سبزپوشی بازار سرمایه در خرداد ۱۴۰۰

بازار سرمایه در خرداد ماه ۱۴۰۰ روندی متفاوت تر از دو ماه ابتدایی سال داشت و با بررسی شاخص کل بورس در خلال معاملات این ماه شاهد روند صعودی آن پس از دو ماه روند نزولی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

معاملات بازار سرمایه در خرداد ماه سال 1400 روندی متفاوت تر از دو ماه ابتدایی سال داشت به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار در آخرین روز اولین هفته خرداد ماه یعنی پنجمین روز این ماه با افزایش ۳ هزار و ۹۱۵ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید و در انتهای ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۸۳۷ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۹۴ واحد رسید.

 

بر این اساس (چهارشنبه 5 خرداد) معاملات با رشد 3477 واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این نماد به ارتفاع یک میلیون و 108 هزار واحدی آغاز شد و تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳ هزار و ۹۱۵ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید.

 

 شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۱۴ واحدی معادل ۰.۳۵ درصد به رقم ۲۸۷ هزار و ۵۱۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۹۸ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد، عدد ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۹۲  واحدی به رقم ۲۴۷ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۱۸۹ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۰۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۱۳۸ واحد افزایش به رقم ۸۰۴ هزار و ۸۸۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۵۴۰ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد درازک(دارویی‌ رازک‌) با ۷.۰۷ درصد رشد و پس از آن، نمادهای فروس، ولپارس، وساخت، بموتو و سدور بود. همچنین نماد معاملاتی داسوه(داروسازی‌ اسوه‌) با ۱۸.۵۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کفپارس، فلامی، فسرب، کماسه، پتایر و وبیمه قرار گرفتند. در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، رمپنا، فولاد، فخوز، نوری، وبملت و فملی با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وصندوق، حکشتی و ونیکی، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۵۴۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۰۷ هزار و ۲۴۵  نوبت معامله و به ارزش ۳۴ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

این در حالی است که (۱۲ خرداد ماه) شاخص کل بورس با رشد هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۱۴١ هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸ هزار و ۱۹۰ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۶۶ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۱۲۱ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به رقم ۲۹۷ هزار و ۴۸۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۶۶۱ واحدی معادل ۰.۱۷ درصد، عدد ۳۸۲ هزار و ۳۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۲۶  واحدی به رقم ۲۴۶ هزار و ۳۸۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۸۴۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۴۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۶۸۶۰ واحد افزایش به رقم ۸۳۹ هزار و ۱۰۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۵۹۴ واحد افزایش  همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، شپنا، فارس، شتران، وغدیر و خودرو با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کگل، خموتور و وامید، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد آبادا(تولید نیروی برق آبادان) با ۷.۲۲ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کدما، پتایر، برکت، پکویر و حفاری بود. همچنین نماد معاملاتی خموتور(موتورسازان‌تراکتورسازی‌ایران‌) با ۲۷.۹۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سبهان، وایران، ختراک، غبهنوش، کگاز و دامین قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۸۵۱ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۷۸ هزار و ۹۳۰ نوبت معامله و به ارزش ۴۸ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه معاملات بورس در خرداد (چهارشنبه 26 خرداد) شاخص کل بورس در آغاز معاملات با ریزش 1416 واحدی در راتفاع یک میلیون و 148 هزار واحد قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس با افت ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی به عدد یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با افت ۲ هزار و ۷۸۶ واحدی به عدد ۳۷۰ هزار واحد رسید ضمن اینکه نمادهای فملی، فارس، شپنا و شستا بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.

 

در فرابورس نیز شاخص با افت ۶۷ واحدی به عدد ۱۷ هزار واحد رسید و نمادهای غصینو، ذوب و کگهر بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از سه هزار و ۴۰میلیارد تومان رسید و حدود ۲۳۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی بود. همچنین ۵۵ نماد رشد بیش از سه درصد و ۲۶۰ نماد افت بیش از سه درصد را تجربه کردند.

 

این گزارش می افزاید: در آخرین روز معاملاتی بورس در سومین ماه سال (دوشنبه 31 خرداد) ریزش 1720 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای معاملات این نماد را به ارتفاع یک میلیون و 162 هزار واحد رساند و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۸۳۷ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۹۴ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۲۴۹ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به رقم ۳۰۱ هزار و ۹۵۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۳۷ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد، عدد ۳۷۰ هزار و ۲۵  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۸ واحدی به رقم ۲۳۷ هزار و ۶۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۲۵۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۴۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۸۹۸ واحد افزایش به رقم ۸۶۰ هزار و ۷۳۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۵۵۳ واحد افزایش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شستا، وتجارت، رمپنا، فارس، خودرو و وبصادر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و تاپیکو، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند و معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۶۲ هزار و ۷۰۱  نوبت معامله و به ارزش ۶۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha