تهیه و تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت با قید «اسلامی» بودن نظام/امضای ۸ قرارداد از سوی دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

امضای ۸ قرارداد از سوی دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، تهیه و تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت با قید «اسلامی» بودن نظام، حضور فعال ایران در گفت‌وگوهای دوجانبه با عربستان نشأت گرفته از راهبرد اصولی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امضای ۸ قرارداد از سوی دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، تهیه و تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت با قید «اسلامی» بودن نظام، حضور فعال ایران در گفت‌وگوهای دوجانبه با عربستان نشأت گرفته از راهبرد اصولی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۱۴ اسفند است.

امضای ۸ قرارداد از سوی دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏با امضای هشت قرارداد جدید جمع‌آوری گازهای فلر توسط وزارت نفت، دود به سود تبدیل، و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تولید می‌شود.

با اجرایی شدن این قراردادها، حدود ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود که کاهش شدید تولید گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از ‎محیط زیست را درپی خواهد داشت.»

 

الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت با قید «اسلامی» بودن نظام تهیه و تدوین شده است

سیدمحمد حسینی، عضو اندیشکده فقه و حقوق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشیار دانشگاه تهراندر یادداشتی نوشت: «اسلامی» بودن نظام سیاسیِ مستقر در جمهوری اسلامی  ایران، اقتضا می‌کند که مدیریت جامعه در عرصه‌های مختلف، مشروط و مقید به «اسلامی بودن» باشد و الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت هم با این قید، تهیه و تدوین شده است.

در حصر صلاحیت تشخیص و تمیز اسلامی بودن در فقیهان، مناقشه‌ای نیست. ابهام و اشکال از جایی رخ می‌نماید که در استنباط احکام از ادله شرعیه یا تحصیل حجت بر حکم شرع، با تنوع و تفاوت معناداری مواجه می‌شویم.

در مواجهه با تحولات یکی-دو قرن اخیر -از قبیل تغییر و تبدل در کارکرد موضوعات، پیدایش مسائل مستحدثه، رشد و توسعه تهاجمی مفاهیم و گزاره‌های جدید اومانیستی، توسعه روابط و قواعد بین‌الملل، فراگیری گردش اطلاعات و پیدایش مقوله افکار عمومی داخلی و خارجی- تفقه و فقاهت بر سر دوراهی اصرار و مقاومت یا انعطاف و تعامل، دچار دو و چندگانگی شده است.

تا قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامیِ مبتنی بر ولایت فقیه در ایران اسلامی  و قرار گرفتن مسئولیت مدیریت جامعه بر عهده فقه و شرع، فقه می‌توانست سکوت کند یا در صورت بروز تشتت در اقوال و آراء، اختلافات از جلسات درس و بحث یا مندرجات کتاب‌ها فراتر نمی‌رفت؛ اما با برپایی جمهوری اسلامی و تعهد به تمشیت امور عباد و بلاد در چارچوب شرع انور، فقه ناگزیر از بروز و ظهور در متن زندگی فردی و اجتماعی شهروندان و موضع‌گیری در مسائل مختلف و امتحان پس دادن در میدان عمل شد. در این میان، جمعی کلاً صلاحیت فقه را برای مدیریت جوانب سیاسی-اجتماعی مردم منکر شدند و دین و احکام آن را محدود به امور شخصی می‌دانند. این دیدگاه، عملاً منکر جامعیت اسلام است.

اثر اوضاع و احوال جدید در میان ملتزمان به تبعیت از شریعت الهی و متصدیان استنباط و بیان احکام الله، دوگانگی معناداری را به وجود آورده که سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت از آن کنار آن، بی‌اعتنا نگذشته است.

 

اطلاعیه سفارت ایران در مجارستان برای بازگرداندن هموطنان مقیم در اوکراین

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بخارست با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به هموطنان در اوکراین اعلام کرد: بر اساس تمهیدات صورت گرفته پرواز چارتر رومانی - تهران یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ (ششم مارس ۲۰۲۲) ساعت ۲۰:۳۰  از فرودگاه شهر بخارست برقرار است.

بنا بر این اطلاعیه هموطنان برای رزرو بلیت باید نام، نام‌خانوادگی و شماره گذرنامه هر یک از مسافران را به شماره ۰۰۴۰۷۶۱۱۲۱۸۰۱ واتساپ یا پیامک کنند.

در این اطلاعیه آمده است: وسیله ایاب و ذهاب برای افرادی که در هتل اینترکانتیننتال مستقر هستند در نظر گرفته شده است و ساعت ۱۹ روز شنبه ۱۴ اسفند از محل هتل به سمت فرودگاه اتوپن در همان محل حرکت خواهد کرد ضمن اینکه برای باقی افراد وسیله ایاب و ذهاب از مقابل سفارت ایران در بخارست در نظر گرفته شده است که ساعت ۱۹ همان روز به سمت فرودگاه حرکت خواهد کرد.

در حال حاضر این تنها پرواز چارتر از مقصد رومانی به تهران است.

 

حضور فعال ایران در گفت‌وگوهای دوجانبه با عربستان نشأت گرفته از راهبرد اصولی جمهوری اسلامی

دریابان علی شمخانی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: حضور فعال و با برنامه ایران در گفت‌وگوهای دوجانبه با عربستان سعودی به میزبانی‌ عراق، نشأت گرفته از راهبرد اصولی جمهوری اسلامی در زمینه همکاری و مودت با همسایگان بر مبنای تامین منافع دوجانبه و منطقه‌ای است. نباید فراموش کنیم که رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن جهان اسلام و جهان عرب است.

 

اخلاق‌مداری خانواده در افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

رضا خجسته مهر، عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی نوشت: یکی از عوامل مهمی که باعث ارتقای کیفیت روابط اعضای خانواده می‌شود ، اخلاق‌مداری است. اخلاق‌مداری، ویژگی جهانی روابط است و می‌توان گفت اخلاق‌مداری، وابسته به فرهنگ نیست و در همه موقعیت‌های ملی و فراملی، هسته مرکزی حفظ و تعالی کانون خانواده است. منش‌ها و فضائل اخلاقی نظیر دوستی، احترام متقابل، فداکاری، بخشش، درک کردن و همدلی، انصاف و مدارا، در سلامت روابط خانوادگی تأثیر دارند و منجر به کاهش ارتباطات منفی و افزایش صمیمیت زناشویی می‌شوند.

 خانواده‌های اخلاق‌مدار، صفات خوب همدیگر را می‌شناسند و آنها را تأیید می‌کنند.

اعضای خانواده اخلاق‌مدار، تفاوت‌های هم را درک می‌کنند و برای حفظ منافع خانوادگی در صورت لزوم از خواسته‌های شخصی خود می‌گذرند و فداکاری می‌کنند.

بخشیدن ضعف‌های اجتناب‌ناپذیر از دیگر معیارهای اخلاقی خانواده‌های اخلاق‌مدار است.

خانواده‌های اخلاق‌مدار همچنین منصف‌اند. بدین معنا که علاوه بر نیازهای خود، نیازهای دیگری را در نظر می‌گیرند.

به طور کلی می‌توان گفت:  اخلاق‌مداری با مصادیقی که برای آن شمرده شد، شاخصی برای تشخیص عملکرد مناسب خانواده است. مصادیق اخلاق‌مداری در دو بعد اخلاق‌مداری در روابط خانواده اصلی (روابط والدین با فرزندان یا روابط عمودی) و اخلاق‌مداری در روابط همسران و یا برادران و خواهران (روابط افقی) است.

اخلاق‌مداری هم در روابط عمودی و هم در روابط افقی، هسته مرکزی روابط است. اعضای رابطه افقی، مستحق احترام، اعتماد و انصاف، توجه، عشق، صمیمیت، رشد و شکوفایی، مسئولیت مالی و وفاداری هستند. در روابط عمودی، هرچند اصل اعتماد، عدالت و انصاف حاکم است ، ولی ماهیت تکالیف و حقوق متفاوت هستند.

گفتنی است اخلاق از خانواده به فرزندان منتقل می‌شود. پدر و مادر اخلاق‌مدار، احساس طردشدگی را به فرزندان تزریق نمی‌کنند، الگوی رفتاری آنها، اعتمادسازی است و رفتارهای آنها، منصفانه است. پدر و مادر اخلاق‌مدار، حمایت‌گرند، خشنودی یکدیگر را می‌خواهند و روابط صمیمانه دارند. پدر و مادر اخلاق‌مدار، فرزندان را از عشق و عاطفه لازم محروم نمی‌کنند، فرزندان را دوست دارند و آرزوهای خود را بر فرزندان تحمیل نمی‌کنند.

 زنان و شوهران اخلاق‌مدار به خواسته‌های هم اهمیت می‌دهند، کنار هم می‌مانند، تعاملات نابرابر ندارند، همدیگر را نادیده نمی‌گیرند، به حرف‌های هم گوش می‌دهند و برای هم ارزش قائل‌اند.

 

 

 

 

کد خبر 1152081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha