از مشاوره های اجتماعی تا ایجاد اشتغال برای  بانوان جویای کار/ وقتی کانون امین مردم می‌شود

همزمان با ۱۸ اسفند ماه سالروز تاسیس کانون های مساجد تعدادی از مدیران کانونهای فرهنگی و هنری فعال مساجد ملایر از فعالیتهای خود می‌گویند .

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر،  در گذر زمان با ورق خوردن تقویم و رسیدن به واپسین روزهای سال 18 اسفنند ماه سالروز تاسیس کانونهای مساجد است کانون‌هایی که  در راستای اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدا، تلاش در راستای ترویج و اشاعة فرهنگ و معارف اسلام ، مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی و... در 18 اسفند ماه سال 1371  شکل گرفت.

با وجود هجمه‌های سنگین دشمنان در مقابله با دین و مقدسات امروز  بیش از گذشته تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزشهای معنوی و فرهنگ اسلامی، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری ، اجتماعی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی که  از جمله اهداف کانون‌های فرهنگی مساجد است  احساس می‌ شود .

با توجه به اینکه  فعالان مسجدی همیشه در خط مقدم برنامه های مختلف هستند می‎ طلبد  مسئولان فرهنگی کشور به ویژه مسئولان  حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از کانون‌ها تلاش  کنند.

 این روزها کانونهای ممساجد با وجود مشکلات مادی همچنان پاشنه  کشیده پای کار بوده و طی دو سال اخیر بیش از گذشته  در جبهه مقابله با کرونا  نشان دادند که  در راستای فرمایش امام راحل که فرمود «مساجد سنگرند وسنگرها را خالی نکید » حرکت می‌کنند چرا که  هرگز این سنگر به پشتوانه اعتقادات دینی و اسلامی مردم خالی نخواهد شد.

شهرستان ملایر نیز از شهرستان هایی فعال در حوزه کانون‌های مساجد است که با داشتن 73 کانون فرهنگی و هنری مساجد در شهر و روستا  همواه در استان و کشور در عرصه های مختلف موفق عمل کرده است.

این روزها وقتی از هر مدیر کانونی در مورد کانون سوال می‌کنی  بی شک همه مدیران کانونها کمبود اعتبارات را مهمترین مشکل کانون ها دانسته و بر ضرورت حمایتهای مادی و معنوی از کانونها تاکید دارند.

با این وجود کانون های فرهنگی و هنری ملایر در عرصه‌های مختلف موفق عمل کرده و تا امروز با  کمک خدا و  یاری خیران و نیکوکاران  گام های ارشمندی را د حوزه خدمت  رسای به مردم  برداشته اند.

 از برگزاری کارگاه آموزشی مشاوره  و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی  تا توزیع  تنقلات و اسباب بازی برای کودکان

«شیرین حبیبیان» در گفت وگو با خبرنگار شبستان در ملایر ضمن تبریک 18 اسفند  ماه سالروز تاسیس کانونهای مساجد ، گفت: کانون امامزاده عبدالله ملایر از  ۹۵ تاسیس شده  با با بیش از  یک صد نفر عضو فعال دارد در حوزه های مختلف اقدامات خوبی را در سطح شهرستان ملایر داشته  و فعالیت‌های این کانون در همه ایام سال ادامه و هیچ گاه تعطیل نشده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده عبد الله ملایربا بیان اینکه  یکی از مهمترین فعالیتهای این کانون حوزه آسیب های اجتماعی جامعه و خانواده و مشاوره است و  در راستای مقابله با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزاری کلاس‌های مشاوره  و آموزش برای خانواده ها در محلات آسیب پذیر و شهرستان انجام شده و ادامه دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری امامزاده عبدالله ملایر  افزود: از زمان شیوع کرونا تا کنون نیز این کانون در  مناسبت های مختلف توزیع بسته های معیشتی پوشاک، کمک های مالی،  اسباب بازی برای کودکان  لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند و... را بین خانواده های نیازمند داشته است و در این مدت دوره های مختلف مشاوره را نیز برای خانواده های آسیب دیده  برگزار کرده است.

 

اشتغال زایی  برای بانوان جوان جویای کار

«افسر سعادت » نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای جیجان رود ملایر از سال 94 با مجوز  رسمی کانون های مساجد تاسیس شده است و حدود یکصد نفر عضو  که بیشتر دختران  نوجوان و بانوان هستند 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای جیجان رود ملایر با اشاره به فعالیتهای این کانون  در حوزه های  از جمله کمک در ساخت حسینیه  تعمیرات مدارس ، برگزاری کارگاه های مختلف  گفت» این کانون در همه مناسبتها برنامه دارد.

 هزینه  یکصد میلیون تومانی خیران به همت کانون در حوزه کمکهای معیشتی

 وی یادآور شد:  طی دو سال گذشته  و از زمان شیوع کرونا حدود یکصد میلیون تومان کمک از سوی خیریان در حوزه های مختلف تهیه بسته های معیشتی، گوشت گرم، 6 هزار عدد ماسک و تعداد زیادی مواد ضد عفونی کننده  به همت کانون هزینه شده است.

وی با بیان اینکه  به یاری و همت کانون  دو دوره آموزش خیاطی برای بانوان و آقایان ، دوره آموزش آرایشگری و.. برگزار شده   شده است افزود: د حال حاضر برای بیش از 20 نفر در این حوزه ها اشتغال ایجاد شده است.

سعادت برگزاری دوره آموزشی کاشت قارچ، کاشت زیره  سبزو همچنین کارگاه دار قالی برای بانوان افزود: در این راستا نیز برای بانوان  زیادی اشتغال ایجاد شده و بیش از 50 نفر در این حوزه ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار شده اند.

برگزاری  مسابقات مختلف فرهنگی و هنری  و توزیع بسته‌های معیشتی

 «جعفر ترکاشوند» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: کانون شهید صیاد شیرازی ملایر به  عنوان کانون معین از سال 82 در روستای نازول تاسیس شده و به عنوان یکی از فعالترین کانون‌های فرهنگی استان همدان به شمار می‌رودد که  بیش از 800 نفر عضو دارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری صباد شیرازی ملایر افزود:  برگزاری  جشنواره های مختلف، جشنواره‌های بومی محلی در نوروز و مناسبت‌های دیگر سال برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی دررشته‌های مختلف به ویژه در ایام کرونا از جمله قعالیتهای این کانون بوده است.

مواسات و همدلی کانون فرهنگی هنری شهید مفتح  با نیازمندان

«حجت الاسلام گل محمد داوری» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان گفت:کانون فرهنگی هنری شهید مفتح روستای  کهکدان ملایر در بخش سامن از سال ۱۳۷۳ تاسیس شده است و بیش از 300 نفر عضو فعال دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید مفتح روستای کهکدان ملایر با اشاره به فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهید مفتح گفت: برنامه‌های مختلفی  در طول سال در این کانون اجرا می شود که این فعالیتها در ایام کرونا بسیار زیاد بوده است.

وی  با بیان اینکه در این شرایط همه مردم بویژه قشر آسیب پذیر و نیازمندان با مشکلات بسیاری مواجه هستند افزود: در حال حاضر وظیفه انسانی و دینی همه ی ما کمک به نیازمندان است  و این کانون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کانون صدها بسته معیشتی را  در طی دوسال گذشته بین نیازمندان توزیع کرده است.

وی ‌ برگزاری طرح تلاوت نور بعد از ظهر و عصر و  نماز مغرب و عشا به صورت مستمر، کمک در حوزه فعالیتهای جهادی به کادر درمان در ایام کرنا، اجرای طرح سه شنبه های تکریم به صورت مستمر، و برگزاری همه برنامه های مناسبتی را از قعالیتهای این کانون دانست .

برگزاری ختم قرآن و صلوات  یکی از برنامه های مستمر کانون مصباح ملایر  در مناسبتهای مختلف

زهرا امیری»  نیز در گفت ‍وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: کانون مصباح روستای پیروز فعالیت خود را از سال 1385 شروع کرد و در سال 1387   مجوز کانون مسجد را دریافت کرده  و در حال حاضر  حدود یک صد نفر  عضو دارد.

مدیر کانون فرهنگی ، هنری  مصباح روستای پیروز ملایر افزود: این کانون در همه مناسبتها برنامه های ختم صلوات و ختم قثرآن و ... را در فضای مجازی به صورت مستمر دارد.

وی افزود: به همت کانون فرهنگی ، هنری مصباح روستای پیروز ملایر تعداد زیادی بسته معیشتی ،  تعدادی تبلت و گوشی  کمکهای نقدی، پوشاک و.... تهیه و به  نیازمندان  از ابتدای کرونا تا کنون اهدا شده است.

تهیه اقلام مختلف جهیزیه  برای نوعروسان

«میلاد بیات» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت:  کانون  عاشقان مهدی ملایر  حدود دو دهه است که در سطح شهر ملایر با بیش از یکصد و 50 نفر عضو فعال فعال است.

مدیر  کانون فرهنگی هنری عاشقان مهدی ملایر با بیان اینکه  این کانون در حوزهای مختلف کمک به نیازمندان سر امد است افزود: تهیه اقلام مختلف جهیزیه هبرای نوعرسان از اقدامات مهم این کانون است

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته اقلام زیادی جهیزیه به همت خیران و کانون تهییه و بین نوعروسان نیازمند توزیع شده افزود: کمکهای مالی به صورت نقدی به  خانوادههای نیازمند، نهییه وسایل مورد نیاز بیماران از جمله سمعک و.. کمکهای موردی و کمک مالی  به خانواده های دارای فرد معلول  وتوزیع  غذای گرم و.. را فعالیتهای این کانون  است

با وجود این که کانون های ملایر در حوزه های مختلف با کمک خیران فعالیت دارند اما مدیران کانون ها گلایه های زیادی نیز دارند.

مشکلات و نیازهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ملایر کمبود اعتبارات  است و بسیاری از کانون های ملایر  نیازمند  تجهیزاتی مانند قفسه کتاب، کتاب‌های به روز  ، کامپیوتر، تجهیزات  صونی و... هستند تا بتوانند بیش از گذشته پویا شوند.

اگر بتوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را احیا کرده و حمایت بیشتری از آن داشت  بی شک  بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها حل می‌شود.

کد خبر 1155726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha