ترویج فرهنگ غنی نهج البلاغه در نمایشگاه بین المللی قرآن

همزمان با برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بخش ترویج فرهنگ نهج البلاغه به فرهنگ سازی و گسترش کلام ارزشمند امیرالمومنین علی(ع) در بین بازدیدکنندگان می پردازد.

 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  در روز جمعه ۲۰ رمضان سال ۱۴۰۱ ، یکی از بخش‌های جذاب و پر بازدید نمایشگاه امسال متعلق به بخش ترویج فرهنگ نهج البلاغه است این بخش در ادوار گذشته نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عنوان رتبه نخست تمام بخش ها برگزیده شد و امسال نیز در راستای نهضت جهانی ترویج فرهنگ نهج البلاغه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام سید حسین عبادی، مسئول  بخش نهضت جهانی نهج البلاغه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت فعالیت های این بخش گفت: نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با دو رویکرد آسان سازی و ارزان سازی به ترویج فرهنگ غنی و البلاغه و کلام علوی در دورانی می‌پردازد که این سخن به باد فراموشی گرفته شده است.

وی افزود: کلام امیرالمومنین در نهج البلاغه به قدری ارزشمند و غنی است که ابن ابی الحدید با خواندن چند باره آن به شرح ۲۰ جلدی نهج البلاغه می‌پردازد و همچنین اجرج جرداق مسیحی این کتاب را ۲۰۰ مرتبه می خواند اما ما شیعیان امیرالمومنین از خواندن آن غافل هستیم.جالب است بدانید غربی‌ها یکی از نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر به عنوان منشور شهرداری و شهرسازی خود قرار دادنداما ما از این کلام ناب و  غنی بی بهره هستیم.

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد:  نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی توهم سخت بودن کلام امیرالمومنین را برای آحاد جامعه آسان می‌کند این رویه با ترویج آسان‌سازی نهج البلاغه در ۶ محور انجام می شود.اول اینکه هر کس با هر زبان می توانند نهج البلاغه را بخوانم و دوم آنکه برای مطالعه این کتاب ارزشمند باید به ترجمه آسان مراجعه کرد که آسان‌ترین و ترجمه متعلق به محمد  دشتی  است.همچنین برای مطالعه نهج البلاغه باید در شبانه روز ۱۰ دقیقه وقت بگذارید  چرا که به قول کلام امیرالمومنین کار کم و ادامه دار بهتر از کار زیاد خسته  کننده است. همچنین برای خواندن آسان نهج البلاغه از آخر به اول  توصیه می‌شود بر این اساس افراد ابتدا حکمت ها را آغاز تا با شیرینی کلام امیرالمومنین آشنا شوند  سپس به سراغ خواندن نامه ها از آخر به اول و بعد  خطبه ها از آخر به اول  می روند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر در خواندن آسان نهج البلاغه این است که نیاز به یادداشت و حفظ ندارد و افراد  بدون آنکه نیاز به شرح و تفسیر داشته باشند مانند مخاطبان زمان علی علیه السلام که افراد کوچه و بازار بودند می توانند این کلام را بفهمند.مخاطبین در این غرفه می فهمند که در مدت شش ماه اگر روزانه ۱۰ دقیقه برای خواندن نهج البلاغه وقت  بگذارند این کتاب ارزشمند به پایان می رسد.

حجت الاسلام عبادی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر نهضت نهج البلاغه معنی ارزان سازی  این فرهنگ غنی است  به گونه ای که هر کس در هر کجای کشور اعم از مساجد، حسینیه ها، ادارات،‌ مدارس و غیره بخواهد جلسات نهج البلاغه خوانی راه‌اندازی کند این مجموعه به صورت رایگان با آنها همکاری داشته و ضمن ارسال مربی برای تربیت مربیان اقدام می کند.


 

کد خبر 1168508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha