درسی که  ماجرای طالوت به  منتظران می‌دهد/ آزمون‌های انتظار

حجت‌الاسلام اباذری با شرح ماجرای طالوت در قرآن و آموزه‌های آن برای منتظران، گفت: ما که از پرداخت اندکی از مال‌مان در راه امام زمان(عج) اکراه داریم و برای فرار از آن دلایل متعدد می‌آوریم، چطور می‌خواهیم در رکاب امام عصر(عج) جانفشانی کنیم؟!

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمود اباذری در شرح آیات مهدوی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: بسیاری از منتظران، بی‌قرار ظهور هستند اما باید بدانیم خدای علی و اعلی سنت هایی دارد ازجمله آنکه بار اقامه قسط بر دوش مردم است، امام زمان(عج) نیروهایی می خواهند که ایشان را در مسیر تحقق عدالت جهانی همراهی کنند و این نیروها باید امتحان پس دهند.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: آیات 246 به بعد سوره مبارکه بقره به نمونه ای از این آزمون ها اشاره می کند که چون دشمن به مومنان حمله کرد و خسارت جانی و مالی بسیار بر آنان زد، نزد نبی الهی (ظاهرا حضرت سموئیل(ع)) رفتند و خواستند فرمانده ای برایشان تعیین کند تا جهاد کنند؛ آن نبی الهی پرسید: اگر فرمان جهاد داده شود آیا پای کار هستید؟ پاسخ دادند: بله؛ اما قرآن می فرماید: وقتی حکم جهاد صادر شد بسیاری از آنها در خانه ها خزیدند جز تعداد کمی «فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا»؛ این نخستین ریزش آنها بود!

 

مولف کتاب «بشارت های قرآنی درباره حکومت جهانی امام زمان (عج)»، تصریح کرد: پس از آن وقتی حضرت سموئیل به حکم خدا طالوت را به عنوان فرمانده آنان معرفی کرد، بلافاصله پرسیدند: این جوان گمنام چه دارد؟ «وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُم»، حضرت سموئیل(ع) فرمود: خدا او را برگزیده است! «قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ» این دومین ریزش آنها بود نظیر آنچه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) با وصایت امیرالمومنین(ع) شد!

 

وی اضافه کرد: سپاهیان حضرت طالوت حرکت کردند، و او به آنها فرمود: خدا شما را به نهر آبی می آزماید و نباید از آن نهر بخورید؟ اما باز هم ریزش داشتند و از نهر نوشیدند جز عده کمی (313 نفر) «فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا»، وقتی هم با سپاه قوی جالوت مقابله شدند، گفتند: ما توان رویارویی با دشمن را نداریم، اما عده ای قلیل که ایمانشان قوی بود، گفتند: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» و از خدا درخواست کمک کردند: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ».

 

حجت الاسلام اباذری در ادامه بیان ماجرای طالوت در قرآن ابراز کرد: با یاری خدا بود که جالوت با آن قدرت توسط نوجوانی 13 14 ساله به نام داوود (بعدها پیامبر شد) کشته شد «فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ»؛ اینجا خدا می خواهد بگوید مهم است که ایمان و توکل و باور قوی به من داشته باشید شما را یاری خواهم کرد.

 

وی تاکید کرد: در دوران غیبت امام زمان(عج) نیز خمس از امتحانات و آزمون ها است، امام زمان(عج) به مال ما نیاز ندارند اما ما که از پرداخت اندکی از مال‌مان در راه امام زمان(عج) اکراه داریم و برای فرار از آن دلایل متعدد می آوریم، چطور می خواهیم در رکاب امام عصر(عج) جانفشانی کنیم؟!

 

حجت الاسلام اباذری اضافه کرد: آزمون دیگر در عصر غیبت، طولانی شدن این دوران و سختی های آن است، این همان آزمونی است که بنی اسرائیل در آن رفوزه شدند! یعنی آزمون ایمان و اعتماد به وعده الهی. سستی باورها و اعتقادات و فرو ریختن آن با کمترین لرزش هم از آزمون های عصر غیبت است باید منتظران امام زمان(عج) پایه های ایمانشان را را قوی کرده باشند.

 

وی با اشاره به دیگر آزمون های عصر غیبت، خاطرنشان کرد: آزمون پایبندی به حق در شبهه های عصر غیبت و آزمون تبعیت از ولایت فقیه هم از عرصه های امتحان منتظران است که باید از خدا بخواهیم در آنها سربلند شویم و جزء همراهان حضرت حجت(عج) باشیم.

 

کد خبر 1163328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha