پذیرش وثیقه برای دریافت وام بانکهای ملی و  مهر ایران/ایجاد بازار آرام در گرو صحت عملکرد حلقه های تامین

پذیرش وثیقه برای دریافت وام بانکهای ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود، صحت عملکرد حلقه های تامین، ایجاد بازار آرام را تضمین می کند، واقعی سازی قیمت ها می تواند به ابزار نظارتی قوی تبدیل شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۱۱۱,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۱۱۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۸۳.۴۰ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۳,۲۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۹,۹۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۳,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۵۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸۱,۰۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۹,۲۰۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۰,۰۸۰ ریال رسید.

 

پذیرش وثیقه برای دریافت وام بانکهای ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود

محمد حسنلو، معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه وثیقه قرار دادن دارایی سهام افراد برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود، گفت: در تلاش هستیم زیر ساخت وثیقه قرار گرفتن همه نماد‌ها یا همه سهام سهامداران را آماده کنیم و به صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند به پشتوانه وثیقه سهام به سهامداران تسهیلات ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه بانک ملی و بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشتاز هستند، گفت: به زودی با فراهم شدن بستر‌های قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.
 

 

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به اینکه آن چیزی که برای شرکت سپرده گذاری مهم است احراز هویت سهامداران است که به صورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود، گفت: همه کسانی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند حتماً باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.
 

 

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه در جریان اجرای این طرح مشتری می‌تواند آن سهامی که می‌خواهد وثیقه شود و تعدادشان را از طریق سامانه انتخاب کند، گفت: ما این درخواست را به بانک ارسال می‌کنیم تا بقیه مراحل وثیقه سهام انجام شود.

 

صحت عملکرد حلقه های تامین، ایجاد بازار آرام را تضمین می کند

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی شب گذشته (یکشنبه 18 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه زمانی که تأمین به اندازه کافی و به موقع انجام می شود در بخش توزیع با بازار آرامی روبرو هستیم، گفت: زمانی که تأمین دچار اختلال می شود در شبکه توزیع نیز اختلال بروز می کند.

 

وی با بیان اینکه مخاطبم وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه شاهد زحمات شبانه روزی آنها هستم، گفت: زمانی که کل زنجیره از جمله نظام بانکی، گمرکی، نظارتی، تخلیه و بارگیری و بنادر کشور به خوبی وظایف خود را انجام می دهند کالاها و مواد اولیه به موقع تأمین می شود و واردات انجام می شود و بنگاه های تولیدی اعم از کارخانه روغن نباتی یا واحدهای مرغداری به خوبی کار می کنند و با بازار آرام و متعادلی روبرو هستیم.

 

وی با بیان اینکه به هر دلیل هر کدام از این حلقه ها دچار گرفتاری و مشکل می شود روند تأمین مختل می شود و با یک بازار ناآرام و متشنج روبرو می شوید، افزود: مهم این است اگر تخلفی اتفاق می افتد نباید آخرین حلقه توزیع را مقصر بدانیم و بازرسی ها را روی آن متمرکز کنیم.

 

واقعی سازی قیمت ها می تواند به ابزار نظارتی قوی تبدیل شود/ در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (یکشنبه 18 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه واقعی سازی قیمت ها می تواند به ابزار نظارتی قوی تبدیل شود، گفت: واحدهای صنفی نیازمند جلب و جذب مشتری هستند تا سود خود را ارتقاء دهند.

 

وی با بیان اینکه برابر قانون، برنامه ریزی، نظارت، تولید و بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، افزود: در حوزه تأمین وقتی وفور کالا وجود داشته باشد نیاز به بازرسی و نظارت هم کاهش می یابد.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ارتباط با کالاهای یارانه ای نیازمند نظارت بیشتر هستیم، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تأمین محصولات کشاورزی است و تولید کالاهای اساسی تولید داخل از جمله گندم، کلزا، سویا، چغندر قند و نیشکر را انجام می دهد.

 

قربانی با بیان اینکه بخشی از تأمین کالا از طریق تولید داخل انجام می شود اما بخشی هم از طریق واردات صورت می گیرد که هر ساله میزان واردات از نظر ارزی و وزنی مشخص است، افزود: میزان تولید کالاهای کشاورزی مان در سال های گذشته خیلی بالا بود اما در سال های اخیر به علت خشکسالی مقداری کاهش پیدا کرده است ولی به این معنی نیست که تأمین انجام نمی شود بلکه بقیه نیازهایمان از طریق واردات تامین می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، اضافه کرد: برخی اوقات به عللی از جمله اختلال در حمل و نقل، مشکلاتی ایجاد می شود مثلاً در حمل روغن خامی که باید از بندر به کارخانه های فراوری انتقال پیدا کند تأخیری ایجاد می شود .

 

قربانی با اشاره به اینکه در تأمین شکر و برنج مشکلی نداریم زیرا هم واردات و هم تولید داخل داریم، گفت: برنامه ریزی کامل در تامین مرغ، تخم مرغ، شکر، گوشت و دیگر کالاها داریم و وفور کالاها نیز نشان دهنده برنامه ریزی کامل است.

 

اصناف همیشه در کنار دولت و گوش به فرمان رهبری بودند/ باید بازرسی و نظارت یکپارچه شود

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف شب گذشته (یکشنبه 18 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه اصناف همیشه در کنار دولت و گوش به فرمان مقام معظم رهبری بودند و خواهند بود، تاکید کرد: اصناف همراه نظام و دولت است و بدون کوچکترین توقعی به وظایف خود عمل می کند.

 

وی با بیان اینکه مردم از اینکه یک نوع کالایی را در بعضی از واحدهای صنفی به قیمت های مختلف خریداری می کردند، رنج می برند، افزود: باید شاهد این باشیم تخلفی نباشد و بازرسی را تشدید و یا اضافه کنیم.

 

نوده فراهانی با اشاره به اینکه مشکل خلاء قانونی داریم و قانون ما برای برخورد با مختلف بازدارنده نیست، گفت: با تعداد محدود بازرسی کنونی، نمی توان تهران بزرگ را کنترل کرد بنابراین تعداد بازرسی ها حتما باید افزایش پیدا کند.

 

رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه در سال 1392 که قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، برای بازرسی و نظارت بودجه ای را پیش بینی کردیم، افزود: درآمد ناشی از تخلفات صنفی که از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به حساب خزانه واریز می شد، باید یک سوم آن به حساب اتاق اصناف ایران، یک سوم به حساب سازمان تعزیرات و یک سوم به سازمان صمت پرداخت می شد که این اتفاق نیفتاد و مبالغی را که از سال 92 باید می گرفتیم نگرفتیم.

 

نوده فراهانی با بیان اینکه بودجه بازرسی را از بودجه اتاق اصناف ها پرداخت می کنیم، اضافه کرد: بنابراین توان اضافه کردن تعداد بازرسی ها را نداریم. باید بازرسی و نظارت یکپارچه شود و سازمان بازرسی نظارت اصناف در یک مجموعه جمع شوند و هر قسمت جوابگوی کار خود باشد.

 

 

 

کد خبر 1173390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha