مسئولان به آینده شغلی فعالان قرآنی توجه کنند/ بانوان امکانات کمتری دارند

پور طهماسب، خواستار توجه ویژه مسئولان به آینده شغلی فعالان قرآنی شدند و گفت: بانوان در شهرهای مختلف از امکانات کمتری برخوردارند که توجه مسئولان را می طلبد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، معرفی الگو و تجلیل از نخبگان یكی از مهم‌ترین اقداماتی است كه برای فرهنگ‌سازی در یک زمینه خاص می‌توان انجام داد، زیرا این كار موجب ترغیب و تشویق دیگران به عرصه مدنظر خواهد شد و مسلماً چنین مسئله‌ای هم برای فعالیت‌های قرآنی صدق می‌كند. چنانچه كه بارها اساتید و پیشكسوتان قرآنی تأكید كرده‌اند شناسایی و معرفی نخبگان قرآنی تأثیر شگرفی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی و به‌نوعی فرهنگ‌سازی این نوع فعالیت‌ها در جامعه و در نهایت دستیابی به غایت نهایی فعالیت‌های قرآنی یعنی ترویج سبک زندگی قرآنی خواهد شد.

تلاش برای معرفی نخبگان قرآنی یكی از مواردی بود كه خبرگزاری شبستان طی سال‌های گذشته از طرق مختلف دنبال كرده است، لذا در این خصوص با  با «زهرا پور طهماسب» نفر اول رشته قرائت چهل و چهارمین مسابقات سراسری قرآن کریم گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لطفا خود را معرفی بفرمایید؟

 

زهرا پورطهماسب 25 ساله از استان مازندران هستم. در رشته قرائت قرآن رتبه اول را کسب نمودم. در رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث تحصیل کردم و در حال حاضر مربی دارالقرآن می باشم.

 

شما از چند سالگی فعالیت خود در حوزه قرآن را آغاز کردید و چند سال است که فعالیت می کنید؟

بنده از سال 1386 (سوم ابتدایی) فعالیت خود را در حوزه قرآنی آغاز کردم. از سال 1392 تدریس می کنم، از سوم ابتدایی در مسابقات قرآن شرکت نمودم و در مسابقات کشوری اوقاف، مسابقات ملی دانشجویان، مسابقات دانشگاه های وزارت علوم و مسابقات دانش آموزی رتبه اول و در مسابقات بسیج دانش آموزی و مسابقات کشوری مدهامتان رتبه دوم را کسب کردم.

 

شما  نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

من تا 17 سالگی استاد داشتم ولی بعد از 17 سالگی خودم کار می کردم. تا کلاس سوم راهنمایی نزد خانم هاشم ورزی و دوم دبیرستان نزد خانم سجادی آموزش دیدم.

 

چقدر قرآن در زندگی شما ساری و جاری است و چه نقشی در موفقیت شما داشته است؟

قرآن در زندگی من تاثیر زیادی داشته است. قرآن کریم نقش مهمی در انتخاب رشته و شغل مورد علاقه من در زندگی داشته به طوری که شاید نتوانم آن را به زبان بیاورم. همچنین در انتخاب همسر مناسب و ازدواج خوب هم نقش تاثیرگذاری داشته. همیشه دوست داشتم در رشته مرتبط با قرآن کریم قبول شوم تا بتوانم شاگردانی را تربیت کنم که در مسیر قرآن گام بردارند و به مدارج بالای قرآنی در این زمینه دست یابند که خوشبختانه همین طور هم شده است؛ ضمن اینکه به برکت وجود تاثیرات مثبت قرآن کریم در زندگی از آرامش خاصی برخوردار هستم و از پروردگار خود شاکر می باشم.

 

خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشته است؟

قطعا نقش خانواده در موفقیت فرزندان در زندگی بی بدیل و بی نظیر است. زمانی که من به کلاس های قرآنی می رفتم، خانواده زحمت زیادی برای ایاب و ذهاب من جهت حضور در کلاس های قرآن کشیدند. همیشه پیگیر تمرینات و زمان برگزاری مسابقات قرآن بودند. خانواده من هم شرایطی برایم فراهم آوردند، محیطی را برایم مهیا کردند که بتوانم قرائت قرآن را در آن تمرین کنم و بدون دغدغه و نگرانی به کارهای قرآنی برسم. فراهم کردن چنین فضایی برای فردی که می خواهد در مسیری موفق شود بسیار مهم است. خانواده من هم خودشان علاقمند بودند و هم افتخار می کردند که دختر و یکی از اعضای خانواده آن ها در این مسیر قرار گرفته است.

 

 

آیا به غیر از شما فرد دیگری از اعضای خانواده در حوزه قرآنی فعالیت دارند؟

خیر، فقط من هستم که به صورت حرفه ای در حوزه قرآنی فعالیت می کنم.

 

به کدام آیه و سوره از قرآن کریم علاقه بیشتری دارید و چرا؟

آیه 82 سوره اسرا. که خداوند می فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً » (و آنچه از قرآن فرو مى‌فرستيم، مايه‌ى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمى‌افزايد) . دیگری سوره آل عمران که خداوند می فرماید: « وَ سارِعُوا إِلی‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین.الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»( و برای نیل به آمرزشی از روردگار خود، و بهشتی که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] برای پرهیزگاران آماده شده است، بشتابید همانا که در فراخی و تنگی انفاق می‏کنند؛ و خشم خود را فرو می‏برند؛ و از مردم در می‏گذرند؛ و خداوند نکوکاران را دوست دارد)

 

از نظر شما مهمترین مشکل در حوزه قرآنی چیست؟

البته مشکلات زیادی در حوزه قرآنی وجود دارد. یکی از مشکلات مهم این حوزه نبود محافل و مراکزی برای فعالیت جامعه قرآنی است. همیشه برای آقایان محافل و مکان مخصوصی وجود داشته که نفرات برتر کشوری و بین المللی از سراسر کشور دعوت می شوند و در آن محافل شرکت می کنند در حالی که این امکان برای خانم ها فراهم نبوده است. هرچند اخیرا برای خانم ها هم تا حدودی محافل انس با قرآن کریم در نظر گرفته شده است ولی این امکانات در برخی شهرها نسبتا خوب اما در بیشتر شهرها از شرایط مناسبی برخوردار نیستند لذا از مسئولان محترم خواهشمندیم که در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، محافل انس با قرآن کریم را برای بانوان نیز در سطح کشور افزایش دهند، چون این کار هم برای کسب تجارب بیشتر برای جامعه قرآنی و هم افزایش اطلاعات آنها بسیار موثر است.

 

زمانی که بنده در مازندران اجرا داشتم، بعد از پایان برنامه بسیاری از افراد نزد من آمدند و اظهار تعجب کردند از اینکه قاری خانم هم وجود دارد، بلافاصله شماره تماس من را گرفتند تا در کلاس های ما شرکت کنند. ناگفته نماند که این امر در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه ما بسیار تاثیرگذار است، پس می طلبد مسئولان اهتمام بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.

 

انتظار شما از مسئولان چیست؟

از مسئولان خواهشمندیم، برای جامعه قرآنی امکانات بیشتری فراهم کنند. من به عنوان فردی که رتبه اول مسابقات کشوری اوقاف را کسب کردم و این مسابقات مهمترین مسابقات قرآنی کشور است ولی هنوز نتوانستم در آموزش و پرورش استخدام شوم لذا در زمینه اشتغال خود با مشکلات زیادی مواجه هستم و با توجه به اینکه در حال حاضر به صورت قراردادی در کلاس های دارالقرآن تدریس می کنم و از هیچ گونه بیمه و امنیت شغلی برخوردار نیستم، نیاز است که برای من به عنوان فردی که سالهاست در حوزه قرآن فعالیت می کند، امکانات مناسبی را فراهم کنند، چون با این کار مردم هم می بینند که قرآن علاوه بر اثرات معنوی اثرات مادی هم برای فعالین قرآنی دارد لذا از این طریق انگیزه و رغبت بیشتری برای آموختن قرآن کریم پیدا می کنند. لذا انتظارم این است که در آموزش و پرورش استخدام شوم تا با استعدادیابی دانش آموزان و پرورش آنها گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برداریم که متاسفانه تلاش زیادی کردم ولی هنوز هم موفق نشدم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1157662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha