تعیین روش پرداخت یارانه نان/اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در سال گذشته

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۲۲,۰۰۰ ریال رسید، هیچ گونه خللی در روند پخت نان یا تحویل آرد صورت نمی گیرد، تعیین روش پرداخت یارانه نان، اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در سال گذشته، عرضه آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۲۲,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۱۷ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۲۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۶۷.۶۳ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۱,۰۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۲,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۳,۰۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۵۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۷ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸۰,۲۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۶,۷۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۳,۲۸۰ ریال رسید.

 

هیچ گونه خللی در روند پخت نان یا تحویل آرد صورت نمی گیرد

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (جمعه ۱۶ اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اینکه آیا خللی در روند پخت نان و یا تحویل آرد صورت خواهد گرفت یا خیر؟، گفت:‌ در فرایند هوشمند سازی یارانه‌ها عملا وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین آرد را برعهده دارد و طبق روال گذشته با همان فرایند شفاف، ساده و روان تامین آرد را برای نانوایی‌ها خواهد داشت و هیچ گونه اختلالی ایجاد نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این فرآیند جدید نیست که بخواهیم پایلوت آن را داشته باشیم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی همراه این طرح اقدامات تامین آرد را برعهده خواهد داشت و کمک خواهد کرد تا نظام هوشمند سازی توزیع یارانه‌ها انجام شود تا چرخه فساد کاهش پیدا کند و به حداقل مقدار خود برسد.

 

قربانی با اشاره به اینکه قاچاق آرد ۲۵۰ هزار تن است، گفت: این آمار را نیروی انتظامی کشف کرده است که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ تقریباً رشد ۲۰۰ درصدی داشته است، همین عدد کفایت می‌کند تا این طرح را توجیه دار کند.

 

تعیین روش پرداخت یارانه نان/نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های بانک مرکزی شب گذشته (جمعه ۱۶ اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نحوه پرداخت یارانه آرد به نانوایی ها گفت:‌ با توجه به شمولیت خوبی که شبکه پرداخت دارد، مردم برای خرید های خرد و کلان از شبکه بانکی استفاده می کنند. ما زیرساختی را با همکارانمان در بانک مرکزی با همکاری وزارتخانه ها مختلف طراحی کرده ایم، به این ترتیب که وقتی خریدی انجام می‌شود با حالت عادی تفاوتی حاصل نمی‌شود. اگر خریدی ایجاد شود که بر کالاهای اساسی یارانه به آنها تعلق می گیرد، در مرکز چک می‌شود که آیا آن شخص یارانه دارد یا خیر و طبیعتاً یک بخشی از هزینه از حساب شخصی کسر می‌شود و بخشی هم از حساب یارانه که برای این کار اختصاص داده شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۵۱۵ دستگاه های پز در نانوایی های استان زنجان موجود است که در این طرح استفاده خواهد شد، گفت: برای اجرای پایلوت کارهای زیادی انجام شده است. از همکارانم در شرکت های پرداخت شکر می کنم که در این مدت با ما همکاری کردند و زیرساخت شبکه پرداخت را مجهز کردند. ما آمادگی داریم به محض اینکه اشکالات احتمالی برطرف شد، در کل کشور کار را عملیاتی کنیم.

 

محرمیان در این زمینه که آیا شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا در لحظه را دارد؟، گفت:‌ شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا را در لحظه را دارد، به آن اندازه‌ای که این تراکنش‌ها به آن اضافه می‌کنند تراکنش جدیدی نخواهد بود اما در مرکز تراکنش ها افزایش خواهد یافت اما به معنای افزایش بار شدید بر روی شبکه نیست، بنابراین تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

 

وی با بیان اینکه نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست، گفت: هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد. هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

 

اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در سال گذشته/حل مشکل ۱۰۶۷ شرکت شامل واحد‌های زیر ۱۰ نفر طی هشت ماه گذشته

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته (جمعه ۱۶ اردیبهشت) در گفتگو با بخش خبری ۲۱ سیما از اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۸۰ هزار نفر از هموطنان نیمه‌ دوم سال گذشته شاغل شدند.

 

عبدالملکی با بیان اینکه ما ۲ معیار برای اشتغال داریم، گفت: یک مدل افرادی هستند که صاحب بیمه تأمین اجتماعی اجباری شدند، و مدل دیگر افرادی هستند که به صورت خود اشتغالی بیمه شدند و در این مدل، چون بیمه آن‌ها از سوی کارفرما تایید و ارسال نشده است، آمار‌ها درحال بررسی دقیق‌تر است و درچند روز آینده آمار اشتغال سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم سال را اعلام می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار نفر بیمه نداشتند که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و آتیه قرار گرفتند، گفت: ۷۰ درصد این تعداد، یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر مربوط به نیمه دوم سال است.

 

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از حل مشکل ۱۰۶۷ شرکت شامل واحد‌های زیر ۱۰ نفر تا بالای ۵۰ نفر طی هشت ماه گذشته خبرداد و گفت: با حل مشکلات این واحد‌ها از بیکاری حدود ۵۰۰ هزار نفر جلوگیری شده است. آقای عبدالملکی افزود: حقوق برخی کارگران چند ماه پرداخت نشده بود، اما قبل اینکه کارخانه یا شرکت محل فعالیت آن‌ها تعطیل شود، مشکل آن‌ها رسیدگی و حقوق کارمندان پرداخت شد. وی با ابیان اینکه پرونده بسیاری از این افراد حتی به دریافت بیمه بیکاری هم نرسید، گفت: دولت طی نه ماه گذشته برای بهبود مستمر فضای کسب و کار برنامه‌های متعددی اجرا کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه مشکلات بنگاه‌های سراسر کشور با هدف افزایش امنیت شغلی پایدار کارگران مرتب رصد و پایش می‌شود، گفت: بسته‌های ویژه‌ای برای حمایت از بنگاه‌هایی که اشتغال جدید ایجاد کنند، آماده شده است.

 

آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود

هادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با برنامه میز اقتصاد با بیان این که قصه نان با سایر کالاها فرق دارد،‌ گفت: آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود. سیاست دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش قیمتی نداشته باشد، بلکه با همان کیفیت، ۱۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قرار نیست نان سهمیه‌ای شود، صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد.

 

سبحانیان با اشاره به سیاست دولت در عرضه نان گفت: سیاست قطعی دولت این است که نه تنها هیچ گونه افزایشی در قیمت نان سنتی برای مصارف عمومی هموطنان در سراسر کشور اتفاق نیفتد بلکه مردم بتوانند در سال ۱۴۰۱ همان نان را با همان کیفیت، حتی ۱۰ درصد ارزانتر دریافت کنند.
 

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اجرای آزمایش این طرح در استان زنجان گفت: برای حسن اجرای این طرح، اصناف مرتبط در استان‌ها، استانداری‌ها و وزارتخانه‌های جهاد و صمت ناظران خود را به کار خواهند گرفت تا طرح با حداکثر موفقیت به ثمر برسد.

 

معرفی سه دهک پایین جامعه از سوی وزارت رفاه و بیمه شدن رایگان آنها

محمد مهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران شب گذشته (جمعه ۱۶ اردیبهشت) در گفتگوی تلفنی با بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه سه دهک پایین جامعه یعنی حدود پنج میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از هموطنان بدون پرداخت هیچ هزینه ای، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند، گفت: نیازی به مراجعه حضوری این افراد نیست، ولی اگر شماره تلفن یا اطلاعات برخی افراد اشکالاتی داشته باشد، به صورت فراخوان از آن‌ها خواسته می‌شود که موارد را اصلاح کنند.

 

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار، حدود شش میلیون و ۲۰۰ - ۳۰۰ هزار نفر بیمه نداشتند، گفت: با این طرح بیشتر آن‌ها بیمه می‌شوند.

 

ناصحی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ - ۸۰۰ هزار نفر باقی مانده نیز در سامانه‌ها یا با مراجعه به پیشخوان‌های دولت در شهرستان‌ها که مربوط به بیمه سلامت است نام نویسی کنند، گفت: بیمه شدگان از امکانات بیمه سلامت در بخش دولتی و خصوصی بهره‌مند خواهند شد.

 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه پوشش بیمه در بخش دولتی مناسب‌تر خواهد بود و ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های سرپایی پرداخت می‌شود، گفت: برای ساماندهی اختصاص ارز به دارو لازم است که همه افراد بیمه شوند تا مشکلاتی در تأمین دارو، خدمات بهداشتی و پزشکی وجود نداشته باشد.

 

 

کد خبر 1172631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha