عامل جنایت حرم رضوی به صورت خودسرانه اقدام به این جنایت کرده است

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه عامل جنایت حرم رضوی شهدا را نمی شناخته و تحت تاثیر تفکرات گروهی و تکفیری به صورت خودسرانه اقدام به این جنایت کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ذبیح الله خداییان، سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس گفت: جمعه هفته آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است. این روز جلوه شکوه و وحدت امت اسلامی برای آزادی قدس شریف است. روز قدس به یک امت و یک ملت و یا یک دین و مذهب خاص تعلق ندارد و متعلق به همه انسان های آزاده در دنیا است.

 

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: روز قدس متعلق به تمام انسان های آزاده در دنیاست و روز مبارزه با ظلم، ستم و تبعیض نژادی است. امروز باید با حضور پرشور خود در روز قدس جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد وضعیت پتروشیمی میان کاله و بررسی دستگاه قضا در این زمینه گفت: بعد از طرح موضوع پتروشیمی در فضای مجازی و جامعه از سوی معاونت دادستانی کل مکاتبه ای با دادستان مرکز مازندران انجام شد و در این مکاتبه با توجه به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت استمرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در تولید خواستار پیگیری این موضوع شدند و مقرر شد تا زمان مشخص شدن موضوع از ادامه عملیات جلوگیری شود و عملیات اجرایی متوقف شود.

 

خداییان با بیان اینکه دادستان مربوطه استعلاماتی از منابع طبیعی استان و امور اراضی به عمل آورده و منتظر پاسخ هستیم که آیا دارای مجوز بوده یا خیر، تصریح کرد: در خصوص نحوه واگذاری زمین و تامین آب و مسایل زیستی نوع و درجه خاکی واگذار شده ابهاماتی وجود دارد که باید روشن شود. در این موضوع پرونده منجر به احضار و جلب تشکیل نشده است.

 

خداییان در مورد وضعیت پرونده عاملان حادثه حرم رضوی در حمله به چند روحانی و کشته شدن آنها در حرم امام رضا (ع) اظهار کرد: تحقیقات در پرونده عامل حادثه رضوی تمام شده است و تا 10 روز آینده پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال می شود. طبق بررسی های به عمل آمده در این حادثه انگیزه شخصی وجود نداشته و متهم تحت تاثیر تفکرات تکفیری این عمل را انجام داده و همدستی نیز نداشته است و در این زمینه که آیا وی شهدا را می شناخته یا انگیزه شخصی در این زمینه داشته است باید بگوییم عامل حادثه شهدا را نمی شناخته و وابستگی گروهی داشته و تحت تاثیرات تفکرات گروهی بوده و به صورت خودسرانه اقدام به این جنایت کرده است.

 

خداییان در مورد وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی اظهار کرد: پرونده های متعددی در خصوص بانک سرمایه تشکیل شده و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام آن شده است.

 

وی ادامه داد: اخیرا پرونده منتهی به صدور شاکی شده و کسانی که تحت تعقیب قرار دارند، مجموعا به 170 سال حبس محکوم شدند.

 

وی گفت: در این پرونده محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی و بانکی به 20 سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی محکوم شده، همچنین سید احمد هاشمی شاهرودی به 10 سال حبس و رد مال و شهاب الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به 12 سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

 

وی گفت: یکی از همدستان هم در این پرونده به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و رد مال محکوم شده است ولی حکم، غیابی است به همین دلیل از نام بردن اسم آن معذور هستم. شش متهم به دو فقره حبس محکوم شدند و 15 نفر دیگر نیز به حبس و رد وجوه محکوم هستند.

 

خداییان در مورد تامین نیرو در دستگاه قضا اظهار کرد: موضوع تامین نیرو همواره سخن اصلی قوه قضاییه است اما امروز شاهد آن هستیم که جرایم در کشور بیشتر شده و متناسب با این مسئله تعداد نیروی قضایی بیشتر نشده است.

 

وی گفت: قانون تکلیفی را بر عهده دستگاه قضا قرار داده و هر ساله 800 قاضی و 3200 کارمند استخدام می شوند اما این موضووع فقط مربوط به قوه قضاییه نیست و دولت باید همکاری های لازم را داشته و در سال های اخیر همکاری مناسبی از سوی دولت انجام نشد.

 

خداییان با بیان اینکه رییس قوه قضاییه همواره تاکید دارد که برحسب تعداد پرونده ها و وظایف مراکز قضات به بخش های دیگر منتقل شوند، اظهار کرد: این گونه نیست که بگوییم چینش همه نیروها در قوه قضاییه صحیح نیست بلکه تاکید بر این است که در مراکزی که تعداد پرونده های بیشتری وارد می شود، تعداد نیروها نیز افزایش یابد.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد جزییات حکم دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف اظهار کرد: در مورد این دو دانشجو مطلع هستید که با عنوان اتهام افساد فی الارض تحت تعقیب قرار گرفته اند ولی دادگاه این اتهام را محرز تشخیص نداد. با توجه به اقدامات تخریب و ایجاد حریق و خرابکاری در تاسیسات عمومی جامعه به اتهام تخریب و خرابکاری در تاسیسات عمومی هر کدام به 10 سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک معاند نظام به پنج سال حبس با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس یعنی مجموعا به 16 سال حبس محکوم شدند که مجازات اشد یعنی 10 سال حبس برای آنها اجرایی می شود.

 

وی گفت: حکم هنوز قطعی نشده به همین دلیل از نام بردن آنها خودداری کردم. حکم این دو دانشجو در مرحله بدوی قرار دارد.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد اقدامات قوه قضاییه در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و پشتیبانی از تولید ملی در کشور گفت: با اقدامات دستگاه قضا در سال گذشته از تعطیلی 445 واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد، روند صدور مجوز 286 واحد تولیدی تسویه شد و 451 واحد تولیدی نیز پیشنهاد اصلاح ساختار فرآیند و رویه های ناکارآمد را داشتیم و بازدید از بیش از هزار واحد تولیدی نیز انجام شد.

 

خداییان در مورد پرونده تروریستی شارمهد اظهار کرد: دادگاه جلساتی را در مورد این پرونده برگزار کرده و هنوز محاکمه تمام نشده و رسیدگی ها ادام دارد

 

خداییان در مورد اطاله دادرسی در دور جدید دستگاه قضا اظهار کرد: ورودی پرونده ها به قوه قضاییه افزایش دارد زیرا کنترل در دست دستگاه قضا نیست، هرچند اقدام خوبی انجام شده اما مشکلی که وجود دارد و بارها ریاست قوه بر تسریع رسیدگی ها تاکید داشتند، کاهش اطاله دادرسی است که البته این موضوع علل مختلفی دارد و در سند تحول راهکارهایی در ای نزمینه پیش بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه با سند تحول ما هر ماهه با کاهش اطاله دادرسی روبرو هستیم، گفت: هر ماه در آمار دادگستری ها معمولا آمار پرونده های مختومه بیشتر از پرونده های وارده است اگرچه با کمبود قاضی و کارمند روبرو هستیم اما قوه قضاییه این اختیار را ندارد که نسبت به افزایش کارمند خود پیش بینی کند که نیاز به همکاری بیشتری داریم و امیدواریم در دور جدید شاهد همکاری بیشتر دولت باشیم.

 

وی در مورد پرونده بورس گفت: اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل بورس تهران در پرونده خرید، نگهداری و استفاده غیر مجاز از دستگاه های استخراج رمزارز تحت تعقیب قرار گرفتند و این پرونده در جریان رسیدگی است.

 

وی ادامه داد: پرونده دیگری نیز توسط سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با چهار نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس که همزمان مقابل آن سازمان بودند و رییس بخش سازمان بورس و یکی از مسئولان وزارت اقتصاد تحت عنوان ظاهری گمراه کننده از روند معاملات با عنوان اوراق بهادار و ایجاد قیمت های کاذب و ابقای اشخاص و انجام معامله در پایان سال گذشته در دادسرای تهران تشکیل و در حال رسیدگی است و هنوز به کیفرخواست منتهی نشده است.

 

وی در مورد شناسایی گروه های تفرقه افکن میان ایرانی ها و افغانستانی ها گفت: بر اساس قانون ورودی و خروج غیر قانونی از مرزها و یا اشتغال به کار اتباعی که مجوز ندارند، ورود و خروج آنها و اشتغال شان جرم محسوب می شود اما مسئولان قضا در خصوص مهاجرین افغان با اغماض برخورد کردند و آنها را به دید میهمان نگاه می کنند. انتظار داریم از مهاجران افغانی که وارد کشور می شوند از مراجع رسمی مجوزهای لازم را بگیرند. 

 

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در خصوص اقدامات تفرقه افکنانه شاهد فعالیت دشمنان دو کشور بودیم که خوشبختانه با هوشیاری مسئولان دو کشور به خصوص مردم نتوانستند به اهداف خود برسند، پرونده ای در این رابطه تشکیل نشده و اگر مواردی از سوی مراکز مربوط اعلام شود، پیگیری می کنیم.

 

خداییان در مورد پرونده های خودرویی مانند آذویکو و مفتاح رهنورد اظهار کرد: برخی از این پرونده  ها هنوز منتهی به صدور حکم نشده است. در مورد پرونده شرکت آذویکو تاکنون سه جلسه دادگاه برگزار شده و نوبت بعدی دادگاه 18 اردیبهشت اعلام شده است.

 

وی در مورد پرونده مفتاح خودرو هم گفت: بخشی از پرونده منجر به صدور حکم شده که متاسفانه مدیرعامل این شرکت در مرحله صدور حکم بدوی پرونده فوت شد و علاوه بر این، 16 نفر دیگر هم در این پرونده به اتهام شرکت و کلاهبردی و معاونت در این جرم و مساعدت در خلاصی متهم از مجازات به شش ماه تا پنج سال حبس و رد اموال محکوم شدند. بخش دیگری از این پرونده در دادگاه مفتوح است و هنوز به دادگاه ارسال نشده.

 

وی در مورد پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تکالیف دستگاه ها گفت: با اجرای یک بازرسی فوق العاده در قوه قضاییه در این زمینه اقدام شد و بر اساس بررسی ها مقرر شده بود که قوه قضاییه در راستای تدوین پیش نویس قوانین لازم و کارآمد در پیشگیری از فساد را در جامعه اقدام کند که معاونت حقوقی در گزارشی اعلام کرد که این موضوع در لوایح مختلف مورد توجه قرار گرفته است. بررسی تکالیف سایر دستگاه های اجرایی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد.

 

وی در مورد پرونده های ترک فعل مسئولان گفت: ممکن است کسی سهل انگاری کند و ترک فعل کند که این موارد قابل پیگیری است اما اخیرا پرونده ای در این زمینه تشکیل نشده است.

 

وی در مورد پرونده کارکنان منابع طبیعی لواسان اظهار کرد: موضوع این پرونده ارتشاء بود و کسانی که در این پرونده مطرح هستند، غالبا رشوه گرفتند و تعدادی هم به اتهام رشا تحت تعقیب هستند.

 

وی گفت: 19 نفر از متهمان این پرونده که حکم شان قطعی شده به شش ماه تا پنج سال حبس محکوم شدند. رشید صفری، یدالله اکبری، تالار پشکی به پنج سال حبس و سه سال انفاصل، سیف الله قدیمی، غلام عباس وحیدنیا پنج سال حبس، عبدالرضا قلی بیگیان یک سال حبس و علیرضا شیرزادی رییس وقت اداره امور اراضی به سه سال حبس، فرشاد شعبانی سه سال حبس و باقی افراد شش ماه، یک سال و یا کمتر و بیشتر از آن به حبس محکوم شدند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد وکلای تسخیری و معاضدتی گفت: اگر متهمی وکیل نداشته و توانایی انتخاب هم نداشته باشد، وکیل تسخیری برای او انتخاب می شود که در سال گذشته در مرکز وکلای قوه قضاییه 12 هزار و 880 وکالت تسخیری انجام شد.

 

وی اظهار کرد: در کانون وکلا نیز اقداماتی انجام می شود که شاید کمتر از این تعداد نباشد. در راطه با وکیل معاضدتی باید بگوییم چه اقداماتی انجام شده و به طور کلی هر وکیلی در طول سال باید سه پرونده رایگان حقوقی را بر عهده داشته باشد.

کد خبر 1169737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha