت دولت سیزدهم است و براین اساس در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی دولت تلاش براین است کشاورزی استان کردستان را تجاری سازی کرده و اقتصاد در این بخش را ارتقاء دهیم.

 

 

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های مناسبی در دولت مردمی برای ارتقای درآمد و معیشت مردم به ویژه در بخش کشاورزی تدوین شده که با همت همه همکاران اجرایی خواهیم کرد.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در تلاش هستیم از ظرفیت‌های طبیعی آب و خاک در راستای پایداری تولیدات محصولات کشاورزی استان استفاده کنیم و شرایط لازم برای رشد و توسعه کشاورزی و افزایش درآمد بهره برداران را فراهم کنیم.

 

 

اسکندری تصریح کرد: در قالب طرح جهش تولید با حمایت ستاد فرمان اجرایی امام (ره) تسهیلاتی با سود 4 درصد برای خرید ادوات کشاورزی در استان پرداخت می‌شود که انتظار داریم کشاورزان استان از این فرصت پیش آمده در راستای تجهیز ماشین آلات بخش استقبال بیشتری به عمل آورند.

 

 

وی با تاکید بر تسهیلگری و اسانکاری برای جذب سرمایه در بخش کشاورزی اذعان کرد: با توجه به پتانسیلی‌ها و ظرفیت اشتغال‌زایی و درآمدی که در فعالیت‌های بخش کشاورزی وجود دارد، از سرمایه‌گذاران استان دعوت می‌کنیم که با حمایت‌های مجموعه جهاد کشاورزی نسبت به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در این بخش اقدام کنند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه از  مجتمع گلخانه‌ای شهر دلبران بازدید گفت: این مجتمع با مساحت کل ۱۲ هکتار و مساحت مفید ۹ هکتار توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی با ظرفیت تولیدی 4 هزار و 500 تن و با اشتغال‌زایی مستقیم ۱۰۰ نفر و غیرمستقیم ۱۵۰ نفر به زودی مراحل احداث آن اجرایی خواهد شد.

 

 

اسکندری یادآور شد: زمین محل اجرای طرح از  اراضی ملی بوده که کارهای تخصیص زمین در حال انجام  و حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث زیر ساخت ۱۰ میلیارد تومان و تسهیلات بانکی مورد نیاز برای احداث سایت‌های گلخانه‌ای و زنجیره ارزش و تولید نزدیک به  ۱۳۵ میلیارد تومان است.

 

 

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از  استخر محل جمع آوری آب قنات دلبران، محل احداث دام شهر، شماره ۲ دلبران و قنات شهر دلبران بازدید کرد.

 

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در ادامه سفر خود به شهرستان قروه از محل احداث مجتمع دامپروری شماره ۲ دلبران بازدید کرد.

 

 

در راستای ایجاد طرح‌های پیشران در استان کردستان، طرح‌های پیشران تولید گوشت قرمز  در دو سایت سریش‌آباد و دلبران از توابع شهرستان قروه در سال ۹۸ در مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار شامل ۱۰۰ واحد ۱۰۰ راسی جمعا به میزان ۱۰ هزار راس با توجه به پتانسیل بالای تولید علوفه در دشت‌های شرق استان توسط مشاور طراحی شد.

 

 

فاز اول اجرای زیرساخت این مجتمع‌ها از تابستان ۱۴۰۰ با تامین اعتبار از محل اعتبارات استانی اسناد خزانه به میزان ۵۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده شروع شد و در حال حاضر پیمانکار بر روی این پروژه‌ها فعال است.

 

 

سایت دلبران شامل ۵۰ واحد ۱۰۰ راسی و سایت شریش‌آباد نیز شامل ۵۰ واحد ۱۰۰ راسی است و انتظار می‌رود با تامین اعتبارات جهشی زیر ساخت‌های این مجتمع‌ها تکمیل و به مدار بهره‌برداری وارد شوند.

کد خبر 1151905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha