تحليل سرلشكر صفوي از جنگ روسيه و اوكراين

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا با بيان اينكه دوران جدیدی در عالم شروع شده است به تحليل جنگ روسيه و اوكراين پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سرلشكر سيد يحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در ديدار نوروزي با جمعي از فرماندهان و اساتيد دانشگاهها با اشاره به تغيير و تحولات اخير در منطقه و جهان تأكيد كرد: دوران جدیدی در عالم شروع شده و شرايط فعلي و جنگ روسيه و اوكراين در قاره اروپا بعد از پايان جنگ جهاني دوم در سال ١٩٤٥ ميلادي بي سابقه بوده است.

وي خاطرنشان ساخت: البته روسيه يك كشور اوراسيايي است، سمت شرق رشته كوههاي اورال بخش آسيايي روسيه و غرب آن بخش اروپايي روسيه است.
 
سردار صفوي گفت: روسيه سرزمين هاي اتحاد جماهير شوروي سابق را در محيط امنيت ملي خود مي داند و بعد از فروپاشی شوروی سابق، به تدريج تقریباً تمام کشورهایی جدا شده از شوروي مثل لیتوانی، لتونی و استونی كه هم مرز با روسيه هستند، به عضويت ناتو درآمدند و الان ٣٠ كشور عضو ناتو هستند.
 
وي در تحليل دلايل شروع جنگ روسيه و اوكراين گفت: بعد از انقلاب مخملي در اوكراين در سال ٢٠٠٥، آمريكايي ها تلاش كردند اوكراين را به اردوگاه غرب ببرند و بعد از سرنگوني ويكتور يانوكويچ در سال ٢٠١٤، اوكراين در جهت سناريوي آمريكا و اروپا، در مسير عضويت در ناتو حركت كرد.
 
سردار صفوي در تشريح دلايل حساسيت هاي ژئواستراتژيك اوكراين براي روسيه خاطرنشان ساخت: فاصله کیف تا مسکو ۴۰۰ کیلومتر است و اين مسافت كلا دشت باز است، مثل استان خوزستان ما است و هيچ ارتفاع بلندي در ميان آن نيست. 
 
وي افزود: سرنوشت جغرافيايي اوكراين و روسيه به هم گره خورده است و اگر آمريكايي ها و ناتو موفق میشدند اوكراين را به عضويت ناتو در بياورند و سیستم‌های موشكي، پدافند هوايي و تسلیحات شان را در اوكراين مستقر كنند، مسکو در معرض تهديد جدي قرار مي گرفت بنابراين نگاه روسيه به اوكراين، مبتني بر امنيت ملي است.
 
سرلشكر صفوي با بيان اينكه روسيه يك نگاه تاريخي هم به اوكراين دارد تصريح كرد: علاوه بر نگاه ژئواستراتژيك، روسيه يك نگاه تاريخي هم به اوكراين دارد چون روسيه تزاري ابتدا از كي يف شكل گرفت، اولين پايتخت روسيه تزاري كي يف و بعد سن پترزبورگ و سپس مسكو بود. يعني تا اوايل قرن ١٨ كي يف مركز سياسي روسيه تزاري بود.
 
وي با تحليل جغرافياي نظامي شرق اروپا گفت: از نظر نظامي، پس از جدا كردن آبخازيا از گرجستان، تصرف جنوب اوكراين به معناي تسلط كامل روسيه بر بخش اصلي نوار شرق و شمالي درياي سياه و درياي ازوف است كه اين به معناي ظرفيت و مزيت استراتژيك روسيه در برابر ناوگان ششم دريايي امريكا و ناتو محسوب مي شود.
 
سرلشكر صفوي در تحليل نوسانات قدرت در پي جنگ روسيه و اوكراين خاطرنشان ساخت: اين جنگ موجب كاهش قدرت آمريكا، ناتو و اروپا شده است، البته روسيه هم خسارت ديده و بزرگترين خسارت اين كشور در ميدان افكار عمومي جهان و كاهش قدرت ديپلماسي عمومي روسيه رقم خورده و تحريم ها هم براي روسيه و هم براي امريكا و اروپا هزينه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي در پي دارد.
 
وي با بيان اينكه بهره بردار اين جنگ، چيني ها هستند گفت: در اين شرايط محيط بين المللي، معادلات قدرت در مقياس جهاني به نفع چيني ها در حال تغيير است و آن قدرت رو به ارتقاء و وزنه تعادلي، چين است كه هم در مقابل آمريكا هم در مقابل اروپا جايگاه خود را بالا برده است.
 
وي با اشاره به فرصت ها و تهديدهاي جمهوري اسلامي ايران در شرايط كنوني اظهار كرد: از نظر من سال ١٤٠١ سال فرصت هاي جمهوري اسلامي ايران هم در محيط ملي، هم محيط منطقه اي و هم در محيط بين المللي است، مهم این است که ما از فرصت هاي مقابل خودمان با يك سياست هوشمندانه استفاده كنيم.
 
وي ياداور شد: بنده بيش از ١٥ سال است كه در مباحث دانشگاهي و محافل علمي تاكيد مي كنم كه جهان به سمت چند قطبي شدن قدرت در حال گذار است و قدرت آرام آرام از غرب به سمت شرق عالم در حال حركت مي باشد.
 
رييس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهيد سليماني افزود: قدرت قاره آسيا و قدرت جهان اسلام در سالها و دهه هاي آينده شكل خواهد گرفت و ايران مي تواند در شكل گيري هر دو جريان قدرت، نقش محوري ايفا كند. جمهوري اسلامي ايران قلب جهان اسلام و يكي از بازيگران مؤثر قدرت قاره آسيا است.
 
اين استاد جغرافياي سياسي تاكيد كرد: بايد با يك تفكر راهبردي و همه جانبه در ابعاد اقتصادي، سياسي، فرهنگي و امنيتي براي قوي تر شدن ايران با استفاده از فرصت هاي منطقه اي و جهاني برنامه ريزي و اقدام كنيم.
کد خبر 1163282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha