کانون‌های فرهنگی هنری احیا کننده نقش واقعی مساجد در جامعه

کانون‌های فرهنگی هنری احیا کننده نقش واقعی مساجد در جامعه هستند و باید افراد مختلف جامعه را به سمت مساجد جذب کنند که در این راستا یکی از کانون‌های موفق، کانون فرهنگی هنری حضرت فاطمه زهرا(س) فومن است.

خبرگزاری شبستان _فومن،مائده فلاحتکارضیابری: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و با افتخار می‌توان گفت یکی از رویش‌های انقلاب است.

 

کانون‌های مساجد، امروز دارای چشم‌اندازی است که بنیان آن، خانواده محور و مسجد پایه است و مخاطب اصلی آن تمامی گروه‌های سنی از کودکان، نوجوانان، جوانان، بانوان و آقایان هستند. به تعبیری می‌توان گفت: کانون‌های فهما در بستر مساجد میان نسل قبل و نسل جدید پیوند و انس و الفت ایجاد کرده و در قالب فرهنگ و هنر مبانی دینی و قرآنی را نشر و ترویج می‌دهند.

 

راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور گامی برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در کشور بود تا اعضای این کانون‌ها در سطح شهر و روستا با استفاده از ظرفیت مساجد بتوانند برای تحقق اهداف فرهنگی گام بردارند  اهمیت این کانون‌ها به گونه‌ای است که مقام معظم رهبری در 19 مهرماه سال1391 در توصیه‌های ارزشمند در مورد کانون‌ها بیان کردند: «من سفارش می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید...» و بی‌شک این سخن ارزشمند نقشه راهی برای فعالیت‌های کانون‌های مساجد به شمار می‌رود.

 

کانون‌های فرهنگی و هنری از ارکان اساسی مساجد محسوب می‌شوند و به عنوان مجری فعالیت‌های فرهنگی و هنری دینی و مذهبی در حوزه مسجد نقش مهمی در اجرای  فعالیت‌های فرهنگی و دینی دارند، یکی از این کانون‌های فعال، کانون حضرت فاطمه زهرا(س) شهرستان فومن است، این کانون از سال 96 آغاز به فعالیت کرده و اکنون 670 نفر عضو این کانون هستند.

 

 

«حسن واقفی» با فعالیت‌های چشم‌گیری که به عنوان مدیر با مشارکت اعضا در این کانون داشته، موفق شده در گروه چهارم امتیازی ۱۶ تا ۱۷ هزار فهما قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه توجه به تنوع برنامه‌ها و اجرای برنامه برای رده‌های مختلف سنی از نقاط مثبت کانون‌ حضرت فاطمه زهرا(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) فومن است اظهار کرد: جذب کودکان و نوجوانان از مواردی است که در این کانون مورد توجه قرار گرفته است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت فاطمه زهرا(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) فومن افزود: بی‌شک آداب و رسوم حاکم بر مساجد انسان را می‌سازد و اگر آداب و رسوم از کودکی در انسان نهادینه شود تاثیر بسزایی در رشد و تعالی انسان خواهد داشت.

 

 

وی کانون‌های فرهنگی هنری را احیا کننده نقش واقعی مساجد در جامعه دانست و گفت: کانون‌ها باید افراد مختلف جامعه را به سمت مساجد جذب کنند.

 

واقفی با اشاره به اینکه ما در این کانون با برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف همه سنین را در کنار هم داریم تصریح کرد: آموزش نماز، قرآن، احکام، خطاطی، زبان انگلیسی، کامپیوتر، فنی و حرفه‌ای، کاراته، فوتسال، فوتبال دستی، پینگ‌پنگ و گروه سرود از جمله کلاس‌های آموزشی ما در کانون است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت فاطمه زهرا(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) فومن خاطرنشان کرد: برگزاری اردوی سیاحتی و گردشگری، برگزاری نماز جماعت، دعای کمیل، دعای ندبه، دعای توسل، زیارت عاشورا، برگزاری طرح تلاوت نور و برگزاری مراسم در مناسبت‌های ملی و مذهبی از دیگر برنامه‌های ما در کانون است.

 

 

*فهما به انگیزه‌سازی و رقابت بین کانونها قوت می‌بخشد

«یوسف نیک‌انجام» دراین راستا اظهار کرد: سامانه فهما به عنوان یکی از بروزترین و ضروری‌ترین سیستم‌های مورد نیاز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: در این سیستم کانون‌های فرهنگی و هنری می‌توانند فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری خودشان را در منظر دیگر کانون‌ها قرار دهند و یک فضای رقابتی را ایجاد کنند.

 

وی گفت: قرار گرفتن کانون فرهنگی و هنری حضرت فاطمه زهرا(س) فومن در جمع کانون‌های برتر کشور می تواند به انگیزه‌سازی و رقابت بین کانون های شهرستان قوت ببخشد.

 

نیک‌انجام ضمن تشکر از از فعالیت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان و تبریک به کانون فرهنگی هنری حضرت زهرا(س)، فعالیت و پشتکار تمامی کانون های مساجد را ارج نهاد.

 

کد خبر 1153351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha