ساماندهی مسافربرهای برون شهری به بهار سال پیش رو گره خورد

سالهاست که ایستگاه سواری های برون شهری شدن اطراف میدان اصلی شهر، گره های ترافیکی و اجتماعی ایجاد کرده و ساماندهی این درد مزمن یکبار دیگر به بهار پیش رو گره خورد.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛  فاروج، تنها شهر کشور است که توقف در دور میدان اصلی آن ممنوع نیست و ظاهرا قانون، از آسمان این بخش از فاروج، بدون اعمال عبور کرده است. هر زمان که به میدان آزادی شهر فاروج برسید در چهار سمت آن شاهد توقف خودروهای پلاک شخصی هستید که منتظر مسافر هستن، شماری به مقصد قوچان، تعدادی به مقصد شیروان، بخشی روستاها و تعدادی تیتکانلو. وجود بانک ها  و ایستگاه تاکسی های درون شهری در این مسیر به این گره ها دامن زده و ساماندهی این موضوع، بارها مصوبه شورای ترافیک شهرستان بوده اما به مرحله عمل نرسیده است.

 

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: میدان اصلی فاروج در ترافیک خودروها گرفتار است و اگر شهروندان بخواهند برای کار بانکی یا تامین مایحتاج در این مسیر تردد کنند، با مشکلاتی مواجه می شوند.

 

«علی قربانی» افزود: این مسیر پارکینگ روبازی است که مدام پر و خالی می شود، بی آنکه روال درستی داشته باشد.

 

شهروند دیگری گفت: فاروج، ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد به شهرهای استان ندارد و همه خودروهایی که اقدام به جا به جایی مسافر می کنند پلاک شخصی هستد که این روند  برخورد با آنان یا ساماندهیشان را با مشکل همراه می کند.

 

«صابر احمدی» گفت: ساماندهی مسافربرهای برون شهری و درون شهری روی کاغذ مانده و شهرداری و شورای شهر در این بخش نمره منفی گرفته اند.

 

وی افزود: روال به شکلی است که در همین فضا شاهد پارک دوبل و سوبل هم هستیم و تعدادی از این خودرها مربوط به کارکنان بانک و تعدادی مربوط به مغازه داران است که معمولا تا پایان ساعت اداری یا پایان روز ثابت باقی است.

 

وی گفت: از سویی خودروی مسافربرهای برون شهری، تاکسی ها و توقف اتوبوس های بجنورد به مشهد و شمال به مشهد و... هم، قوز بالای قوز است.

 

احمدی با اشاره به نزاع و درگیری مغازه داران با صاحبان خودروها برای پارک مقابل واحد تجاریشان به کرار، افزود: این معضل مربوط به دیروز و امروز نیست و هر سال هم بر تعداد خودروهای پارک شده در این نقطه از شهر افزوده می شود.


احداث کمربندی و تعیین یک نیروی ناظر، راهکارهای عضو شورای شهر برای این مشکل

«رجبعلی ایزدجو» از اعضای شورای شهر فاروج گفت: راه های مختلفی برای ساماندهی مسافربرهای پلاک شخصی امتحان شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

عضو شورای شهر فاروج افزود: در سال های گذشته یکی از تاکسی های شهر به عنوان ناظر انتخاب و با تردد در سطح شهر مانع از بروز تخلفات می شد اما شهردار سابق با بیان نداشتن اعتبار، مانع از استمرار این روند شد.

 

وی با اشاره به اینکه تنها راه ساماندهی این خودروها اجرای این طرح و حضور یکی از نیروهای انتظامی برای نظارت بر روند کار است، گفت: در سال های گذشته در تعامل با نیروی انتظامی این روند هم اجرا شد اما این نیرو فقط تا ساعت 14 بر سر این پست بود و بعد از رفتن، دوباره هرج و مرج می شد.

 

وی با ضعیف خواندن نظارت ها در این بخش افزود: بارها از نمایندگان این سواری ها خواستیم در جلسه ساماندهی این خودروها شرکت کنند اما نبود نظارت ها نتیجه این نشست ها را هم بی اثر می کرد.

 

ایزدجو افزود: ساخت کنارگذر شهر می تواند به کنترل مسافربرهای شخصی کمک کند.

 

 

ساماندهی خودروهای سواری برون شهری یکباره ممکن نیست

معاون فرماندار فاروج گفت: افزون بر 6 سال است که این مشکل پای ثابت مصوبات شورای ترافیک بوده اما ساماندهی انجام نشده است.
 

«رضا قاسم زاده» در گفتگو با خبرگزاری شبستان افزود: امکان ساماندهی یکباره نیست و باید مرحله به مرحله انجام شود.

 

وی بیان کرد: برنامه ریزی پیشین، توقف اتوبوس ها در محل پایانه و سواری های برون شهری محور قوچان در زمین نبش خیابان ملائکه که به همین منظور تسطیع شده بود که محقق نشد.

 

وی با اشاره به اینکه خروج سواری های مسافربر برون شهری باید مرحله به مرحله انجام شود تا به محل مورد نظر یعنی انتقال به خروجی شهر، ختم شود، گفت: نصف جریمه های خودروهای فاروج مربوط به پارک دوبل است که ناشی از نابسامانی پارک خودروها در سطح شهر است.

 

قاسم زاده افزود: با توجه به اینکه مسافربرها پلاک شخصی هستند و به لحاظ قانونی مشمول ساماندهی به روند تعیین شده در قانون نیستند و از سویی در نبود جایگزین (خودروهای پلاک عمومی) نبود تسهیلات برای این افراد با توجه به شناسنامه دار نبودن خودروهای آنان، امکان حذف کامل این مسافربرها در شرایط فعلی نیست.

 

وی یادآور شد: در آخرین نشست شورای ترافیک مصوب شد در 15 فروردین با بازدید پلیس راه و کارشناسان مرتبط در نشست با شهرداری فضای توقف این خودروها جانمایی و مراحل ساماندهی آغاز شود.

 

ساخت میدان های دیگر فاروج در ساماندهی مسافربرهای شخصی موثر است

فرماندار فاروج گفت: تنها راه موثر در حال حاضر جانمایی مسیر انتظار این خودروها برای حضور مسافر است  تا به مرور مکان نهایی انتخاب و مسافر برها به آن نقطه منتقل شوند.

 

«عبدالرضا فرزانه» در گفتگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه علاوه بر مسافربرهای برون شهری، ناوگان حمل و نقل درون شهری هم دور میدان آزادی توقف می کنند، گفت: اینکه این تاکسی ها فقط در این نقطه مسافر سوار می کنند آنهم فقط به صورت دربستی بر مشکلات افزوده است.

 

فرزانه افزود: اگر این تاکسی ها در تردد باشند کمی از مشکلات این حوزه حل می شود.
 

 

کد خبر 1158120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha