شاخص کل بورس در پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ نزولی بود

بررسی بازار بورس در مرداد ماه حاکی از آن است که شاخص کل بورس پس از دو ماه روند صعودی این ماه مسیر برعکس و نزولی را طی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

با بررسی بازار سرمایه در این ماه شاهد هستیم که در آخرین روز کاری بورس در اولین هفته مرداد ماه یعنی (چهارشنبه 6 مرداد) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۶ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۱۶ واحد رسید و در هفته پایانی این ماه یعنی 20 مرداد شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰۷۷۸ واحدی معادل ۲.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۹۰ واحد رسید و این روند حاکی از نزول دوباره شاخص کل بورس پس از 2 ماه روند صعودی است.

 

بر این اساس (چهارشنبه 6 مرداد) با رشد 1635 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 316 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۶ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۱۶ واحد رسید  شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰۷۷۸ واحدی معادل ۲.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۹۰ واحد رسید

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۰۳ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۳۳۰ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۱۵۸ واحدی معادل ۰.۲۹ درصد، عدد ۳۹۶ هزار و ۷۴۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۷۳۲ واحدی به رقم ۲۵۰ هزار و ۷۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۶۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۴۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۰۰۲ واحد افزایش به رقم ۹۹۶ هزار و ۴۰۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۵۸۳ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۵۱ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فملی، کگل، نوری، جم، شپدیس و همراه با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فارس، وبملت و ومعادن، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد البرز(بیمه البرز ) با ۵.۰۳ درصد رشد و پس از آن، نمادهای سپاها، سدور، وبهمن و همراه بود. همچنین نماد معاملاتی خنصیر(مهندسی‌نصیرماشین‌) با ۲۵.۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فجام، تکمبا، خبهمن، وسینا  و بالبرقرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶  میلیارد و ۵۳۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۴۲ هزار و ۸۷۵ نوبت معامله و به ارزش ۵۵ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه (چهارشنبه 13 مرداد) با رشد 11903 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 387 هزار واحد آغاز شد و این روند ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰۴۱۴ واحدی معادل ۲.۲۱ درصد به یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۶۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷۶۲۰ واحدی معادل ۲.۲۱ درصد به رقم ۳۵۲ هزار و ۳۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۵۷۴  واحدی معادل ۰.۶۴ درصد، عدد ۴۰۳ هزار و ۲۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۶۲۷  واحدی به رقم ۲۵۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۷۸۹۹ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۳۰ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۷۴۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۵۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۹۸۱۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۴۲ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 مچنین در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، فملی، شستا، میدکو، کگل و کچاد با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی خودرو، وتجارت و همراه، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد دابور(داروسازی‌ ابوریحان‌) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای کدما، فارس، شفن و دفارا بود. همچنین نماد معاملاتی غمهرا(تولیدی‌مهرام‌) با ۴.۹۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای تکنو، ثامان، قنیشا، خزر و ثشرق قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۸۴۱ هزار و ۲۰۳  نوبت معامله و به ارزش ۷۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 20 مرداد) شاخص کل بورس در ابتدای معاملات با رشد 25150 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 478 هزار واحد ایستاد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰۷۷۸ واحدی معادل ۲.۱۲ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۷۷۱۱ واحدی معادل ۲.۱۲ درصد به رقم ۳۷۱ هزار و ۹۶۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۱۶۲ واحدی معادل ۱ درصد، عدد ۴۲۲ هزار و ۳۳۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۶۳۰ واحدی به رقم ۲۶۶ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۳۷۶۳ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۹۲۹ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۴۱۷۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۱۶ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۶۹۴۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۹۰۱ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، فولاد، شستا، فملی، کگل و پارس با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی پاکشو، اپال و برکت، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد کساوه(صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا) با ۷.۲۲  درصد رشد و پس از آن، نمادهای خرینگ، لپارس، بکاب و پارس بود. همچنین نماد معاملاتی غدام(خوراک‌ دام‌ پارس‌) با ۱۰ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای بالبر، کدما، سصفها، قلرست و غمهرا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۱۱ میلیارد و ۱۴۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۱۰۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1159448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha