بیش از ۳ میلیارد تراکنش بانکی در بهمن/رویکرد سند تحول دولت رفع موانع کسب و کار است

بیش از ۳ میلیارد تراکنش بانکی در بهمن، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۲۴۵,۰۰۰ ریال رسید، سند تحول دولت به همه جوانب بخش مسکن پرداخته است، رویکرد سند تحول دولت رفع موانع کسب و کار است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۲ اسفند شبستان به شرح زیر است:

بیش از ۳ میلیارد تراکنش بانکی در بهمن/ بیشترین سهم به کارتخوان ها رسید

در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در بهمن ماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به دی ماه ۱۴۰۰، بیش از ۴ درصد رشد داشته است. همچنین این رقم نسبت به بهمن ماه سال گذشته، ۹.۷۲ درصد بیشتر شده است.

در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش ها نیز بیان گر افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۶,۳۶۱,۱۸۹,۱۱۳ میلیون ریال است. این در شرایطی است که رقم مذکور نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ (بهمن ماه سال قبل)، حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر در بهمن ماه امسال، بیش از ۹۱ درصد از کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ به گونه ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان می دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۹۱.۷۰ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۴.۹۹ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۳۲ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به دی ماه با افت ۱۷.۷۷ درصدی همراه بوده؛ به گونه ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در بهمن ماه با افت ۵۰.۱۱ درصدی نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ به رقم ۸۲۱.۴۰۶ رسیده است.

بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در یازدهمین ماه سال به رقم ۱۰.۷۱۷.۳۱۸ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۷ درصد کمتر شده است.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۲۴۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۲ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۲۴۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۸۵.۱۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۳,۳۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۰,۰۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیم, ۷۰,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۰,۹۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۴,۳۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۲ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۸,۹۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۳,۶۳۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۳۹,۵۶۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۲۱ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۷۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۸۶.۳۵ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۲,۱۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۹,۵۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیم, ۷۰,۱۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۰,۴۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۹۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (شنبه ۲۱ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۶,۹۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۵,۷۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۰,۳۷۰ ریال رسید.

 

هدف گذاری برای تولید یک میلیون و پانصد هزار خودرو برای سال آینده/ زیرساخت ها برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد وجود دارد

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (شنبه 21 اسفند) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید می شود، گفت: سال آینده هدف گذاری برای تولید یک میلیون و پانصد هزار دستگاه است.

 

وی با بیان اینکه برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح ها شش ماهه و یک ساله است، گفت: به مردم اطمینان می دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرع کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2 ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

 

فاطمی امین درباره دستورالعمل 8 ماده ای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم افزود: برای این 8 محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفته ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم. وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.

 

وی با بیان اینکه دستورالعمل 8 ماده ای یک اقدام بزرگ است به عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک و نیم برابر شود، امسال کمتر از 1 میلیون خودرو تولید خواهد شد، گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکت های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و الآن میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.

 

فاطمی امین با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است، ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم نظیری است. برنامه ریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می کنیم.

 

وی درباره وجود مافیای خودرو هم افزود: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقص ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره های به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند، گفت: یعنی سایپا درآمد داشته است و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیر عامل شرکتی را تعیین می کند که این شرکت به هیأت مدیره ای که در شرکت سایپا باشد رأی می دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیر عامل را تعیین می کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف تر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است. مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.

 

سند تحول دولت به همه جوانب بخش مسکن پرداخته است

حسین عبدالهی، کارشناس مسکن شب گذشته (21 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سند تحول دولت به همه جوانب بخش مسکن پرداخته است، گفت: موضوعات راهبردی آن موضوعاتی است که کارشناسان سال‌ها در باره آن صحبت می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه باید هماهنگ‌های لازم بین دستگاه‌ها برای اجرای راهبرد‌های این سند در بخش مسکن وجود داشته باشد، گفت: در این سند به برابری عرضه و تقاضا و کیفیت زندگی خانوار‌ها توجه شده است.

 

رویکرد سند تحول دولت رفع موانع کسب و کار است

مرتضی زمانیان، کارشناس کسب و کار شب گذشته (21 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه رویکرد سند تحول دولت رفع موانع کسب و کار است، گفت: این سند رویکرد چشم انداز محوری ندارد بلکه راهبردی و برای معرفی سیاست‌های کلان دولت است.

 

وی افزود: ساز و کار‌های اشتغال زایی، بهبود فضای کسب و کار و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این سند آمده است، اما با توجه به فضای متلاطم اقتصادی و نبود ثبات، میزان موفقیت اجرای این سند قابل پیش بینی نیست

 

کد خبر 1154480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha