بورس با آغاز فصل زمستان نزولی شد

دی ماه؛ اولین فصل زمستان سال ۱۴۰۰ با روند کاهشی شاخص کل بورس همراه بود تا جایی که در آخرین هفته کاری بورس در این ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس به بازاری سازمان ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

بنابراین گزارش، بازار سرمایه همواره در کشورهای مختلف مخاطبان خاص خود را دارد و در کشور ما نیز در سال های اخیر استقبال فراروانی برای حضور در آن شده است. خبرگزاری شبستان در سلسله گزارش هایی به بررسی نوسانات این بازار در خلال ماه های گذشته پرداخته است.

 

با بررسی روند معاملات در دی 1400 شاهدیم که در پایان هفته نخست این ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴۰۶۵۱ واحدی معادل ۳.۰۸ درصدی به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید و این روند کاهش تا پایان ماه دنبال شد تا جایی که 29 دی شاخص کل با افزایش ۳ هزار و ۵۳۹ واحدی معادل ۰.۲۸ درصدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۰۵ واحد سقوط کرد.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه اول دی) با رشد 11378 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 320 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴۰۶۵۱ واحدی معادل ۳.۰۸ درصدی به یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۸۳   واحدی به ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۰۷۸ واحدی معادل ۳.۰۸ درصد به رقم ۳۳۶ هزار و ۹۳۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با  رشد ۹۵۵۴ واحدی، عدد ۳۵۷ هزار و ۷۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۰۱۰ واحدی به رقم ۲۲۵ هزار و ۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۱۲۵۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۳۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۴۳۰۵ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۷۳۳ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۷۶۵۵ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۳۲ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، فولاد، فملی، شستا، پارسان و کگل با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی امید، نمرینو و ثاباد ، بیش‌ترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سیمرغ (سیمرغ ) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای وخارزم، سپید، فسرب و غنوش بود. همچنین نماد معاملاتی کبورس(کارگزاران بورس اوراق بهادار) با ۳.۲۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای امید، نمرینو، ثاباد و فاذر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۸۹ هزار و ۸۴۲ نوبت معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۱۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 8 دی) با رشد 235 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 400 هزار واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵۵۳ واحدی معادل ۰.۱۸ درصدی به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۳۵۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۶ واحدی به ۱۸ هزار و ۸۳۶ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۳۲ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد به رقم ۳۴۵ هزار و ۹۳۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با  رشد  ۷۳۹ واحدی، عدد ۳۶۸ هزار و ۹۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش  ۴۶۵ واحدی به رقم ۲۳۱ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۱۵۲ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۸۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۸۸۷ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۰۸۷ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۷۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فارس، فملی، وغدیر، شبندر و شپنا با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وبملت، وامید و حکشتی ، بیش‌ترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد قپیرا(فرآورده‌های‌غدایی‌وقندپیرانشهر ) با ۴.۹۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای غگرجی، دفرا، ولیز و واعتبار بود. همچنین نماد معاملاتی واعتبار(نوردوقطعات‌ فولادی‌) با ۴.۷۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کسرام، سیمرغ، غالبر و کدما قرار گرفتند و بمعامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۲۶۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۸۴ هزار و ۶۷۵ نوبت معامله و به ارزش ۴۲ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در ادامه معاملات بورس در این ماه چهارشنبه (پانزدهم دی ماه) در ابتدای معاملات با رشد ۸۸ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس در پایان معاملات با ۳۰۳ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۶۳ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با ۵۱۰ واحد کاهش به ۳۵۹ هزار و ۴۷۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۳۲۱ واحد افت به ۲۲۶ هزار و ۴۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۲۳۱ واحد افزایش و شاخص بازار دوم، ۲ ‌هزار و ۵۲۵ واحد کاهش داشت.

 

بنابراین گزارش در بین همه نمادها، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۳۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۰۸ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۱۳۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۲۴ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۱۲۰ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۱۲ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ۱۰۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۵۰ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) با ۱۳۱ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۱۱۲ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۱۰۱ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۱۰۰ واحد و بورس اوراق بهادار (بورس) با ۸۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، نماد گروه دارویی برکت (برکت)، ایران‌خودرو (خودرو)، معدنی دماوند (کدما)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)‌، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بورس کالای ایران (کالا) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۶۵‌ میلیون و ۷۳۳ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات بیش از سه میلیارد و ۵۴۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

این گزارش می افزاید: (چهارشنبه 22 دی) شاخص کل بورس با ریزش 193 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 334 هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۲۰ واحدی معادل ۰.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۸۳ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۳۶ واحدی به ۱۸ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۴ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد به رقم ۳۳۰ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۵۹ واحدی، عدد ۳۵۳ هزار و ۷۷۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۲۵ واحدی به رقم ۲۲۲ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۳۸ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۰۲ هزار  و ۷۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۸ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۲۰ هزار و ۱۴۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۴۹۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۵۳ هزار و ۹۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی تاپیکو، مبین، شپدیس، کویر و انرژی۳ با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی نوری، شفن، شبندر و فملی بیش‌ترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازاربیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد ولملت (واسپاری ملت) با ۴.۹ درصد کاهش و پس از آن، نمادهای خنصیر، تایرا، شکلر و سغرب بود. همچنین نماد معاملاتی قزوین (کارخانجات قند قزوین) با ۵ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای آپ، سیمرغ، وایران و تکشا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۷۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۲۲ هزار و ۹۹۶ نوبت معامله و به ارزش ۲۳ هزار و ۹۹۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

در هفته پایانی این ماه (چهارشنبه 29 دی) با ریزش 709 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 275 هزار واحد آغاز شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳ هزار و ۵۳۹ واحدی معادل ۰.۲۸ درصدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۰۵ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۲ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۷۶ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۳۱۶ هزار و ۶۸۸  واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  کاهش ۱۳۸۵ واحدی، عدد ۳۳۵  هزار و ۶۴۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۷۰ واحدی به رقم ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۳۳۱۸  واحد افزایش را رقم زد و به  سطح یک میلیون و ۶۲۹ هزار و ۹۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۴۵۴ واحد افزایش به رقم ۹۷۰  هزار و ۴۰۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۴۴۴ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۵۷۰ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شبندر، شپنا، کگل، کچاد و شتران با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فملی، فخوز و ذوب تاثیر منفی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد حفارس(حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) با ۴.۸۱ درصد افت و پس از آن، نمادهای پرداخت، شبریز، تکشا و رتاپ بود. همچنین نماد معاملاتی قشکر(شکرشاهرود ) با ۴.۹۲  درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای ولملت، وپترو، حپترو و ولغدر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۵۸۱ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۰۶ هزار و ۱۷۱ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

کد خبر 1159482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha