اوج‌گیری دوباره کرونا در گلستان/ آتش زیرخاکستر شعله‌ور می‌شود؟

با اینکه در هفته‌های پایانی اسفند ۱۴۰۰ شاهد روند کاهشی شمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در گلستان بودیم اما چند روزی است که آمارها صعودی شده و نگرانی از اوج‌گیری دوباره کرونا به وجود آمده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، هرچند موج ششم کرونا با تاخیر اتفاق افتاد اما در ماه‌های پایانی سال به ویژه در بهمن ماه و ابتدای اسفند پارسال شرایط خوبی نداشتم و تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و موارد فوتی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده بود.

 

اما با فروکش کردن تب امیکرون در کشور از جمله در گلستان، فعالیت‌های عادی از سر گرفته شد و به ویژه در روزهای پایانی سال، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسید و در بسیاری از واحدهای صنفی هیچ نشانی از رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا نبود.

 

ستاد مقابله با کرونا در استان صرفا به دادن هشدار و توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسنده کرد و از سوی دیگر خبر چندانی از حضور دستگاه‌های نظارتی بر بازار وجود نداشت و الان هم شرایط به همان گونه است.

 

مشخص بود که شلوغی‌های بازار شب عید در هفته‌های بعد آن، آثار خود را در افزایش شمار بیماران کرونایی نشان خواهد داد.

 

از سوی دیگر با اینکه ستاد ملی کردنا در ابتدا صحبت‌هایی در خصوص محدودیت سفر و تزریق سه دز واکسن کرونا به عنوان شرط اصلی سفر را مطرح کرده بود اما هرچه به تعطیلات نوروزی نزدیک شدیم این محدودیت‌ها کمتر و در نهایت شرط سفر تزریق دو نوبت واکسن کرونا شد‌. ضمن اینکه امکان رصد و پایش همه مسافران نیز وجود نداشته و ندارد و برای همین عملا این مصوبه ستاد ملی کرونا، نه تنها جنبه اجرایی ندارد بلکه امکان نظارت برآن هم وجود نخواهد داشت.

 

این روزها که مسئولان از افزایش حدود ۵۰ درصدی تردد مسافران نوروزی و اقامت آنان در استان خبر می‌دهند اما یک زنگ خطر جدی هم سلامت عمومی را تهدید می‌کند و آن شعله‌ور شدن دوباره آتش کرونا است.

 

لغو محدودیت‌های کرونایی و بازگشت به شرایط عادی نیز از سوی ستاد ملی کرونا مصوب و ابلاغ شده و باید دید این تصمیم تا چه حد تضمین کننده سلامت شهروندان خواهد بود.

 

افزایش آمارها بیماران کرونایی در گلستان طی روزهای اخیر کاملا محسوس بوده و نکته نگران کننده‌تر این است که تقریبا حدود یک سوم بستری‌شدگان به علت شرایط نامناسب در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

 

سعید گل‌فیروزی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان گلستان اظهار کرد: از ۴ فروردین تاکنون شاهد افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان هستیم و در روز گذشته ۱۰ نفر به تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان افزوده شد.

 

سرپرست دانشگاه علون پزشکی گلستان گفت: در حال حاضر و براساس آخرین آمارها ۱۷۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۵۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال ۳۵ بیماری که متصل به دستگاه‌های ونتیلاتور هستند نیز وخیم است.

 

وی درباره آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در استان گفت: خوشبختانه شهر قرمز نداریم اما وضعیت در کلاله، بندرترکمن و مینودشت در حد هشدار جدی و نارنجی است. ضمن اینکه در گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا، گمیشان، علی آبادکتول، کردکوی، مراوه تپه، بندرگز و گالیکش وضعیت زرد حاکم است و فقط رامیان در شرایط آبی کرونایی قرار دارد.

 

گل‌فیروزی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید کرد و آن را عامل موثری در شدت بیماری در صورت ابتلای افراد، دانست و از مردم خواست نسبت به تکمیل واکسیناسیون کرونا اقدام کنند.

 

با وجود همه هشدارها و توصیه‌ها اما استقبال از تزریق دز سوم واکسن کرونا چندان مطلوب نیست. یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۴۴۸ نفر معادل ۹۳.۲ درصد جمعیت واجد شرایط در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند و دز دوم نیز به یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۴۶۸ نفر تزریق شده که ۸۲.۳ جمعیت بالای ۱۲ سال را شامل می‌شود.

 

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان تنها ۳۶.۳ درصد جمعیت واجد شرایط استان معادل ۴۸۳ هزار و ۵۱۸ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند که این موضوع می‌تواند در موج‌های بعدی که کارشناسان پیش بینی آن را کرده‌اند، خسارت‌بار باشد.

 

کد خبر 1161196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha