ادامه روند نزولی بازار بورس در دومین ماه سال ۱۴۰۰

ارزیابی بازار بورس در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار روند نزولی خود در فروردین ماه را در دومین ماه سال نیز دنبال کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

بررسی بازار سرمایه در خلال معاملات اردیبهشت 1400 نشاندهنده آن است که در پایان هفته اول کاری اردیبهشت یعنی اول اردیبهشت شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۲ هزار و ۵۲۷ واحدی معادل ۱.۰۳ درصد به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲ واحد رسید و در آخرین روز کاری در آخرین هفته اردیبهشت یعنی 29 اردیبهشت شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۸ هزار و ۷۴۶  واحدی معادل ۱.۶۰ درصد به یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد رسید که با ارزیابی سیر معاملاتی در این ماه شاهد هستیم که شاخص کل بورس روند نزولی خود در فروردین ماه را در دومین ماه سال 1400 دنبال کرده است.

 

بر این اساس (چهارشنبه اول اردیبهشت) شاخص کل بورس در ابتدای معاملات با ریزش 2311 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 217 هزار واحد قرار گرفت و این روند ادامه دار شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۲ هزار و ۵۲۷ واحدی معادل ۱.۰۳ درصد به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲ واحد رسید. بنابر جدول معاملاتی شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۲۵۹ واحدی معادل ۱.۰۳ درصد به رقم ۳۱۴ هزار و ۴۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۶۱۲ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد، عدد ۴۳۰ هزار و ۷۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۰۴۹ واحدی به رقم ۲۷۹ هزار و ۹۶۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۴۱۵۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۱۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۷۴۵ واحد کاهش به رقم ۸۷۸ هزار و ۹۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۳۳۳۶ واحد کاهش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۵۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در پایان معاملات نمادهای معاملاتی فارس، فولاد، فملی، شستا، شپنا، وغدیر و شتران با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وپاسار، وبملت و وکار، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. همچنین بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شغدیر(پتروشیمی غدیر) با ۶ درصد رشد و پس از آن، نمادهای ساراب، وکار، وپاسار، وبملت و شفن بود. همچنین نماد معاملاتی سفارس(سیمان فارس و خوزستان) با ۷.۶۶ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای رتاپ، سغرب، سشرق، وساخت، وساپا و شپنا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۵۲۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۳۷  هزار و ۹۷۱  نوبت معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۱۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 در ادامه معاملات بازار بورس در اردیبهشت ماه در هشتمین روز این ماه شاخص کل بورس با رشد 2810 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 205 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۵  هزار و ۷۲ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۰۲ واحد رسید. بنابرجدول معاملاتی شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۳۱۹ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به رقم ۳۱۴ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۰۸ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد، عدد ۴۲۷ هزار و ۲۵۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۳۵ واحدی به رقم ۲۷۸ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۹۲۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۷۱۰ واحد افزایش به رقم ۸۸۲ هزار و ۱۵۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۳۶۳ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در پایان معاملات بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد خبهمن(گروه‌بهمن‌) با ۵.۹۳ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کنور، وبملت، وبصادر، وتجارت و ونوین بود. همچنین نماد معاملاتی اخابر(مخابرات ایران) با ۲.۹۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای وتوس، خزامیا، وپست، رمپنا، حکشتی و زپارس قرار گرفتند. نمادهای معاملاتی وبملت، فارس، فملی، وپاسار، وتجارت، فولاد و وبصادر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی رمپنا، اخابر و شپنا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۴۵۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۷۶ هزار و ۱۳۷ نوبت معامله و به ارزش ۴۴ هزار و ۴۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 15 اردیبهشت) شاخص کل بورس در ابتدای معاملات با رشد 2450 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 169 هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۵ هزار و ۲۰۵ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۳۵۴ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۳۰۴ هزار و ۹۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۷۷ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد، عدد ۴۲۲ هزار و ۸۴۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۱۵ واحدی به رقم ۲۷۵ هزار و ۸۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۴۹۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۸۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۶۱۹۳ واحد افزایش به رقم ۸۵۵ هزار و ۴۹۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۳۰۲ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وپاسار(بانک پاسارگاد) با ۵.۸۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای فایرا، دعبید، فملی، ساراب و جم پیلن بود. همچنین نماد معاملاتی شتران(پالایش نفت تهران) با ۲.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای خگستر، شیران، رمپنا، وسینا، غگل و خساپا قرار گرفتند. نمادهای معاملاتی فملی، وپاسار، فولاد، وبملت، فارس، شستا و فخوز با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شپنا، رمپنا و شتران، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۲۶۲  میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۵۳ هزار و ۴۱۰ نوبت معامله و به ارزش ۳۱ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

بنابراین گزارش، (۲۲ اردیبهشت ماه) شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۱۸۹هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص بورس تهران در معاملات امروز با رشد ۴ هزار و ۴۵۲ واحد به سطحی بیش از یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار و ۳۸۸ واحد به حدود عدد ۴۱۷ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. شاخص قیمت هم وزن نیز با افت حدود ۹۰۰ واحد در سطح حدود ۲۷۱ هزار و ۱۸۷ واحدی آرام گرفت. همچنین، شاخص بازار اول با افزایش ۳ هزار و ۷۰۹ واحدی در کانال ۸۶۹ هزار و ۳۵ واحدی قرار گرفت و شاخص بازار دوم نیز با رشد حدود ۷ هزار و ۴۵۰ واحدی، عدد ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار واحدی را نمایش داد.

 

گروه فرآورده های نفتی با حدود ۵ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص دادند و پس از آن گروه فلزات اساسی و گروه بانک ها به ترتیب رتبه دوم و سوم را در این خصوص به خود اختصاص دادند. امروز در حدود ۴۵۶ هزار و ۶۹ نوبت معاملاتی، حدود ۴ میلیارد و ۷۵۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش حدود ۴۱ هزار و ۶۲۹۵۳ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 29 اردیبهشت) شاخص کل بورس با ریزش 1533 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 171 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۸ هزار و ۷۴۶  واحدی معادل ۱.۶۰ درصد به یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۴۸۶۹ واحدی معادل ۱.۶۰ درصد به رقم ۲۹۹ هزار و ۹۳۰  واحد رسید.

 

شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۵۸۳۶ واحدی معادل ۱.۴۵ درصد، عدد ۳۹۶ هزار و ۹۸۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۷۷۸ واحدی به رقم ۲۵۷ هزار و ۱۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۱۹۳ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۶۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۵۶۴۴ واحد کاهش به رقم ۸۴۳ هزار و ۶۶۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۱۲۸۸ واحد کاهش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۷۱۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۰۴ هزار و ۹۹۱ نوبت معامله و به ارزش ۳۷ هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha