آمادگی تمام یادمان های دفاع مقدس در ایام نوروز/ شرط حضور در سفر راهیان نور دریافت ۳ دوز واکسن

سردار مطهری با اشاره به آمادگی تمام یادمان ها برای پذیرایی از زائران در ایام عید نوروز گفت: شرط حضور در سفر راهیان نور دریافت ۳ دوز واکسن است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: سفر راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی و عملیاتی دفاع مقدس یکی از مهمترین و بهترین شیوه های اشنایی نسل جوان و احاد مردم با فرهنگ دفاع مقدس و یادآوری دلاورمردیها و رشادتهای رزمندگان و شهدا است که با توجه به شیوع کرونا در 2 سال اخیر سفر راهیان نور برگزار نشد که با توجه با انجام سه مرحله واکسیناسیون  و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا این سفرها امسال برگزار می شود در همین رابطه گفتگویی با سردار عباس مطهری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد برگزاری راهیان نور با توجه به واکسیناسیون کرونا توضیح دهید؟

بعد از2 سال توقف راهیان نور برای رعایت مسایل مبارزه با شیوع کرونا امسال با توجه به اجازه ای که از ستاد ملی کرونا صادر شد برای سفرهای مردم به شرط آنکه واکسن شده و دستورات بهداشتی را رعایت کنند، راهیان نور نیز این بستر را آماده کرد یادمان ها و اردوگاه های خود را آماده و دستورات بهداشتی را در این اماکن برنامه ریزی، محقق و رعایت کرد.

 

شرط حضور در سفر راهیان نور با توجه به ادامه داشتن اشکال مختلف کرونا را توضیح بفرمایید؟

همچنین این اجازه نیز صادر شد که اگر هر یک از هموطنان بخواهند به راهیان نور مشرف شوند مانند دیگر سفرهایی که می توانند طبق قوانین ستاد ملی کرونا انجام دهند ما در راهیان نور آماده پذیرایی از آنها هستیم به شرط آنکه سه دوز واکسن که در روزهای اخیر وزارت بهداشت اعلام کردند که سفرهای نوروزی می تواند با دو دوز واکسن هم انجام شود. بر این اساس اگر کسی واکسن زده باشد می تواند در اردوهای راهیان نور حضور پیدا کند، همان گونه که در سفرهای دیگر می تواند حاضر شود.

 

راستی آزمایی زائران در مورد واکسیناسیون به شیوه ای انجام می شود؟

اینکه چگونه راستی آزمایی شود تا بدانیم زائران محترم آیا واکسن زده اند یا خیر بر این اساس سامانه ملی راهیان نور به ستاد ملی کرونا متصل شد تا موضوع احراز واکسیناسیون زائران محقق شود و از طریق سایت راهیان نور به زائران ثبت نام کرده و پس از راستی آزمایی در ومورد واکسن به محض آنکه راستی آزمایی آنها احراز شد، می توانند به منطقه و یادمان ها اعزام شوند.

 

یادمان های دفاع مقدس تا چه میزان آماده پذیرایی از زائران راهیان نور هستند؟

در منطقه و یادمان ها آمادگی لازم وجود دارد و از شش ماه گذشته زیرساخت ها برای پذیرایی از زائران مهیا شده. یادمان هایی که دو سال تقریبا در حالت عملیاتی تعطیل بودند، اردوگاه ها دوباره بازگشایی شده و آمادگی های لازم برای آنها ایجاد شده است و خادمان آماده با گذراندن دوره های آموزشی مجدد زمینه حضور زائران فراهم شده است.

 

طبق برنامه ریزی هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد از پایان اسفند زائران راهیان نور در هر کجای کشور و از هر قشری که به این سفر مشرف شدند، آماده پذیرایی هستیم.

 

راهیان نور دانش آموزی به شکلی برگزار می شود؟

در مرحله اول آماده بودیم که راهیان نور دانش آموزی بتوانیم برگزار کنیم که قریب به هزار نفر اعزام شدند که قبل از پیک ششم کرونا بود اما با توجه به شیوع اومیکرون توقف یافته و به صورت مجازی ادامه می یابد که اکنون نیز به صورت مجازی استمرار داشته است اما از 15 بهمن به بعد اردوهای دانشجویی شروع شده و چند هزار دانشجو در منطقه به عنوان زائر پذیرایی کردیم و تعدادی در راه هستند و تعدادی بازگشتند.

 

در مورد راهیان نور در نوروز و استقبال از این موضوع توضیح  بفرمایید؟

در این شرایط زائران از سایر کشورها نیز حضور داشتند و دانشجویانی که ایرانی نبوده و در ایران تحصیل می کنند نیز میهمان راهیان نور بودند و به محض آنکه شرایط برای پذیرایی در یادمان ها اعلام شد، خیل عظیم زائران در مناطق عملیاتی حضور یافتند و ما نیز پذیرای آنها بودیم و این آمادگی وجود دارد که به صورت صددرصد پس از این در ایام نوروز که سفرهای خانوادگی افزایش می یابد و برخی به تعبیر سونامی سفر از مسافرت های امسال یاد می کنند با توجه به موضوع واکسیناسیون و امنیت نسبی فراهم شده با رعایت دستورات بهداشتی با سونامی سفر مواجه هستیم و راهیان نور نیز از این موضوع مستثنی نیست و اکنون در سامانه های راهیان نور ثبت نام قابل توجه و بیشتر از حد پیش بینی مواجه هستیم که متناسب با علاقه و حضور آنها در راهیان نور ظرفیت های خود را آماده می کنیم.

 

پیش بینی کرده بودیم که خانواده ها بیشتر به راهیان نور سفر کنند زیرا به دلیل رعایت مسایل بهداشتی از خودروهای عمومی کمتر استفاده می کنند و برای امنیت بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند. بر این اساس قرارگاهی با عنوان قرارگاه شهید فخری زاده برپا شده که اردوهای خانوادگی و خودروهای شخصی را هدایت می کند. برای این منظور سامانه ای طراحی شده که به عنوان رهنور نامگذاری شده که هموطنان می توانند با مراجعه به این سامانه مدل های مختلف سفر را انتخاب کرده و خدمات مورد نیاز را بررسی و بر اساس ثبت نام خود سامانه و نوع انتخاب خود وارد راهیان نور در استان های ایلام و خوزستان می شوند که البته این نوع از شکل سفر راهیان نور در خوزستان بیشتر است.

 

قرارگاه های راهیان نور چه خدماتی را به زائران ارایه می کنند؟

قرارگاه های راهیان نور شامل تمام خدمات بهداشتی، درمانی و نیازهای زائران است و شامل پذیرایی، روایتگری، خدمات سلامت، برنامه های فرهنگی و بازدید از نمایشگاه ها و فروشگاه های فرهنگی است و بسته کاملی از سفر برای زائران تعریف شده است. خودروهای شخصی راهیان نور در خوزستان به کاروان خودرویی دیگر پیوسته و کاروان بزرگ تر از خودروهای راهیان نور را تشکیل می دهند که شامل 10 تا 50 خودرو می شود که به صورت جمعی برنامه های راهیان نور را استفاده می کنند. این نوع از سفر در سه دوره تجربه شده و پس از کرونا مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

 

در صورت نبود اینترنت برای ثبت نام راهیان نور علاقمندان از چه راهی می توانند در این سفر حضور پیدا کنند؟

قرارگاه شهید فخری زاده و سامانه رهنور از نظر ما می تواند سفر خوبی را برای خانواده ها پیش بینی کند و البته تلفنی به عنوان روابط عمومی قرارگاه مشخص شده که با شماره 09190217411 به عنوان روابط عمومی شهید فخری زاده آماده پاسخگویی به هموطنان است و اگر به هر دلیلی مانند نبود اینترنت نتوانستند به سایت مورد نظر مراجعه کنند با تماس با این شماره روابط عمومی می توانند اطلاعات و درخواست خود را ثبت نام و سفر خود در راهیان نور را برنامه ریزی نکند. تمام یادمان های دفاع مقدس پذیرای زائران است و تمامی یادمان هایی که در دوران کرونا بسته بود در سال اخیر بازگشایی شده است.

کد خبر 1158107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha