رویت هلال ماه شوال امسال بسیار دشوار است

محسن قاضی میر سعید گفت: هلال ماه شوال درایران به خاطر فاز کم و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید، با شرایط رویت نسبتا سخت، قابل رویت است.

«سید محسن قاضی میر سعید» در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص رویت هلال ماه شوال گفت: هلال ماه شوال درایران به خاطر فاز کم و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید، با شرایط رویت نسبتا سخت، قابل رویت است.

 

وی اظهار کرد:لحظه مقارنه ماه شوال 59 دقیقه بامداد یکشنبه اول ماه می برابر با 29 رمضان 1443 مطابق با 11 اردیبهشت 1401به وقت ایران ( ساعت تابستانی ) اتفاق خواهد افتاد. ضمنا حدود 13 دقیقه بعد از مقارنه زمین مرکزی یک خورشید گرفتگی جزئی با قدر0.640در ناحیه جنوبگان خواهیم داشت

 

قاضی میر سعید  تصریح کرد: در شامگاه 29 رمضان المبارک برابربا 11 اردیبهشت 1401 مطابق با اول می 2022 هلال ماه شوال در قاره امریکا – امریکای مرکزی و شمال قاره امریکای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رویت می باشد.

 

وضعیت هلال ماه در غروب روز 29 رمضان المبارک در ایران و کشورهای اسلامی

وی گفت:هلال ماه رمضان در کشورهای مراکش ، الجزایر ، تونس  و غرب لیبی با چشم غیر مسلح و در کشورهای مصر – ترکیه – اذربایجان – فلسطین – لبنان – سوریه – اردن – عراق – عربستان – کشورهای حوزه خایج فارس – ایران – افغانستان – ترکمنستان – ازبکستان – تاجیکستان- پاکستان و منتها الیه شمال غرب هندوستان با ابزار اپتیکی قابل رویت می باشد. هلال ماه شوال در کشورهای مالزی و اندونزی و بطورکلی در آسیای دورحتی با ابزار نیزغیر قابل رویت می باشد.

 

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

قاضی سعید بیان کرد: هلال ماه شوال درایران به خاطر فاز کم ماه یا همان بخش درخشان آن (0.60% در شرق ایران و 0.62% در غرب کشور) وهمچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید شرایط رویت نسبتا سختی را خواهد داشت لذا رصد این هلال نیازمند به تلسکوپ و دوربین های دوچشمی قوی، به اضافه مکان مناسب ( ارتفاعات بالاتر از سطح دریا)، دوری از گردوغبارو از همه مهم تر تجربه بالای رصدگران را می طلبد تا بتوانند این هلال جذاب و نسبتا سخت را شکار کنند.

 

مقارنه یا ماه نو ( New Moon ): زمانی که طول دایره البروجی ماه و خورشید در مختصات زمین مرکزی صفر باشد در آن زمان مراکز سه جرم زمین – ماه و خورشید در یک راستا قرار گرفته و سن ماه صفر می باشد.

کد خبر 1171559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha