قرار گیری در مسیر بندگی از مهم‌ترین ثمرات شکرگزاری است

کارشناس برجسته مذهبی گفت: مهم‌ترین ثمرات شکرگزاری برای انسان این است که او در مسیر بندگی خداوند متعال قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین ماه‌های سال است. امام سجاد(علیه السلام) به عنوان کسی‌ که تربیت یافته‌ی خداوند متعال، و کسی که این ماه را خوب شناخته است، نکات مهمی را در این دعا رهنمون شده است. امام علیه السلام دعای بعد (دعای 45 صحیفه سجادیه) را از این باب که به راحتی نمی‌توان از این ماه جدا شد، انشاء فرموده است.

بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام اعوانی کارشناس برجسته مذهبی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به دعای ۴۴ صحیفه سجادیه گفت: ابتدایی ترین عبارت این دعا این چنین است: (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ،«سپاس و ستایش خدای را که ما را به سپاس و ستایش راه نمود»

وی افزود: امام ابتدای دعا را با حمد خدا شروع می‌کند، چرا که خداوند متعال با این که بسیاری از انسان ها قبل از این ماه به سمت قبرها رهسپار شدند، به آنها توفیق داده است که در این ماه داخل شود و این خود حمد مجزائی نیاز دارد. غفلت از این مطلب ممکن است نعمت را از کف انسان بیرون کرده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت مُهر غفلت بر پیشانی او حک کند.

حجت الاسلام اعوانی تصریح کرد: اگر انسان توفیق پیدا کرد وارد ماه مبارک رمضان شد، توفیق بزرگی نصیب او شده است، چراکه وارد ماهی شده است که خداوند متعال  در طول شبانه روز تعداد قابل توجهی از اهل آتش را نجات می‌دهد و ماهی که نفس کشیدن در آن تسبیح و خواب در آن عبادت است. خداوند متعال در این ماه سفره ای پهن کرده و انسان را بر سر آن سفره مهمان کرده است.

وی افزود: امام آن‌چنان شور و شعف دارد که نه تنها حمد خدا را به خاطر این نعمت به جا می‌آورد، بلکه از خداوند متعال به خاطر این که ایشان را راهنمایی بر حمد کردن کرده است، سپاس‌گزاری می‌کند.

این کارشناس برجسته خاطرنشان کرد:  این که انسان بر حمد خداوند متعال هدایت شده است، خود نیاز به سپاس‌گزاری دارد. امام سجاد(ع) در دعای اول صحیفه سجادیه با صراحت فرمود:«وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ‏ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ،وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ،»  اگر خداوند متعال شناخت و معرفت حمد بر نعمت هایش را بر بندگان حبس می‌کرد، «لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» بندگان از نعمت های او استفاده می‌کردند و حمد آن را به جا نمی‌آوردند، در نتیجه از حدود انسانیت خارج و مصداق آیه شریفه «إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا» می‌شوند.

حجت‌الاسلام اعوانی با اشاره به دعای ۴۴ صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد می فرمایند: وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ «وما را از اهل آن قرار داد تا از سپاسگزاران احسانش باشیم»

وی افزود: کسی که یک‌ بار حمد به جا آورد عرفا به او اهل حمد نمی‌گویند، و باور حضرت بر کثرت حمد است چرا که در دعای اول فرمود: « حَمْداً لَا مُنْتَهَى لِحَدِّهِ، وَ لَا حِسَابَ لِعَدَدِهِ، وَ لَا مَبْلَغَ لِغَايَتِهِ، وَ لَا انْقِطَاعَ لِأَمَدِه»

حجت الاسلام اعوانی عنوان کرد: اگر مطرح شود چرا انسان باید حمد خدا را به جا آورد؟ پاسخ داده می‌ شود که اگر انسان اهل حمد خداوند متعال شود، « لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ »در صف شکرگزاران احسانِ خدا در می‌آید.

وی افزود: مهم‌ترین ثمرات شکرگزاری برای انسان این است که او در مسیر بندگی خداوند متعال قرار می‌گیرد. خلاف مسیر شیطان حرکت کرده و اهل عبادت شیطان نمی‌شود، چراکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:« عده ای شیطان را عبادت می‌کنند »  

این کارشناس برجسته مذهبی عنوان کرد: شکرگزاری  کمر شیطان را می‌شکند زیرا وقتی خداوند متعال از شکرگزار نبودن بندگان خود در آیه« وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فيها مَعايِشَ قَليلاً ما تَشْكُرُونَ » سخن به میان آورد، شیطان احساس کرد از این جهت (شکرگزار نبودن) می‌تواند بندگان را گمراه کند، که در این آیه خداوند متعال از قول شیطان می‌فرماید:« ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ » .در نتیجه با این بیان، حضرت کمر شیطان را شکست، و با این اهل حمد شدن انسان در زمره شاکرین قرارمی‌گیرد.

 

کد خبر 1166915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha