رمضان ۲۰۲۲، آذین بندی مسجد تاریخی قیروان برای استقبال از ماه رمضان

مردم قیروان تونس امسال نیز همچون سال های گذشته با تزیین مساجد و تمیز کردن خانه هایشان به استقبال ماه رمضان می روند و مسجد تاریخی قیروان نیز آماده استقبال از نمازگزاران می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: شهر تاریخی قیروان در 160 کیلومتری تونس واقع شده است و نخستین شهری است که مسلمانان در سال ۶۷۰ میلادی در تونس بنا نهادند.قیروان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

 

مردم تونس به شوق رمضان خانه‌ هایشان را تمیز می کنند، لوازم و ظروف جدید می خرند و ویترین قهوه‌ خانه‌ ها و کافه‌ ها را زینت تزیین می کنند و جنب و جوش در بازارها، فروشگاه‌ها، معابر و خیابان‌های شهر در اواخر ماه رمضان و نزدیک به عید فطر به اوج خود می ‌رسد به طوری که فروشگاه ها برای ساعت های طولانی باز هستند.

 

در حالی که 13 روی بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده است، مساجد و امکان تاریخی قیروان تزیین می شوند که از جمله آن، مسجد جامع قیروان است که با نام مسجد عقبه بن نافع نیز شناخته می‌ شود. این مسجد یکی از با اهمیت‌ ترین مسجدهای تونس است که در شهر تاریخی قیروان قرار دارد.

 

در ماه مبارک رمضان علاوه بر شهروندان قیروان، زائران از استان های دیگر تونس به این مسجد می آیند.

 

مسجد در سال ۵۰ هجری قمری (۶۷۰ میلادی) توسط عقبه بن نافع در ابتدای تأسیس شهر قیروان در زمینی به مساحت ۹٬۰۰۰ مترمربع ساخته شد و یکی از کهن‌ترین مساجد جهان اسلام و الگویی برای سایر مساجد ساخته شده در مغرب عربی است.مسجد قیروان یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ ترین یادبودهای اسلامی در شمال آفریقا است. فضای آن شامل یک نمازخانه با ستون‌های موازی، حیاط دارای سنگفرش مرمری و یک گلدستهٔ بزرگ مربعی است.

 

قیروان همچنان سنت های رمضانی خود را حفظ کرده است و در شب نخست ما رمضان به نشان موعد افطار و سحری، توپی که قدمت آن به به دوران عثمانی می رسد هنوز در بالای برج دیوار قیروان به نام بریج قرار دارد، رها می شود.

 

مهمانی‌ های خانوادگی از دیگر سنت های این ماه در تونس است. تونسی ها محفل شعر برگزار می کنند  و آوازهای دینی می خوانندو ماه رمضان در تونس مناسبتی برای همدلی اجتماعی و احیای میراث اسلامی جامعه این کشور است. در این ماه شاهد برپایی «سفره‌های مهر» یا همان سفره‌های افطار هستیم که نشان از همبستگی و همدلی اجتماعی دارد و کمک‌ به خانواده‌های مستمند و تشکیل هیئت‌های خیریه که هدایا و مبالغ نقدی را به نیازمندان ارائه می‌کنند، از مظاهر آن است.

 

مردم در شهرهای مختلف تونس عادت دارند که از ظرف های مسی استفاده کنند و در هر سال به مناسبت ماه رمضان ظرف های جدید می خرند.

 

شکری سالمی، عضو جامعه مدنی قیروان می گوید: مردم شهر تاریخی قیروان هر سال به استقبال با ماه رمضان می رود و مساجد آن را تزیین می کنند.

 

وی افزود: قیروان شهری است که 300 مسجد دارد و نخستین شهر اسلامی است که در سال 50 هجری بنا شده است و روحانیت خاصی دارد.

کد خبر 1159594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha