ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود/ وزیر خارجه لهستان به تهران می‌آید

برگزاری دوره آموزش پیشرفته دیپلماسی تجاری، ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود، وزیر خارجه لهستان به تهران می‌آید، بهبود روابط ایران و عربستان، جبهه کشورهای اسلامی را تقویت می کند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، برگزاری دوره آموزش پیشرفته دیپلماسی تجاری، ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود، وزیر خارجه لهستان به تهران می‌آید، بهبود روابط ایران و عربستان، جبهه کشورهای اسلامی را تقویت می کند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۱۷ اردیبهشت است.

برگزاری دوره آموزش پیشرفته دیپلماسی تجاری

دوره آموزش پیشرفته دیپلماسی تجاری در روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور مدرسینی از مرکز تجارت بین الملل(ITC)  در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود. در این دوره کارشناسان اقتصادی و بین المللی وزارت امور خارجه در کنار کارشناسان و رایزنان بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور خواهند داشت. 

 

هدف از این دوره، آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با تحولات سیستم تجارت بین الملل و  اطلاع از تجربیات موفق کشورهای درحال توسعه در پیشبرد دیپلماسی تجاری می باشد. 

 

شرکت کنندگان همچنین از آخرین روش ها و دستاوردهای مرکز تجارت بین الملل در زمینه تسهیلات تجاری و ظرفیت سازی برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط اطلاع یافته و از نزدیک با ابزارها و مدلهای تحلیل بازارهای هدف نیز آشنا خواهند شد. 

 

مرکز تجارت بین الملل(ITC) یکی از سازمانهای بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان جهانی تجارت و در ژنو مستقر است و از نهادهای پیشرو بین المللی در حوزه ظرفیت سازی تجاری در کشورهای در حال توسعه تلقی می شود. 

 

افزایش تجارت خارجی بویژه با کشورهای همسایه از جمله اولویت های دیپلماسی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران است و کارشناسان اقتصادی و رایزنان بازرگانی در سفارتخانه های کشورمان در خارج از کشور نقش ویژه ای در این زمینه برعهده دارند.

 

ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود/مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود و دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌هاست، از مردم خواست مطلقا نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند.

 

وی با تشریح اقدامات دولت سیزدهم برای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، چالش امنیت غذایی و گرانی‌های اخیر در جهان را موضوعی چند وجهی دانست و به تبیین علل آن پرداخت و از خشکسالی در مناطقی که عمدتاً محل تولید کالاهای اساسی بوده‌اند، جنگ اوکراین که تولیدکننده ۷۰ درصد دانه‌های روغنی و ۳۰ درصد غلات جهان بوده و همچنین جمع‌آوری عجیب کالاهای اساسی در نقاط مختلف دنیا به عنوان عامل کمبود کالا و گرانی یاد کرد.
 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اشراف کامل به مسائل در ۱۵ سال اخیر را با عناوین اقتصادی نام‌گذاری فرمودند که اجرای کامل آنها ما را از چالش‌ها عبور می‌دهد، پیگیری جدی و تحقق شعارهای مقام معظم رهبری را از مأموریت‌های اصلی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت:‌دشمنان بعد از شکست نظامی به‌ویژه در جنگ تحمیلی هشت ساله میدان جنگ را عوض کردند و به جنگ اقتصادی با ملت ایران روی آوردند که خطرناک‌تر است.
وی ادامه داد: گستره جنگ اقتصادی فراگیرتر از جنگ نظامی است و دشمن تلاش کرد همه ملت ایران را درگیر این جنگ کند اما با رهنمودهای هدشمندانه‌ و تذکرات مقام معظم رهبری نتوانست به موفقیت برسد.
 

مخبر در ادامه درباره اقدامات جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌های دشمنان و بازدارندگی راهبردی در حوزه اقتصاد گفت: رهبر معظم انقلاب از یک سو راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و توفیقاتی که در این عرصه داشتیم ناشی از عمل به توصیه‌های ایشان بوده است که کشور را از تکانه‌های شدید اقتصادی مصون کرد. در گذشته با کوچک‌ترین موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا، شاخص‌های اقتصادی تغییر می‌کرد اما امروز آنها متوجه شده‌اند که تحرکات و موضع‌گیری‌های آنها چالش‌آفرین نیست. 
 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم اقدامات خوبی در عرصه خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته است، اظهار داشت: در آغاز به‌کار دولت فروش نفت حدود ۶۰۰ هزار بشکه بوده و امکان دسترسی مناسب به منابع حاصل از فروش نفت نداشتیم. همچنین منابع مالی زیادی از کشور بلوکه شده بود و وضعیت کالاهای اساسی نیز در شرایط نامناسبی قرار داشت که می‌توانست مشکل‌آفرین باشد. دولت بدون استقراض و با همان منابعی که در اختیار داشت ظرف سه تا چهار ماه توانست وضعیت کالاهای اساسی را به نقطه مناسب برساند. 
 

وی با اشاره به مرگ و میر روزانه ۷۵۰ نفر در اثر کرونا در روزهای آغاز کار دولت سیزدهم گفت: اگرچه در گذشته تلاش‌هایی شده و هزینه‌هایی هم پرداخت شده بود اما کشورها به ایران واکسن نمی‌فروختند. دولت سیزدهم با همان منابع در اختیار خود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کرد و بسیاری از امور کشور را با همین درآمدها و درآمدهای حاصل از فروش نفت مدیریت کرد. 

 

لازمه توافق پایدار اتخاذ تصمیم شجاعانه آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه شب درخصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله اوضاع یمن، افغانستان ،اوکراین و مذاکره برای لغو تحریم ها تلفنی تبادل نظر کردند.

ضرورت تداوم آتش بس در یمن
وزیر امور خارجه در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به برقراری آتش بس موقت در یمن، تداوم آن را ضروری، اما مستلزم انجام تعهدات مبتنی بر توافق آتش بس موقت و  لغو محاصره انسانی دانست. 

نگرانی از وضعیت انسانی و امنیتی در افغانستان
امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این‌ گفت وگو، اوضاع انسانی و امنیتی در افغانستان را بسیار نگران کننده خواند و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به موج آوارگان افغان خواستار توجه سازمان ملل به وظایف خود در قبال آوارگان شد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان و مشکلات ناشی از فقر در این کشور، بر لزوم آزادسازی اموال بلوکه شده مردم افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به انتطارات بجا از سازمان ملل متحد، از تلاش های دبیرکل در کمک به تحقق صلح و امنیت تشکر کرد. 

مخالفت با جنگ در اوکراین
امیرعبداللهیان ضمن اعلام مخالفت با جنگ در اوکراین و با اشاره به تلاش های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای دوری از جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی و توجه به ابعاد انسانی از ابتدای بحران اوکراین اظهارداشت: بحران اوکراین نباید مانع توجه جامعه جهانی به وضعیت فاجعه بار انسانی در افغانستان شود.

سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا، مسبب وضعیت کنونی مذاکرات
وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات رفع تحریم، ضمن اشاره به تداوم تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا، سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا را مسبب وضعیت فعلی دانست‌ و با انتقاد از مصوبه غیر الزام آور اخیر کنگره ، رسیدن به یک توافق پایدار، قوی و منصفانه را لازمه اتخاذ تصمیم واقع بینانه و شجاعانه دولت آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته دانست.  


قدردانی گوترش از ایران برای حمایت از آتش بس در یمن 
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت وگوی تلفنی از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آتش بس در یمن قدردانی و استقبال کرد.

آنتونی گوترش ابراز امیدواری کرد با رفع موانع، شاهد انجام پروازها از فرودگاه صنعا و ارتباط بین استانی در یمن و استمرار آتش بس باشیم.

 

وزیر خارجه لهستان به تهران می‌آید

زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان سفری ۲ روزه به تهران خواهد داشت. وزیر خارجه لهستان در طول اقامت خود در کشورمان علاوه بر دیدار با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه‌ با برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران ملاقات خواهد کرد.

در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور، طیف وسیعی از مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود آوارگان لهستانی به ایران از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه لهستان در خلال سفر به تهران خواهد بود.

 

بهبود روابط ایران و عربستان، جبهه کشورهای اسلامی را تقویت می کند

فداحسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به آینده روابط ایران و عربستان گفت: محمد سلمان نشان می دهد که به این نتیجه رسیده است که حکومت داری جای افراط و تفریط نیست و بر همین اساس عربستان سیاست اش منطبق با همکاری با کشورهای اسلامی خصوصا کشورهای قدرتمندی چون جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران از ابتدا به عنوان کشوری که همیشه به دنبال وحدت در جهان اسلام است، استراتژی اش حفظ وحدت در جهان اسلام است، هرچند که ما هنوز بر روی برخی از عملکرد سعودی ها از جمله اعدام دسته جمعی برخی از مسلمانان حرف داریم ولی به هر حال باید تنش ها به حداقل برسد و روابط دو کشور اسلامی به سمت بهبود برود.

 

وی تاکید کرد: بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان می تواند جبهه اسلامی کشورهایی که همیشه معترض به حضور رژیم صهیونیستی در منطقه هستند را تقویت کند.

 

کد خبر 1172636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha