ضرورت محفوظ بودن حق آبه خوزستان/ مخالف انتقال آب بدون توجه به مباحث زیست محیطی هستیم

خلیلیان بر ضرورت محفوظ بودن حق آبه خوزستان تاکید کرد و با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز در سفر اول به استان این مساله را مطرح کرده بود گفت: با هر نوع انتقال آب که مخالف بحث‌های زیست محیطی است و حق آبه استان خوزستان را کاهش می‌دهد مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «صادق خلیلیان» شامگاه (چهارشنبه ۲۴ فروردین‌) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تشریح آخرین اقدامات دولت برای حل مشکلات خوزستان اظهار کرد: خوزستانی که ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی دولت را تامین می‌کند ولی متاسفانه نرخ بیکاری آن از متوسط کشور بالاتر است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید اقدامات در این زمینه سازماندهی و در قالب یک برنامه ۲ ساله تدوین شود افزود: این برنامه برای تصویب به دولت فرستاده شده تا بتوان از طریق آن مشکلات خوزستان را حل کرد.

 

وی بر ضرورت محفوظ بودن حق آبه خوزستان تاکید کرد و با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز در سفر اول به استان این مساله را مطرح کرده بود ادامه داد: وقتی منابع نفت و گاز خوزستان صرف آبادی کشور می‌شود در این زمینه باید حق آبه خوزستان محفوظ باشد. 

 

خلیلیان با اشاره به اینکه مصوبات سفر اول رئیس جمهور در چارچوب برنامه‌ای ۲ ساله تنظیم کردیم و به تصویب رساندیم اضافه کرد: این مصوبات اکنون به تصویب رسیده و ابلاغ شده و توانستیم ۳۶ هزار میلیارد تومان به عنوان مصوبات این سفر به خوزستان دریافت کنیم.

 

وی تصریح کرد: از این اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان جهت توسعه سرمایه گذاری، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی برای پشتیبانی از تولید و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ازدواج جوانان مشخص شده است.

 

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عنوان کرد: این شرکت حدود هفت سال با مسائلی مواجه بوده و در نهایت با اقدامات انجام شده، خلع ید از بخش خصوصی انجام شد و با مکاتباتی که با رئیس جمهور در این زمینه صورت گرفت در جلسه ای با حضور معاون اول و دادستان کل کشور و همچنین وزاری مربوطه، پیشنهادی از سوی استان برای حل مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ارائه و پیشنهاد شد این شرکت به شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی واگذار شود که این کار به تصویب رسید و در نهایت کارخانه در یک مسیر درست قرار گرفت.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زلزله اندیکا ابراز کرد: یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان مصوبه برای این منطقه به تصویب دولت رسید و کار بازسازی انجام شد و خوشبختانه تاکنون ۴۶۰ واحد در روستاهای مختلف اندیکا به مراحل نهایی رسیده که با وام تکمیلی از سوی کمیته امداد این واگذاری ها به انجام خواهد رسید و در برنامه است تا پایان خرداد ماه کار بازسازی اندیکا به اتمام برسد.

 

خلیلیان یکی از مشکلات خوزستان به ویژه اهواز را شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب دانست و اذعان کرد: از اوایل مهرماه کار بازسازی شبکه فاصلاب آغاز و در یک طرح اضطراری انجام شد که حدود ۸۰ درصد از مشکلات را پاسخگو بود و از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون، تا دو سه ماه آینده ۱۹ نقطه مسدود خواهند شد.

 

وی در خصوص بحث آب شرب آشامیدنی استان خاطر نشان کرد: پروژه آب غدیر ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستایی خوزستان را پوشش می‌دهد و با اجرای یک طرح اضطراری در تابستان امسال ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد و کیفیت آب ۲ برابر خواهد شد و آب از دز وارد این طرح می‌شود. 

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه با اجرای طرح اضطراری غدیر در تابستان تلاش خواهیم کرد، حجم مطلوبی از آب به شهرها و روستاهای خوزستان برسد گفت: سال گذشته یک هزار و ۴۰۱ روستا تامین آب شدند که برخی از این روستاها آب جدید دریافت و برخی از روستاها از آب پایدار برخوردار شدند.

 

وی تاکید کرد: خوزستان در بین استان‌های کشور یک استان برجسته است اما زیرساخت‌های آن بنا به دلایلی دچار مشکلاتی شده که قابل حل است؛ توسعه خوزستان از توسعه کشور جدا نیست و در هم تنیده شده است.

 

خلیلیان در خصوص بحث انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون اضافه کرد: با هر نوع انتقال آب که مخالف بحث‌های زیست محیطی است و حق آبه استان خوزستان را کاهش می‌دهد مخالف هستیم.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی مدارس عنوان کرد: این موضوع یک تصمیم ملی است و در ستاد ملی کرونا تصمیم برای بازگشایی مدارس اتخاذ شده که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، زمینه ارائه آموزش‌ها فراهم و طول زمان تحصیل در استان کاهش داده شود.

 

استاندار خوزستان همچنین استفاده از نیروهای بومی در شرکت‌ها و موسسات استان را ضروری و در راستای مسئولیت های اجتماعی و رفع محرومیت‌ها دانست و ابراز کرد: سیاست‌گذاری شده تا شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ حساب‌های خود را به استان منتقل کنند و مالیات های این شرکت‌ها در استان داده شود تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی و کارگاه به صورت نیمه فعال و تعطیل در استان وجود دارد که باید نسبت به رفع مشکلات آنها وفعال‌سازی این واحدها اقدام شود تا بتوان از این طریق به اشتغالزایی در استان کمک کرد.

 

کد خبر 1165713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha