پس از گذشت یک دهه کمتر از ۳۰ درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده است

حجرگشت طی نشست مجازی با حضور جمعی از مدیران استان البرز گفت: پس از گذشت یک دهه کمتر از ۳۰ درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، « رضا قاسم پور» در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اولین نشست مجازی (وبینار)  مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با مدیران استان در بستر شبکه شاد برگزار گردید. در این جلسه ابتدا چند نفر از مدیران به نمایندگی، چالش‌ها و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. در ادامه #علی_حجرگشت ضمن ترسیم چارچوب های دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش سعی کرد لابلای مباحث به برخی از چالش‌ها و انتقادات مطروحه از سوی مدیران پاسخ دهد.

پس از سخنان آغازین والی‌پور مجری و مسئول اداره ارزیابی استان، مدیران منتخب به شرح زیر فرصت صحبت پیدا کردند:

معصومه_اکبری مدیر دوره ابتدایی ناحیه ۱ (تراکم بالای دانش اموزی، بافت های فرسوده در مدارس دولتی، فقدان سرایدار و نیروی خدماتی مکفی، موازی کاری در طرحها و...)

پرویز_سلگی متوسطه دوم ناحیه ۲ (کمبود نیروی انسانی متخصص، نبود سرانه دانش‌آموزی، مشکل پرداخت بهای حامل‌های انرژی، فقدان تعامل مثبت و سازنده آ.پ با سایر ادارات و نهادها، مشکلات توزیع کتب و...)

محسن_نیکوکلام نماینده مدارس غیرانتفاعی از ناحیه ۳ (دیدگاه ناصواب سایر دستگاه‌ها نسبت به مدارس غیردولتی، مدارس غیر دولتی بیش از ده درصد از بار آموزش و پرورش البرز را به دوش می کشند ولی متناسب با آن مورد عنایت و توجه نیستند، هزینه های بالای مقاوم سازی مدارس استیجاری، صدور مجوزهای بی رویه، حواشی ماده ۱۰۰ شهرداری و...)

گیتی_عرفانیان نماینده مدارس استثنایی ناحیه ۳ (لزوم توجه و نگاه متفاوت و پدرانه به مدارس استثنایی، سرویس نامناسب مدارس استثنایی، اختصاص معلمان جوان و فاقد تجربه عملی به استثنایی و...)

مریمحاجی‌زاده نماینده هنرستانها ناحیه ۴ (کمبود تجهیزات کارگاهی، محتوای غیرکاربردی و نامناسب آموزشی، کمبود نیروی متخصص، انباشت دانش‌آموزان بدون رشته و بی انگیزه در کاردانش و...)

مهرآفرین_رشوندی دوره اول متوسطه ساوجبلاغ (کمبود نیروی انسانی در دروس مهارتی و تخصصی، نبود انگیزه در همکاران در انتخاب مدیریت‌ها، مشکلات سیدا، لزوم آموزش برای همکاران جدید، مشکلات اتباع و...)

علی_رجبی نمونه دولتی نظرآباد (کمبود مشاور تحصیلی و نیروهای تخصصی، هدایت تحصیلی نامناسب و نامتوازن دانش آموزان نهم، فرسودگی مدارس قدیمی دولتی، اخذ مالیات از حق الزحمه همکاران و...)

خانم_صفاری مدارس شبانه روزی طالقان (کمبود دبیران تخصصی خانم، معرفی دانش آموزان غیربومی به شبانه روزی ها، ابلاغ پراکنده همکاران، سرباز معلم‌های آموزش ندیده و بی تخصص و...)

خانمحق‌دان ابتدایی اشتهارد (مختلط بودن مدارس ابتدایی، نبود کانون های فرهنگیهنری و ورزشی در مناطق محروم، نبود کلاس های مکمل، مشکلات ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی، نبود سرانه و خیرین و...)

در پایان وبینار، حجرگشت ضمن تشکر و سپاسگزاری از زحمات همکاران در دوره کرونا و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: آموزش و پرورش البرز حدود ۵۰۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته دارد و شاید محروم‌ترین استان در شاخص‌های آموزش و پرورش باشد. حجرگشت ضمن پذیرش نواقصات آموزش مجازی افزود: در دوره کرونا در مسائل پرورشی و تربیتی غفلت شده و نظم و نظام، انضباط اجتماعی و تربیت بدنی تحت الشعاع حواشی کرونا قرار گرفته اند. باید با طراحی بسته های حمایتی به جبران این نقایص بپردازیم.
وی ضمن انتقاد از عدم توجه کافی به اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین گفت: علی رغم اینکه ۱۰ سال از ابلاغ سند تحول گذشته ولی در صحنه اجرا کمتر از سی درصد سند تحول اجرایی شده است.

حجر گشت با اشاره به رویکرد و شعارهای  دولت سیزدهم گفت: مردمی سازی آموزش و پرورش، شفافیت و اتاق شیشه ای مدیریتی، عدالت محوری از جمله شاخص های مدیریتی ماست.
بها دادن به ارکان مدارس (تشکل‌های دانش‌آموزی، انجمن اولیا و مربیان، شورای دبیران) در کنار جذب حداکثری خیرین آموزشی باید در دستور کار مدیران باشد.
توجه خاص به سازماندهی مدارس ابتدایی به ویژه پایه اول و توجه به مدارس استثانی از کارویژه های این دوره است.
وی با اشاره به بی بدیل و بی جانشین بودن آموزش حضوری گفت: مدیران رهبران همه فن حریف میدان بوده و با وجود تمام مشکلات سخت افزاری و نرم افزاریِ موجود مدیران همسو و پویا می توانند اهداف دولت و رویکردهای وزیر آموزش و پرورش را به نحو شایسته اجرایی نمایند.
مدیران باید از الان ضمن برنامه ریزی برای امتحانات خرداد ، مسئله تارکان تحصیل و بازماندگان از تحصیل را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در پایان ضمن تشکر مجدد از زحمات طاقت فرسای مدیران افزود: مدیران با آزاد سازی فضاها و امکانات بلااستفاده یاریگر مسئولین در حل و فصل مشکلات آموزش و پرورش باشند.
وی افزود: به زودی موزه آموزش و پرورش را افتتاح خواهیم کرد. لذا تمام همکاران به ویژه پیشکسوت ها را به همکاری و همراهی با موزه و اهدای وسایل منسوخ و قدیمی خود و همچنین جمع آوری آثار فرهنگی و کمک به غنی سازی موزه دعوت می‌نماییم.

کد خبر 1156119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha