تلاش دولت برای پایداری شبکه و بهبود وضعیت ارتباطات در نوروز/بررسی چالش های پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران

بررسی چالش های پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران، تلاش دولت برای پایداری شبکه و بهبود وضعیت ارتباطات در نوروز، بسته پیشنهادی وزارت صمت برای رفع موانع تولید به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۴ فروردین شبستان به شرح زیر است:

امروز؛ عرضه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت ۶۷ شرکت در مجموع یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۲۶ تن سیمان را در تیپ‌های مختلف عرضه کردند که با تقاضای بیش از ۱.۲ میلیون تنی مواجه و در نهایت ۹۸۵ هزار و ۴۰۴ تن آن به ارزش ۵ هزاار و ۲۶۷ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

 

از نکات قابل توجه عرضه‌های این هفته رشد ۷۷ هزار و ۶۰۰ تنی سیمانی‌ها در تالار است و از کل عرضه امروز سیمانی‌ها در بورس کالای ایران، یک میلیون و ۵۷ هزار و ۲۲۶ تن از نوع تیپ ۲، ۷۸ هزار و ۲۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۵۷ هزار و ۸۰۰ تن از نوع سیمان تیپ۱-۳۲۵ و ۲ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

 

۶۵ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان تهران، آبیک، ارومیه، سپاهان، هرمزگان، ساوه، شاهرود، مازندران، هگمتان، مجتمع سیمان غرب آسیا، شرق، بجنورد، صوفیان، ممتازان کرمان، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان سامان غرب، شمال، صنایع سیمان گیلان سبز، آذر آبادگان خوی، فارس نو، صنایع سیمان نهاوند، خزر، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، ایلام، عمران انارک، نیزار قم، اصفهان، داراب، صنایع سیمان شهرکرد، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، فیروزکوه، قائن و سیمان منددشتی هستند.


همچنین شرکت‌های سیمان پیوند گلستان، کارخانجات سیمان لامرد، کرمان، لار سبزوار، غرب، نائین، زاوه تربت، دشتستان، کاوان بوکان، جوین، اردستان، خوزستان، باقران، ساروج اصفهان، خاش، دورود، آرتا اردبیل، زنجان، کویر کاشان، کیاسر، فارس، زابل، خمسه، کارون، خاکستری نی ریز، بین‌المللی ساروج بوشهر، توسعه ماهان کرمان، کردستان، استهبان، سپهر قیر و کارزین، یاسوج، قشم نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو خواهند برد.

 

بررسی چالش های پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران

سید علی حسینی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، ضمن تاکید بر اهمیت تکمیل پروژه یاد شده، اظهار داشت: انتظار می رود پیمانکاران خوب ایرانی و طرف ارمنی بتوانند اندک مشکلات موجود را با همکاری یکدیگر رفع کرده و آن را به پایان برسانند.

وی با ذکر این نکته که ارمنستان کشور مورد اعتماد ماست؛ گفت: اتمام موفقیت آمیز این پروژه ، می تواند زمینه را برای همکاری های آتی بین دو کشور، فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد: تکمیل سریع پروژه یادشده از اهمیت ویژه ای برای دو کشور برخوردار بوده و ضروری است دو طرف بر مشکلات موجود در مسیر اجرای این پروژه غلبه کنند.

در ادامه این نشست، هاکوپ وارتانیان معاون وزیر زیرساختها و مدیریت سرزمینی جمهوری ارمنستان، ضمن تشکر از مدیر عامل بانک توسعه صادرات برای برگزاری این نشست٫ گفت: امیدواریم پس از این نشست، مشکلات این پروژه، رفع شود و شاهد توسعه تعاملات و تداوم دوستی دو کشور، باشیم.

گفتنی است قرارداد تامین مالی پروژه احداث خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران در سال ۲۰۱۱ فیمابین بانک توسعه صادرات ایران و طرف ارمنی به امضا رسید؛ بر اساس این قرارداد فاینانس، ۸۵ درصد ارزش پروژه توسط بانک توسعه صادرات ایران تامین مالی خواهد شد. بر این اساس، مبلغ ۸۸ میلیون یورو توسط بانک توسعه صادرات برای اجرای این پروژه تخصیص یافته که تا کنون ۶۵ میلیون یورو از این مبلغ را پرداخت کرده است.

هم اکنون ظرفیت انتقال برق میان دو کشور نزدیک به ۳۰۰ مگاوات است که با راه اندازی خط سوم انتقال برق تا ۱۲۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

 

تلاش دولت برای پایداری شبکه و بهبود وضعیت ارتباطات در نوروز

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پست اینستاگرامی خود نوشت: شاید تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران من در وزارت ارتباطات و اپراتورهای ثابت و همراه در ایام نوروز از دیدگان شما پنهان مانده باشد اما حتما نمود آن را در پایداری شبکه هنگام مکالمه با دوستان و عزیزانتان، دید و بازدید، مسافرت، دریافت خدمات یا تماشای محتواهای مورد نظرتان از سکوهای توزیع و پخش محتوا احساس کرده‌اید.

 

وی افزود: بسیاری از همکارانم در تعطیلات نوروز مشغول رصد شبکه و بهبود وضعیت ارتباطات بودند تا شما شهروندان عزیز با خیال راحت از آیین‌های نوروزی لذت ببرید.

 

وزیر ارتباطات در ادامه به برخی از تلاش‌هایی که در این مدت انجام شده، اشاره کرد: توسعه پهنای باند شبکه ارتباطات زیرساخت، هسته شبکه مخابرات، اپراتورهای همراه در شهرها و مناطق پرتردد ساحلی، زیارتی و سیاحتی، آماده‌باش ادارات کل ارتباطات و نمایندگان اپراتورها در استان‌ها و شیفت‌بندی کارکنان فنی و هماهنگی با تمامی نهادهای مرتبط استانی، استقرار گشت‌های فیبرنوری به ویژه در مسیرهای پر خطر و حادثه‌خیز،  افزایش پهنای باند سایت‌های تلفن همراه در جاده‌های ورودی و پر تردد استان‌ها، تامین اقلام فنی ضروری و ذخیره در انبارهای سطح کشور برای استفاده در مواقع اضطراری به منظور تسریع در رفع اشکالات احتمالی، انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم سایت‌ها و تجهیزات قبل از شروع ایام نوروز، استقرار سایت‌های سیار برای مناطق پرتردد و مسافرپذیر برای زمان افزایش تردد یا افت کیفیت ترافیک، پایش روزانه طیف فرکانسی اپراتورهای سیار به منظور رفع تداخلات فرکانسی احتمالی، افزایش پوشش و ظرفیت شبکه در محدوده حرم مطهر رضوی با استقرار ۶ سایت همراه اول و ایرانسل و استقرار سایتهای سیار در اطراف محدوده حرم در ساعات تحویل سال، استقرار سایتهای سیار خدمات ارتباطی در مقاصد گردشگری کشور و یادمان‌های دفاع مقدس، نصب ۴ ایستگاه تلفن همراه در اطراف مسجد جمکران و ۴ ایستگاه در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از جمله کارهایی است که برای پایداری ارتباطات در ایام نوروز انجام شده است.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۵۷۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۱۴ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۵۷۸,۰۰۰، انس جهانی طلا به ۱,۹۲۰.۵۴ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۵,۱۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۰,۰۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۵۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۱,۵۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۴,۴۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۴ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۱,۱۴۰ ریال رسید. همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۱,۲۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۶,۰۱۰ ریال رسید.

 

همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (یکشنبه، ۱۴ فروردین ماه) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۹ ارز ثابت ماند، همچنین نرخ ۷ ارز افزایش و ۳۰ ارز کاهش یافت. هر دلار آمریکا ۴۲‌ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۸۳ ریال و یورو ۴۶ هزار و ۴۰۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوییس امروز ۴۵ هزار و ۳۶۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۸۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۱۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۴۱ ریال، روپیه هند ۵۵۳  ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۸۲۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۲ هزار ۸۸۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۴ هزار ۲۸۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۶۲ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۵۵۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۸۷ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌ هزار و ۸۶۷ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۸۶۱ ریال، روبل روسیه ۴۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸  ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۱ هزار و ۴۶۸ ریال، سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۵۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۸۳۵ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۱ هزار و ۴۲۸ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۵۳۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۶۸۶  ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۵۵ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۰۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۵۷۲ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۷۶ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۵۲۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان هشت هزار و ۸۴۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۹۴ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۵ ریال، افغانی افغانستان ۴۷۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۹۰۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۳۹۵ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۲۳۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۶ ریال قیمت خورد.

 

بسته پیشنهادی وزارت صمت برای رفع موانع تولید به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید

مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت شب گذشته (شنبه ۱۳ فروردین) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه بسته پیشنهادی ۲۷ ماده‌ای وزارت صمت برای رفع مهمترین موانع تولید به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید، گفت: موضوع رفع موانع تولید بر اساس شعار پارسال به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی در دولت مطرح بود و از این باب از ابتدای استقرار در حوزه های مختلف شناسایی موانع انجام شد. در حوزه صادرات خوشبختانه در همان ابتدای استقرار برخی موانع صادراتی در قانون مصوب ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد.
 

نیازی با اشاره به اینکه در حوزه تولید، مقداری مقدمات کار به زمان نیاز داشت، اضافه کرد: مطالعاتی انجام و بررسی هایی صورت گرفت و با هماهنگی بخش خصوصی و کمک خود بخش خصوصی، انجمن ها و تشکل ها موضوعات مهمی که به نوعی چالش های جدی حوزه تولید بود در چند حوزه شناسایی شد.
 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه در حوزه بانک بیشترین موضوعاتی که مطرح بود و چالش هایی که در این حوزه وجود داشت، نبود شفافیت در تسهیلات پرداختی و محاسبه نرخ سود بود و در برخی موارد، تضامینی که در این حوزه وجود داشت و محدودیت اعتبارات بانکی برای بخش تولید که خوشبختانه در این حوزه تصمیمات جدی گرفته شد، ادامه داد: برخی از این ها به تصویب شورای پول و اعتبار نیاز داشت که در ستاد دولت تصویب شد و به تأیید ریاست جمهور رسید در قالب 27 ماده جمع بندی و به مراجع ذیربط برای تصویب نهایی ارسال شد.



وی درباره اینکه برای نهایی شدن این مصوبه در دولت چه فرایندی باید طی شود؟ گفت: بخشی از اینها به مصوبه پول و اعتبار نیاز دارد که موضوعاتی مانند افزایش سقف پرداخت تسهیلات معادل 120 درصد فروش سال گذشته که این عدد حدود 90 درصد بود ولی با توجه به نقدینگی زیادی که بخش تولید نیاز دارد این عدد به 120 درصد افزایش پیدا کرد. افزایش اختیارات هیأت مدیره بانک ها در استان ها برای این که مانع مراجعه فعالان اقتصادی به مراکز شود در ستاد مصوب و به شورای پول و اعتبار ارجاع شد.
 

نیازی با اشاره به اینکه بحث رفع محدودیت مازاد وثایقِ تسهیلات گیرندگان یکی از چالش های جدی بود که جمع بندی و تصویب شد و تصویب نهایی آن در شورای پول و اعتبار صورت می گیرد، افزود: بحث ممنوعیت و الزام سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات هم یکی از چالش های جدی فعالان اقتصادی است که به نوعی تصویب شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1162099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha