از عرضه قرآن نموداری و موضوعی تا چالش "سرنخ" در نمایشگاه قرآن

طرح حفظ یک‌ساله قرآن در موسسه «مجمع‌القرآن فاطمیون گراش»، «سرنخ»؛ چالشی جذاب در نمایشگاه قرآن، عرضه قرآن نموداری و موضوعی، ارتش جمهوری اسلامی در تمام ایام با قرآن مرتبط است بخشی از اخبار شبستان در دوازدهمین روز از برگزاری نمایشگاه قرآن است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امروز (چهارشنبه ۷ اردیبهشت) مصادف با ۲۵ ماه مبارک رمضان دوازدهمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن واقع در مصلی تهران بود. خبرنگاران خبرگزاری شبستان مستقر در نمایشگاه بیست و نهم با گفتگو با کارشناسان بخش های مختلف این نمایشگاه تلاش کرده اند تا به معرفی هرچه بیشتر فعالیت های در حال انجام در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بپردازند. بخش هایی از گفتگوها و اخبار منتشر شده در دوازدهمین روز از برپایی نمایشگاه قرآن را در زیر می خوانید:

«زهرا گنزالس» مهمان امشب غرفه «رهیافتگان» نمایشگاه قرآن

امشب «چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401) نشست غرفه «رهیافتگان» بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ساعت 22 با حضور «زهرا گنزالس» از کشور آمریکا برگزار می‌شود.

 
غرفه «رهیافتگان» در سالن شبستان، ستون 99 واقع شده است.
 
 

کرسی تلاوت اذانگاهی «سید احمد مقیمی» امشب در نمایشگاه قرآن

در شبهای ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن، میزبان برپایی کرسی‌های تلاوت اذانگاهی است.

 
سید احمد مقیمی؛ قاری ممتاز کشور، چهارشنبه 7 اردیبهشت1401، تلاوت قرآن کرسی اذانگاهی دوازدهمین شب از نمایشگاه قرآن کریم را برعهده خواهد داشت.
 
 
این برنامه 20 دقیقه پیش از اذان مغرب و عشاء در محل شبستان اصلی مصلی (محراب نماز) برگزار می‌شود.
 
 
 
 
مؤسسه «مجمع‌القرآن فاطمیون گراش» فعالیتش را از سال ۱۳۷۲ به‌صورت غیررسمی و با عنوان مجمع‌القرآن آغاز کرد و از سال ۱۳۸۰ به‌صورت سَمن(NGO)، مؤسسه فرهنگی غیردولتی فعالیتش را ادامه داد و از سال ۱۳۹۱ پسوند فاطمیون به آن اضافه شد. این مؤسسه تا سال ۱۳۹۴ با این مجوز فعالیتش را ادامه می‌داد و از سال ۹۴ به عضویت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت درآمده است.
 
مجمع‌القرآن در سال ۹۲ واحد بانوان را راه‌اندازی و همان سال نیز مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن یکساله در گراش راه‌اندازی شد و سال ۹۳ نیز واحد شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله بانوان تأسیس و بهره‌برداری شد. در حال حاضر علاوه بر فعالیت مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن یکساله، دوره‌های آموزش عمومی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و همچنین دوره‌های آموزش تخصصی از جمله طرح حفظ شبانه روزی قرآن کریم و طرح تسنیم نیز در حال برپایی است.
 
این مجموعه در حال حاضر به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بصیری اداره می‌شود. 
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون به نشانی www.mqfg.ir مراجعه و یا به‌صورت حضوری به این مؤسسه واقع در استان فارس، شهرستان گراش، بلوار خلیج فارس، خیابان سوم مراجعه کنند.
 
 
 
 
در بازی «سرنخ» شما در نقش یک کارآگاه باید به دنبال استاد فضای مجازی که ناپدید شده است، بگردید. این بازی در فضای مجازی انجام و مراحل آن تماما در شبکه ایتا انجام می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی در نمایشگاه قرآن نیست.
 
«سرنخ» برای اولین‌بار در نمایشگاه قرآن عرضه می‌شود. فصل اول این بازی از نمایشگاه قرآن شروع می‌شود و شما باید سرنخ‌ها را دنبال کنید تا استاد را پیدا کنید.
 
مخاطبان این بازی افراد 9 سال به بالا هستند. برای شروع بازی در ایتا، کلمه «سرنخ» را به اکانت valino@ و یا شماره 09365955614 ارسال کنید.
 
 
 
 
قرآن نموداری و موضوعی با هدف دسترسی راحت به آیات قرآن کریم طراحی و در نمایشگاه قرآن عرضه شده است. عقاید، اخلاق، احکام و تاریخ پیامبران از موضوعاتی است که در این قرآن نموداری به آنها اشاره شده است و هر کدام به‌صورت مجزا زیرمجموعه‌هایی را شامل می‌شود. در بخش عقاید ریز موضوعاتی همچون خداشناسی، نبوت، امامت و معاد وجود دارد.

 

بنابراین گزارش، در بخش معاد آیات به چهار قسمت مرگ، برزخ وعذاب‌های جهنم، بهشت و وقایع قیامت دسته‌بندی می‌شود. موضوع احکام نیز به چهار بخش مستحبات، واجبات، مکروهات و محرمات تقسیم می‌شود. در بخش تاریخ پیامبران، نام و مشخصات انبیای الهی بر اساس تاریخ وفات، به‌صورت منظم چیده شده‌اند و وقایعی که در خصوص هر پیامبر در قرآن ذکر شده، اینجا تجمیع و به ترتیب وقوع آمده است.

 

این گزارش می افزاید: سازمان‌ها و نهادهایی چون آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، مدارس، مساجد و حتی عموم مردم از این قرآن نموداری و موضوعی می‌توانند استفاده کنند.

 

 

ارتش جمهوری اسلامی در تمام ایام با قرآن مرتبط است/در ارتش قریب به هزار مسجد، حسینیه و نمازخانه وجود دارد

حجت الاسلام عباس محمد حسنی، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه ۷ اردیبهشت) در بازدید از غرفه خبرگزاری شبستان در بیست و نهمسن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قران و معارف ما گفت: خدا را شکر می کنیم که توفیق دیدار دوباره نمایشگاه بین المللی قران را به ما عنایت کرد تا از این فضای معنوی استفاده کنیم. انصافا این نمایشگاه فوق العاده جذاب و اثرگذار است و در اینجا احساس نمی کنم که وقت و زمان سپرری می شود چرا که آنقدر جاذبه دارد که انسان فراموش می کند که در زمان حرکت می کند.

 

وی در مورد فعالیت های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: می توانیم بگوییم هر کدام از عزیزان ارتشی ما به نحوی با برنامه های قرآنی در رشته قرآن همگانی یا رشته های قرآن قهرمانی مرتبط هستند. ارتش در رشته قرآن قهرمانی در رشته حفظ قرآن کریم بیش از ۳۱ هزار نفر از کارکنان ارتش حافظ قران کریم از یک تا ۳۰ جزء هستند.

 

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد فرهنگ عمومی قرآن و قرآن همگانی گفت: در تمام ایام ارتش با قرآن مرتبط است به خصوص در هفته یک روز قرآنی به نام روز سه شنبه قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است که بالغ بر ۶ هزار کلاس قرانی در رشته های مختلف در این روز برگزار می شود و با محاسبه این روز در مجموع روزهای سال می توانیم ببینیم که چه اثراتی در نورانیت بخشیدن نیروها و رزمندگان در ارتش دارد.

 

حجت الاسلام محمد حسنی در مورد فعالیت های ارتش جمهوری اسلامی در حوزه نماز اظهار کرد: جمله ای از امام (ره) دیدم که فرمودند ارتش ما امروز در کلیت خود تبدیل به نمازخانه شده است و کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را به منزله یک نمازخانه ترسیم کردند یعنی شما در ارتش به هیچ یگانی وارد نمی شود که باشکوه ترین نماز جماعت را نداشته باشد.

 

عرضه "علم و کتل" امام حسین (ع) در نمایشگاه قرآن

رضا گل بابا، مسئول غرفه علامت سازی و شبکه کاری در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان گفت: با ۳۲ سال سن قریب به ۱۶ سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم و در نمایشگاه قرآن در بخش هنر و صنایع دستی پذیرای علاقمندان به این هنر می باشم.

 

وی گفت: تمام مراحل ساخت علامت با دست انجام می شود و بر روی آن ورق فولاد یا آهن آیه های قران، اسماء الهی و اسامی اهل بیت (ع) نوشته می شود.

 

گل بابا در مورد قدمت علامت اظهار کرد: از زمان جنگ نا برابر امام حسین (ع) با لشکر یزید؛ کتل و علامت وجود داشته است. در زمان های قدیمی که جنگی شروع می شد کتل یا پرچمی در دست سرلشکر سپاه بود و برافراشته بودن این کتل یا پرچم ببه معنای برپا بودن و پیروزی لشکر بود و این کتل در روز عاشورا به دست حضرت ابوالفضل (ع) بود و تا زمانی که این کتل بر زمین خورد که نشانه شکست لشکر بود.

 

وی تصریح کرد: این کتل در هر بخش خود نشانه ای از روز عاشورا دارد که تا به امروز رسیده است و اگر آیه قرآن را بر روی کاغذ بنویسیم قرآن کریم است و اگر بر روی چوب نگاشته شود تابلو و اگر برروی پارچه نوشته شود پرچم و اگر بر روی ورق فولاد یا آهن نگاشته شود علامت امام حسین (ع) معنا می شود و با دیدن این علامت به یاد لشکر اباعبدالله (ع) و روز عاشورا می افتند.

 

برای بروز استعدادهای کودکان خود به نمایشگاه قرآن بروید

یکی از بخش‌های‌جذاب بخش کودک و نوجوان بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم غرفه خلاقشو است.

 
هدف تیم خلاقشو پرکردن خیلی از چاله‌های نظام آموزشی است که هرساله خیلی‌ها داخل این چاله‌ها می‌افتند و دیگر نمی‌توانند از آن بیرون بیایند و مسیر زندگیشون کاملا عوض میشه و متاسفانه اتفاقات خوبی که می‌تونستن تجربه کنن رو تجربه نمی‌کنند.
 
عوض کردن مسیری که سالیان ساله همه دارن ازش پیروی می‌کنن کار یک شب یا دو شب نیست، ولی این مجموعه تلاش دارد با به کارگیری خلاقیت در یادگیری، بتواند قدم‌های کوچیکی در تغییر روش آموزشی حاکم بر کشور داشته و به کمک خدا در دراز‌مدت این قدم‌های کوچک را به قلّه‌ی اهداف برساند.
 
با وجود این اهداف این مجموعه در بخشی از غرفه حسینیه ارشاد که مشغول به کارهای مختلفی در ‌حوزه قرآن و عترت هستند قرار گرفته و سعی می‌کند زمینه بروز خلاقیت کودکان را محور موضوع قرآن فراهم‌ کند.
 
این غرفه در ابتدا با بادکنک‌های رنگی کودکان را جذب و تشویق به کار می‌کند و سپس با ابزارهای هنری همچون، نقاشی، ارگامی، کاردستی و ... تلاش می‌کند ذهن‌ کودکان را برای خلق یک اثر درگیر کند.

 

روز شلوغ نمایشگاه قرآن‌کریمروز شلوغ نمایشگاه قرآن‌کریم

روز‌ دوازدهم بیست و نهمین نمایشگاه قرآن ‌کریم در حالی کار خود را آغاز کرد که پس از گذشت دقایقی نه چندان زیاد از شروع به کار خود با استقبال چشمگیر علاقمندان مواجه بود.

 
 
در بخش‌های متنوع نمایشگاه از جمله، کودک و نوجوان، انتشارات، عفاف و‌ حجاب، صنایع‌دستی، مشاوره‌ها و حتی برخی از غرفه‌های خدماتی همچون همراه اول و فروشگاه‌های قرآنی استقبال مردم بیشتر بود.
 
 
باتوجه به اینکه نمایشگاه تا نیمه شب باز است بسیاری از مردم از زمان افطار در فضای باز نمایشگاه حضور یافتند و در کنار خانواده‌های خود سفره افطار را پهن‌ کردند. به نظر می‌سد برنامه‌ی بسیاری از خانواده افطار در یک محیط باز و سپس بازدید از نمایشگاه است.
 
 
امسال نمایشگاه قرآن تلاش کرده بیش از ۸۰بخش نوآورانه را برای علاقمندان آماده کند.
 
 
 
 
نشست علمی «واکاوی رابطه خانواده متعالی با قرآن کریم»، شامگاه چهارشنبه 7 اردیبهشت با حضور آیت‌الله احمد احمدی‌تبار؛ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم و مدیر گروه فقه خانواده دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) و مجید کافی امامی؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و دبیر انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم در نمایشگاه قرآن برگزار خواهد شد.
 
علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از ساعت 21:30 تا 23 به بخش «مشاوره‌های قرآن بنیان» واقع در سالن اصلی شبستان مراجعه کنند. 
 
 
 
 
در تالار اندیشه بخش «مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز»، امروز (چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401) چهار نشست برگزار خواهد شد.
 
«سکوی ارائه تجربیات امامان موفق» به همت این بخش از ساعت 17:30 تا 18:30 با حضور حجت‌الاسلام برهمنی از لرستان، حجت‌الاسلام اکبری از خراسان رضوی و حجت الاسلام جوادی از ایلام برگزار شد.
 
ارائه گزارش مهرواره اوج با حضور حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان؛ مدیرعامل بنیاد هدایت  از ساعت 18:45 تا 19:45 در این تالار انجام خواهد شد.
 
نشست «تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین استاد حمیدرضا ترابی گیلان؛ مدیر آکادمی اسلام‌شناسی اروپا در کشور آلمان از ساعت 21:30 تا 23 برگزار می‌شود.
 
آخرین برنامه این بخش در دوازدهمین شب برپایی نمایشگاه قرآن، از ساعت 23 تا 23:45 با موضوع «ارائه تجربیات امامان موفق» و با حضور حجت‌الاسلام سعیدی مهر از هرمزگان، حجت‌الاسلام ادریسی از اصفهان و حجت‌الاسلام زمانی از اصفهان است.
 
 
 
 
دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌هاى تخصصى کمیته بین‌الملل نمایشگاه قرآن، امشب (چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 
شهاب شهیدانی؛ خوشنویس و استادیار دانشگاه لرستان، غلامرضا راهپیما؛ استاد دانشگاه و خوشنویس، علیرضا هاشمی‌نژاد؛ سرپرست گروه پژوهش‌های هنر پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان، احمد دیاب؛ هنرمند خوشنویس از لبنان و استاد محسن سلیمانی؛ هنرمند نقاش و خوشنویس اصفهان از ایران به‌عنوان سخنران در این نشست حضور خواهند داشت.
 
 
 
 
 
جشنواره «آوای نور» با رقابت گروه‌های همخوانی و تواشیح، امروز (چهارشنبه هفتم اردیبهشت 1401) در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) به‌کار خود پایان داد. 

رحیم قربانی؛ مدیر بخش «آواها و نغمات قرآن» در این آئین گفت: جشنواره «آوای نور» ویژه گروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌آوایی یادبود معلم و قاری فقید زنده‌یاد حسن صفری در یکی از بخش‌های بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. 

وی ادامه داد: این جشنواره در بخش اصلی «قرآن، ادعیه و مناجات» و بخش فرعی «مناسبت‌های ماه مبارک رمضان» به‌صورت مجازی برگزار و گروه‌های تواشیح و هم‌آوایی با ارسال آثار خود به دبیرخانه در جشنواره شرکت کردند. گروه‌های داوطلب تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. از آنجایی که زمان بسیار محدودی برای این کار داشتیم، گروه‌ها به‌صورت گسترده در جشنواره حاضر نشدند. 

مدیر بخش «آواها و نغمات قرآن» با اشاره به برپایی این دوره به یاد حسن صفری، افزود: حسن صفری در بیش از دو هزار اثر قرآنی مشارکت داشت و در عرصه نغمات قرآنی خدمت انجام داده است. وظیفه خودمان می‌دانیم تا خدمات ایشان را ارج نهیم. لذا پیشنهاد شد تا در این دوره از نمایشگاه قرآن، جشنواره «آوای نور» با یاد و خاطره این فعال قرآنی برگزار شود.   

قربانی ضمن قدردانی از همراهی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: با پیشنهاد معاون قرآن و عترت، بخش «آواها و نغمات قرآنی» در بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن ایجاد شد و ادامه خواهد داشت. 

 

دفتر کاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن بسته می شود

آیین اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم فردا (پنجشنبه ۸ اردیبهشت) با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، بازدیدکنندگان این محفل قرآنی می توانند از ساعت ۱۸ برای حضور به بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مراجعه کنند. همچنین پس از برگزاری آیین اختتامیه این نمایشگاه مطابق جدول اعلامی نمایشگاه قرآن روز جمعه ۹ اردیبهشت نیز پذیرای علاقمندان به ساحت مقدس قران کریم است.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

کد خبر 1170242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha