توسعه ورزش در کانون های مساجد و تعامل دو جانبه

رونق فعالیت های ورزشی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد و تعامل این مراکز با هیات های ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش و تحرک و تقویت فرهنگ در حوزه ورزش موثر نتیجه میزگرد خبری شبستان با مسئولان و کارشناسان بود.

 خبرگزاری شبستان-اصفهان: یکی از مقوله های مهم اثر گذار در جذب به مسجد و عضویت در کانون های فرهنگی و هنری مساجد، انجام فعالیت های ورزشی در این مراکز است که متناسب با هویت و ساختار این مراکز دینی فعالیت ها برنامه ریزی و مدیریت می شود.

 

گستردگی 26 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد کشور فرصت ناب برای توسعه فرهنگ ورزش و ایجاد شبکه منظم در حوزه فعالیت های ورزشی است که باید نگاه جامعی به آن صورت بگیرد و در تعامل بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هیات های ورزشی مسیری باز شود.

 

گفت‌وگو کارشناسان و مسئولان پیرامون مسائل فرهنگی و ورزشی فرصت خوبی را فراهم می کند تا اهمیت موضوع بیش از گذشته فراهم و در آینده این مقوله توسعه پیدا کند که در مساجد و کانون های فرهنگی و هنری شاهد رویدادهای ورزشی با هدف ترویج فرهنگ ورزش باشیم.

 

تیران و کرون یکی از شهرستان های استان اصفهان است که با تعامل بین مسئولان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان زیربنای خوبی برای توسعه ورزش همگانی و فعالیت های ورزشی متناسب با روح مسجد ایجاد شده و شاهد ایجاد سالن های ورزشی و امکانات تجهیزات در مساجد هستیم.

گرچه طی چهار سال گذشته برخی از نگاه های مدیریتی در انجام فعالیت های این چنینی و زیربنایی در کانون های فرهنگی و هنری کم رونق شده بوده اما مجدد موج جدیدی از این دسته فعالیت ها را در این خطه و دیار شاهد خواهیم بود.

همین پتانسیل بی نظیر فرصتی شد تا میزگرد خبری با حضور کارشناسان ورزشی، فرهنگی و مسئولان این عرصه برگزار و موضوع مورد بررسی و نتایج آن در نگاه کارشناسی تبیین و در این رسانه خبری بیان شود.

 

 

نقش کانون های مساجد در ترویج فرهنگ ورزش

 

سید علیرضا سید اشرفی کارشناس ورزش و استاد دانشگاه پیام نور تیران با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ ورزش و تحرک در جامعه گفت: تشکل های فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری و سازمان‌های مردم نهاد در تحقق این امر نقش مهمی دارند.

 

به گفته وی تبیین جایگاه ورزش قهرمانی و همگانی برای خانواده ها و ایجاد انگیزه برای گرایش در این حوزه در بین جوانان و نوجوانان توسط نهادهای فرهنگی کارگشا است.

 

وی ادامه داد: مدیران، هیات رئیسه و دبیران تشکل های اجتماعی با تعریف برنامه های فرهنگی و ورزشی امکان توسعه ورزش در بین خانواده ها و فرزندان آنان را در کنار تحصیل فراهم می سازند.

 

استاد دانشگاه پیام نور تیران به ضرورت توسعه ورزش در روستاها و مناطق کمتر برخوردار اشاره کرد و اظهار داشت: استعدادهای زیاد و متعدد ورزشی در بین بخش‌های مختلف کشور وجود دارد که سرمایه گذاری در این حوزه نتایج ارزشمندی را برای ورزش جامعه خواهد داشت.

 

وی پراکندگی کانون های مساجد در بخش های مختلف روستایی و عشایری را فرصتی برای ترویج ورزش و توسعه خانه های ورزش محلی دانست و اذعان داشت: تعامل بین این مراکز با هیات های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان زمینه ساز رونق فعالیت های ورزشی و تندرستی در آن مناطق خواهد شد.

 

سید اشرفی با اشاره به اینکه ورزش همگانی فرصت های زیاد روحی و جسمی را برای افراد به ارمغان می آورد، خاطرنشان کرد: ورزش صبحگاهی و عصرگاهی، دوچرخه سواری و مواردی از این قبیل به رفع خستگی روزانه، سلامت جسمی و کاهش نگرانی ها و خستگی های روحی کمک می کند.

 

وی دستیابی به نشاط اجتماعی از دریچه ورزش را مهم دانست و اذعان داشت: تشکل های فرهنگی با چنین ابزار و امکاناتی در محل فعالیت علاوه بر رونق ورزش به ایجاد نشاط و عضویت در کانون خود کمک کنند.

 

این کارشناس ورزشی توجه به حوزه قهرمانی و استعداد پروری را مهم خواند و یادآور شد: بسیاری از مفاهیم مهم زندگی مثل رقابت سازنده، تجربه برد و باخت، تحمل و بردباری در برابر سختی ها و تلاش برای موفقیت را در صحنه های رقابت ورزشی می تواند کسب کرد.

 

وی معتقد است خانواده های تک فرزندی و آن هایی که به دنبال رشد اجتماعی فرزندان خود هستند از ورزش برای کسب مفاهیم مهم اجتماعی و زندگی می توانند استفاده کنند.

 

 

نتایج اثر گذار تعامل بین ورزش و تشکل های فرهنگی

 

غلامحسین کریمی پیشکسوت ورزش و از مدیران ورزش و جوانان استان اصفهان به مقوله فرهنگ در ورزش و فرهنگ سازی در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: تعامل بین نهادهای فرهنگی و ورزشی برای رشد هر دو بخش لازم است.

 

وی در بخشی از این میزگرد خبری به تجربه خود در تعامل با نهادهای فرهنگی اشاره کرد و ابراز داشت: نتایج اثر گذار تعامل بین ورزش و تشکل های فرهنگی مشاهده شده که باید زمینه های این همکاری ها توسط ادارات و همچنین هیات ها ورزشی و کانون های فرهنگی فراهم شود.

 

وی ادامه داد: همکاری های مشترک در برگزاری رویدادها و اتفاقات فرهنگی و ورزشی علاوه بر اینکه فرهنگ پهلوانی و قهرمانی و ورزش و تکاپور را توسعه می دهد به تقویت فرهنگ در ورزش نیز کمک می کند.

 

کریمی توجه به ورزش در مساجد و تشکل های فرهنگی را مهم خواند و یادآور شد: ارتباط خوبی بین آموزه های دینی و اعتقادی و مبانی ورزشی برای سلامت روح و جسم با ایجاد برنامه های فرهنگی برقرار می شود.

 

 

توجه به باورها و فرهنگ مردم  در توسعه ورزشی

 

بتول فروزان کارشناس مسئول فرهنگی و جوانان اداره ورزش و جوانان تیران و کرون گفت: توجه به باورها و فرهنگ مردم  در توسعه ورزشی و تعمیق باورها دینی لازم است.

 

وی در ادامه این میز گرد خبری اظهار داشت: ‌توسعه فرهنگ ورزش با استفاده از امکانات موجود و ظرفیت سمن ها و کانون های فرهنگی مساجد، ابندا باید چند مولفه اساسی شامل آسیب ها و ضعف های موجود در ورزش هر منطقه، باورها و فرهنگ ها در خصوص ورزش و شرایط اقتصادی مردم و جامعه بررسی و مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته وی، در خصوص آسیب ها و ضعف های موجود، ساختار ضعیف، ضعف در برنامه ریزی و اجرا، منابع مالی محدود، عملکرد ضعیف نیروی انسانی از مهمترین عامل ها می باشند که توجه به آن لازم است.

 

کارشناس مسئول فرهنگی و جوانان اداره ورزش و جوانان تیران و کرون اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل و ضعف در توسعه ورزش علی الخصوص ورزش همگانی، دولتی بودن ورزش است.

 

وی استفاده از بخش خصوصی در توسعه ورزش، استفاده از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی، عمل کردن بدون شعار دادن، برگزاری مستمر مسابقات و همایش های ورزشی خانوادگی، محلی و گسترش مشارکت سمن ها و کانون های فرهنگی مساجد در برگزاری همایش ها و مسابقات را رفع این آسیب ها و ضعف ها اثرگذار دانست.

 

به اعتقاد فروزان، توجه به ورزش به عنوان عاملی مهم برای کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش سلامتی و نشاط اجتماعی، کاهش بیماری ها و همچنین از دیگر راه کارهای رفع ضعف ها و موانع موجود برای جبران و کاهش ضعف های این حوزه است. 

 

وی ادامه داد: گسترش رشته های مختلف ورزشی در هر منطقه با توجه به استعدادیابی در رشته های مختلف و کشف استعداد ها، تمرکز را بر روی رشته ورزشی خاصی که بیشترین استعداد را داشته، معطوف نمی کند.

 

به گفته این کارشناس در حوزه فرهنگی همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در جهت توسعه ورزش مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سپاه، نیروی انتظامی و میزان حضور ورزش در برنامه های این دستگاه ها کارگشا خواهد بود.

 

وی ادامه داد: مهمترین اصل در توسعه ورزش توجه به باورها و فرهنگ مردم است که می توان با ترویج فرهنگ ورزشی و تحرک در جامعه و نهادینه کردن آن، باورهای فرهنگی مردم، باور بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه ورزش را تقویت کرد.

 

فروزان خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی مساجد با آموزش و آگاه سازی از طریق راه کارهای دینی و توصیه های معصومین قادر به توسعه فرهنگ ورزش و تحرک خواهند بود چرا که این مسائل جزو الگوهای فرهنگی و دینی ما محسوب می شوند و از آن ها می توان برای سیاستگذاری در ورزش و ترغیب مردم به ورزش استفاده کرد.

 

به گفته وی بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، خلاقیت و نوآوری آن ها در برآورده سازی نیازها و خواسته ها و همچنین میزان نفوذ آن ها در بین مردم و علی الخصوص جوانان می تواند در تقویت باورها و تغییر نگرش مردم نسبت به ورزش موثر باشد.

 

این مقام مسئول در حوزه فرهنگی با اشاره به  شرایط اقتصادی موجود در کشور اذعان داشت: ارائه امکانات و تجهیزات مناسب به صورت رایگان یا نیم بها و اختصاص اعتباری هر چند اندک جهت ایجاد انگیزه برای ورزش می تواند تحرک و تکاپو را ایجاد کند.

 

ایجاد پایگاه های ورزش های محله ای یا صبحگاهی در پارک، ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش با ایجاد مشوق هایی مانند معافیت مالیاتی، اعطای تسهیلات کم بازده و طولانی مدت از دیگر پیشنهادات این کارشناس فرهنگی و مدیریت برای توسعه فرهنگ ورزش و تعامل با کانون های مساجد بود.

 

 

عدالت ورزشی ورزشی ثمره تجهیز کانون های مساجد

 

علی معینی کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد تیران و کرون گفت: عدالت ورزشی ثمره تجهیز کانون های مساجد به امکانات و تجهیزات در این حوزه است.

 

وی با سابقه یک دهه فعالیت در کانون های مساجد در این میزگرد خبری اظهار داشت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور از جمله مراکزی است که با اقشار مختلف جامعه در ارتباط می باشند .از این رو تجهیز این مراکز به امکانات فرهنگی و هنری و ورزشی سبب بهره برداری آسان مردم می شود که این تجربه در سال های گذشته وجود داشته که با کمک خیرین و نهادهای متولی تجهیز کانون ها به وسایل ورزشی انجام شده است.

 

به اعتقاد این کارشناس فرهنگی و هنری مساجد، توسعه ورزشی و عدالت در امکانات ورزشی با توسعه وسایل در کانون ها محقق خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همین توسعه و گستردگی امکان دسترسی به مردم و ارتباط با آحاد جامعه را فراهم کرده که دستیابی به عدالت فرهنگی با توسعه این مراکز به حدی رسیده است.

 

معینی ادامه داد: تیم های اجرایی کانون های فرهنگی و هنری با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری و مذهبی به ارتقا سطح کیفی روحیه معنوی اعضا کمک می کنند که این امر با برنامه ریزی مدون، مستمر و بلند مدت محقق شدنی است.

 

وی با اشاره به اهداف سازمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد در جذب حداکثری افراد جامعه جهت عضویت در کانون های مساجد، افزود: این امر هم با اجرای فعالیت های متنوع ورزشی در کنار برنامه های فرهنگی و هنری انجام می شود .

 

این کارشناس در حوزه فرهنگ هنر مساجد خاطرنشان کرد: فعالیت های ورزشی علاوه بر اینکه امکان جذب به مسجد را فراهم می کنند، در ارتقا سطح شادی و نشاط جامعه خصوصا عضو کانون و محله های همجوار مسجد نقش دارد.

 

وی یادآور شد: افزایش سطح سلامت روح و جسم با ارتباط بین فعالیت های هنری، فرهنگی، دینی و ورزشی تحقق می یابد.

 

معینی چنین ارتباطی که با محوریت مساجد رقم می خورد را  باعث موفقیت مردم جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان در زمینه های مدیریتی، اجتماعی  و جلوگیری از بیماری ها و آسیب های مختلف  فردی و اجتماعی دانست.

 

 

 

 

 

کد خبر 1163590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha